پیام ویژه

آخرين مطالب

مهره چینی های بایدن يادداشت

مهره چینی های بایدن
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - صبح نو /متن پیش رو در صبح نو منتشر شده و انتشار آن در اخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
جو بایدن، نامزد دموکرات انتخابات آمریکا که از سوی رسانه‌ها پیروز این انتخابات و رییس‌جمهوری منتخب اعلام شده، در حال چیدن اعضای کابینه دولت آینده آمریکاست. او تکلیف وزارت خارجه دولتش را مشخص و تونی بلینکن 58‌ساله را وزیر خارجه و جیک سالیوان را به‌عنوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید معرفی کرد.
«اوبامای کوچک» در وزارت خارجه بایدن
جو بایدن در سال‌2015 درباره بلینکن، او را ستاره واقعی که قادر به ایجاد روابط دیپلماتیک قوی است، توصیف کرده بود. سوزان رایس، مشاور امنیت ملی دولت اوباما هم که بلینکن دو سال معاون وی بود، درباره او گفته بود که بلینکن توانایی رسیدن به اجماع در طیف گسترده‌ای از مسائل چالشی مربوط به سیاست را دارد. با این اوصاف شاید بلینکن را بتوان فردی دانست که برخلاف سلف خود یعنی پمپئو، علاقه کمتری به یکجانبه‌گرایی در سیاست بین‌الملل دارد. همین توجه به چندجانبه‌گرایی نیز باعث شده تا همگان او را با عنوان «اوبامای کوچک» بشناسند. 
 در دهه‌1990 در دولت بیل کلینتون، استیون اوکسمن، معاون اروپا و کانادای وزیر خارجه، بلینکن را استخدام کرد و وی وارد وزارت خارجه شد. در همین دولت، کلینتون عموی تونی، آلن را به‌عنوان سفیر آمریکا در بلژیک و سپس پدر وی را به‌عنوان سفیر آمریکا در مجارستان انتخاب کرد. مدتی بعد رابرت بورستین، نویسنده سخنرانی‌های کلینتون، بلینکن را به شورای امنیت‌ملی آورد و وی نویسنده سخنرانی‌های رییس‌جمهوری در زمینه سیاست خارجی شد.
بلینکن در سال‌2002 به کمیته روابط خارجی سنا رفت و مدیر کارکنان این کمیته شد. زمانی که وی در این کمیته بود با سناتور بایدن و اوباما آشنا شد. در سال‌2008 نیز در کمپین ریاست جمهوری بایدن حضور داشت و بعد از اینکه به‌عنوان معاون رییس‌جمهوری انتخاب شد، به‌عنوان مشاور امنیت ملی معاون رییس‌جمهوری مشغول به کار شد تا اینکه در 25‌ژانویه‌2013 توسط اوباما به‌‌عنوان معاون مشاور امنیت ملی رییس‌جمهوری منصوب شد. بلینکن بعدها در تیم امنیت ملی اوباما باقی ماند و به انتقادات درباره استراتژی در سوریه پاسخ می‌داد. بلینکن یکی از طراحان استراتژی اوباما درمبارزه با داعش نیز محسوب می‌شد.
مرد مرموز مذاکرات هسته‌ای
چهره بعدی که رسانه‌ها درباره او نیز بسیار گفته‌اند، چهره جوانی است که قرار است در دولت بایدن سمت مشاورت امنیت ملی کاخ سفید را به عهده بگیرد؛ جیک سالیوان یکی از چهره‌های مرموز و در عین مؤثر در جریان مذاکرات هسته‌ای ایران با 1+5. او یکی از دو مقام آمریکایی بود که در سال‌2012 زمینه مذاکرات هسته‌ای ایران و آمریکا در مسقط عمان را فراهم کرد. او که هم اکنون 44‌سال سن دارد و در دولت اوباما دستیار امنیتی بایدن، معاون رییس‌جمهوری بود با به عهده گرفتن سمت مشاوره امنیت ملی کاخ سفید در دولت بایدن، به جوان‌ترین مشاور امنیت ملی در دولت‌های آمریکا از دولت آیزنهاور به این سو تبدیل خواهد شد. 
