پیام ویژه

آخرين مطالب

سعودی‌ها به دنبال «برجام++» يادداشت

سعودی‌ها به دنبال «برجام++»
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - دنیای اقتصاد /متن پیش رو در دنیای اقتصاد منتشر شده و انتشار آن در اخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
وزیرخارجه عربستان سعودی در ادامه مواضع دو هفته اخیر ریاض مبنی بر حضور دولت‌های عربی در مذاکرات احتمالی میان ایران و آمریکا، خواستار رسیدگی به مساله موشک‌های بالستیک ایران در مذاکرات احتمالی میان تهران و واشنگتن شده است. پیش‌تر نیز وزیرخارجه بحرین گفته بود که جو بایدن نامزد پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا قبل از پیوستن به برجام باید با ما مشورت کند. پیش‌تر روزنامه «دنیای‌اقتصاد» در گزارشی با عنوان «هراس سعودی از شکست ترامپ» به ابعاد نگرانی عربستان سعودی از روی کار آمدن دولت دموکرات در آمریکا و تغییر سیاست در برابر ایران پرداخته بود و احتمال اقدامات و موضع‌گیری‌های بیشتر ریاض تا قبل از پایان ریاست‌جمهوری ترامپ را پیش‌بینی کرده بود.
در همین ارتباط و در تازه‌ترین تحول، فیصل بن‌فرحان آل‌سعود، وزیرخارجه عربستان روز شنبه در گفت‌وگویی با شبکه سی‌ان‌بی‌سی بیان کرد که این کشور باید جزئی از مذاکرات احتمالی میان ایران و دولت بعدی آمریکا بر سر «توافق هسته‌ای جدید» باشد. به گفته وی، عربستان باید جزئی از این توافق جدید باشد که نه تنها فعالیت‌های هسته‌ای ایران بلکه آنچه که او «فعالیت‌های منطقه‌ای بدخواهانه ایران» خواند را شامل ‌شود. او همچنین اظهار کرده که توافق جدید می‌تواند «برجام ++» نام‌گذاری شود. وزیرخارجه عربستان با مدح و ستایش از رویکرد فشار حداکثری «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور کنونی آمریکا برای زمینه‌سازی جهت توافق جدید با ایران با نام‌گذاری «برجام ++» و با ذکر مشخصات آن که شامل برخی شرط و شروط‌ منطقه‌ای است، مدعی شد که توافق جدید همچنین می‌تواند به مساله «مسلح کردن شبه‌نظامیان» و «برنامه موشک‌های بالستیک ایران» رسیدگی کند. فیصل بن‌فرحان آل‌سعود مدعی شد: مشکل با ایران در حقیقت این است که همچنان به اعمال خواسته‌های خود در منطقه درخصوص صدور انقلاب به همسایگان و فراتر از آن باور دارد. پیش‌تر اعضای اروپایی برجام با بیان اینکه خواستار حفظ این توافق هستند، اما گفته‌اند در عین حال بر مذاکره با تهران برای اضافه کردن یک متمم در زمینه‌های برنامه موشکی جمهوری اسلامی و برخی از مشکلات منطقه‌ای تاکید کرده‌اند. این توافق جدید احتمالی به نام «برجام پلاس» معروف شده، اما وزیرخارجه عربستان پا را فراتر گذاشته و گفته که توافق مدنظر او می‌تواند باز هم گسترده‌تر باشد و به‌عنوان «برجام پلاس پلاس» در نظر گرفته شود. پیروزی جو بایدن نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و ایده بازگشت به برجام و همزمان فشار بر عربستان برای اصلاح روابط باعث شده تا مقامات سعودی برای ایجاد تعادل و حفظ موازنه، توجه دولت بایدن را به سمت شکل‌دهی به یک توافق جامع هدایت کنند تا همزمان توجهات از روی عربستان منحرف شود. در همین ارتباط ترکی بن‌فیصل رئیس پیشین سازمان اطلاعات عربستان 16 آبان در نشست موسسه بیروت در ابوظبی گفت که جو بایدن گفته سیاست ترامپ در خاورمیانه و خروجش از برجام را نقض می‌کند. او افزود: بایدن تاکید کرد که به برجام باز می‌گردد، اما او شروطی برای بازگشت دارد و ما هنوز نمی‌دانیم که شرط‌های او چیست. جو بایدن و تیم مشاوره او که عمدتا از کارشناسان و مقامات دخیل در پرونده هسته‌ای ایران هستند، در جریان رقابت‌های انتخاباتی از بازگشت آمریکا به برجام خبر داده‌اند، اما همزمان گفته‌اند که این توافق نیاز به مذاکرات جدید برای گنجاندن بندهای تکمیلی و پیوست‌های جدید موشکی و منطقه‌ای دارد. نگرانی ابتدایی عربستان و برخی دولت‌های عربی به‌خصوص امارات و بحرین معطوف به این مساله است که جو بایدن در صورت پیروزی در انتخابات در همان ماه‌های اولیه راهبرد فشار حداکثری ترامپ را که از قضا ریاض به آن دلبسته بود، تغییر داده و با لغو برخی از تحریم‌ها و بازگشت به چارچوب برجام، فشار را از دوش تهران برخواهد داشت. اما نگرانی مهم‌تر و اصلی‌تر نسبت به پیروزی بایدن و بازگشت به برجام معطوف به فرآیندهای موشکی و منطقه‌ای است که به زعم ریاض ضعف گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و 1+5 تلقی می‌شود و نباید بایدن مرتکب همان اشتباه سلف او یعنی باراک اوباما شود. این دو نگرانی عربستان را برخی دیگر از دولت‌های عربی خلیج‌فارس مطرح کرده‌اند.
در همین خصوص وزیر امورخارجه بحرین هفته گذشته با تکرار مواضع عربستان گفته بود که انتظار دارد دولت جدید ایالات‌متحده پیش از هرگونه توافق جدید هسته‌ای با ایران، با بحرین و سایر کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس رایزنی کند. «عبداللطیف بن‌راشد الزیانی» وزیر امورخارجه بحرین در گفت‌وگو با خبرنگار آکسیوس گفت: «ظرف چهار سال گذشته وضعیت در خاورمیانه دگرگون شده و دینامیک منطقه دستخوش تغییر شده است. ما اطمینان داریم که منافع ایالات‌متحده در برخورداری از یک منطقه امن و با ثبات برای همگان است و امیدواریم که ایران به یک تبعه مسوول در منطقه تبدیل شود!» این دیپلمات بحرینی همچنین مدعی شد که هرگونه توافق جدید [ایالات‌متحده] با ایران مستلزم آن است که نه تنها موضوع برنامه هسته‌ای ایران بلکه رفتار منطقه‌ای و همچنین برنامه موشک بالستیک این کشور را نیز دربر گیرد. الزیانی با اشاره به شرکای ایالات‌متحده در منطقه خلیج‌فارس افزود: «چنانچه ایالات‌متحده به‌دنبال چنین توافقی با ایران باشد، لازم است که ما [شرکای واشنگتن در منطقه] طرف مشورت و رایزنی قرار‌گیریم». وزیرخارجه بحرین همچنین گفت که این کشور با رژیم صهیونیستی و سایر شرکای خود در منطقه خلیج‌فارس پیرامون گام بعدی در قبال ایران درحال مشورت و رایزنی است. او ادعا کرد: «هر کشوری که نگران- به ادعای او- تجاوز ایران است، باید و حتما این موضوع را مطرح کند. ما دیدگاه‌های خود را به‌طور حتم اعلام می‌کنیم. ما با ایالات‌متحده گفت‌وگویی نزدیک و صریح داریم، بنابراین مطمئنم که سایر کشورهای منطقه نیز نگرانی‌های خود را با صراحت بیان خواهند کرد.»
برجام مرده است!
در ادامه اظهارات مقامات سعودی درخصوص توافق هسته‌ای ایران، سفیر عربستان سعودی در سازمان ملل متحد با طرح این ادعا که برجام مرده است، از بایدن خواست توافق جدیدی با این کشور امضا کند. به گزارش خبرگزاری فارس، «عبدالله المعلمی»، که به داشتن مواضع ضد ایرانی در سازمان ملل شناخته شده است، درباره احتمال توافق با ایران در دوره جو بایدن گفت: «دولت بایدن خواهد فهمید که باید با ایران توافق جدیدی امضا کند؛ چراکه توافق فعلی مرده است.»

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/507128/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

پیرترین فرد زنده جهان کیست؟

اپل پیام‌رسان‌های واتساپ و تلگرام را از اپ استور چین حذف کرد

گزارش Surfshark: از سال 2004 تاکنون، میلیاردها حساب کاربری هک شده‌اند

گلکسی زد فلیپ 6 با پردازنده پرچمدار قدرت‌نمایی کرد

مایکروسافت از هوش مصنوعی VASA رونمایی کرد؛ ساخت چهره‌های سخنگو از روی عکس

تولید پایدار سوخت در پالایشگاه تهران با تنوع‌بخشی به سبد محصولات

دارندگان کارت سوخت بخوانند

رونمایی اسپیکر نمایشگردار اپل محتمل‌تر شد

زلزله تایوان نزدیک به 100 میلیون دلار به TSMC خسارت وارد کرده است

ماجرای توییت یک فعال اقتصادی علیه اسرائیل و حمله مجری شبکه منوتو با دروغ پراکنی به او

سرعت وقوع فرونشست چقدر است؟

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

اگزینوس 2500 احتمالاً عملکرد بهینه‌تر نسبت به اسنپدراگون 8 نسل 4 خواهد داشت

قیمت هدست متا کوئست 2 به‌طور دائمی افت کرد

پزشکان پایبند تعرفه‌های قانونی نیستند

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

مارک زاکربرگ می‌گوید متا در حال توسعه دستگاه پوشیدنی مانند تراشه مغزی نورالینک است

گوشی وان پلاس Ace 3 Pro طراحی کاملاً جدیدی خواهد داشت؟

برنامه/ ردیاب بهترین مکان تحت پوشش شبکه‌های تلفن همراه

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

همتی به رئیسی: مردم همچنان در انتظار وعده برقراری گشت ارشاد مدیران هستند/ ویدئو

فراجا: با رفتار اشتباه احتمالی ماموران در برخورد با بی‌حجابی برخورد خواهد شد

جنجال هوش مصنوعی؛ تریلر جعلی فیلم جیمز باند با بازی هنری کویل وایرال شد

سامسونگ حذف یکی از نرم‌افزارها را در One UI 6.1 غیرممکن کرد

ترخیص 2 هزار و 500 خودرو و تاکسی برقی از گمرک

واکنش عباس عبدی به توئیت عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب درباره برخود با بی حجابی

پردازنده دیمنسیتی 6300 مدیاتک برای گوشی‌های میان‌رده معرفی شد

تکلیف تعطیلی پنجشنبه‌ها چه زمانی مشخص می‌شود؟

خرید سه‌بعدی کالاهای جدید به اپل ویژن پرو اضافه شد

عرضه شفاف فرآورده‌های نفتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس انرژی

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

بایدن در آستانه شکست؟

آمریکا پشت اسرائیل را خالی کرد | ادعای وزیر خارجه آمریکا درباره حمله اسرائیل به ایران

لاوروف: ایران خواهان تشدید تنش نیست

انتخاب رشته‌ آزمون دوره دکتری از اول اردیبهشت آغاز می‌شود

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

پوکو M7 5G در راه است؛ نسخه ری‌برند شده Redmi 13 5G

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

آتش سوزی در پایتخت اندونزی 7 کشته برجای گذاشت

گزیده‌های نفتی هفته

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

وقوع حادثه امنیتی مقابل سفارت ایران در پاریس/ بازداشت فردی که تهدید کرد خود را نزدیک ساختمان دیپلماتیک ایران منفجر می‌کند/ ویدئو

تلویزیون‌های گیمینگ سری 2025 ردمی شیائومی با قیمت رقابتی معرفی شدند

وقوع حادثه امنیتی مقابل سفارت ایران در پاریس/ بازداشت فردی که تهدید کرد خود را نزدیک ساختمان دیپلماتیک ایران منفجر می‌کند

واژگونی پراید حادثه آفرید

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

وقوع حادثه امنیتی مقابل سفارت ایران در پاریس