سالیوان همچنین یکی از چهره‌های بسیار نزدیک به هیلاری کلینتون به شمار می‌آید. هیلاری چند سال پیش در مصاحبه‌ای درباره اینکه چرا سالیوان را برای حضور در تیم مذاکره‌کننده آمریکا برای انجام گفت‌وگوهای محرمانه با ایران انتخاب کرده بود به نیویورک‌تایمز گفت: «او نسبت به کسان دیگری که می‌شد به این مذاکرات فرستاد تجربیات زیادی نداشت، ولی از اطمینان کامل من برخوردار بود و به جهت اینکه شناخته شده نبود، می‌توانست بدون آنکه توجه زیادی جلب کند به سفر برود و برگردد.» سالیوان جریان رقابت‌های اولیه انتخاباتی‌2008 جیک سالیوان ابتدا از نامزدی هیلاری کلینتون در انتخابات حمایت کرد و در تیم او به‌عنوان مشاور ارشد وارد فعالیت شد اما سپس در جریان انتخابات عمومی به تیم باراک اوباما پیوست و مشاور ارشد این تیم شد. به‌دنبال پیروزی باراک اوباما در انتخابات و انتصاب هیلاری کلینتون به سمت وزارت خارجه سالیوان در وزارت‌خارجه مشغول به کار شد و به گفته آسوشیتد‌پرس به سرعت به یکی از مشاوران مورد اعتماد خانم کلینتون تبدیل شد. 
بلینکن؛ فرد مورد اعتماد جمهوری‌خواهان
قهرمانپور، کارشناس مسائل آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار «صبح‌نو»، با اشاره به ویژگی‌های کارکردی و اندیشه‌ای آنتونی بلینکن گزینه بایدن برای تصدی پست وزارت خارجه آمریکا، اظهار داشت: بلینکن جزو دیپلمات‌های سرشناس وزارت خارجه آمریکاست و پله‌های ترقی را در همین وزارتخانه طی کرده است. او که در خانواده‌ای دیپلمات بزرگ شده، پیش‌تر سفیر آمریکا در مجارستان بوده است. وی با بیان اینکه بلینکن بیش از آنکه فردی سیاسی باشد، تکنوکرات است، تاکید کرد: با اینکه او جزو حزب دموکرات است اما پیش‌تر عضو گروهی بود که جمهوری‌خواهان برای تحقیق و تفحص درباره پسر آقای بایدن انتخاب کرده بودند؛ یعنی از این منظر، مورد اعتماد جمهوری‌خواهان نیز هست. او عمدتاً به میانه‌روی مشهور است. وی با اشاره به دیدگاه بلینکن در حوزه سیاست خارجی گفت: او بیشتر طرفدار چندجانبه‌گرایی یعنی طرفدار دادن نقش بیشتر به متحدان آمریکا و نهادهای بین‌المللی مثل ناتو، سازمان ملل و توافق‌هایی مانند توافق پاریس است اما باید ببینیم که وقتی پست وزارت خارجه را می‌گیرد، چگونه عمل می‌کند. قهرمانپور با اشاره به دیدگاه بلینکن به ایران گفت: او در زمان جان کری، معاون وزیر خارجه آمریکا بود و در جریان ریز مذاکرات هسته‌ای و نحوه به ثمررسیدن برجام است. یکی از مسائلی که برای او مطرح می‌شود، همین تسلط بر برجام است و نشان می‌دهد که برای تیم بایدن، مساله برجام و خاورمیانه مهم است. قهرمانپور با اشاره به رویکرد انتقادآمیز بلینکن نسبت به سیاست دولت ترامپ در قبال ایران، گفت: او قبلاً گفته بود که دلیل اینکه ایران به تعهدات خود در برجام عمل نکرد، این بود که ترامپ از برجام خارج شد؛ البته معلوم نیست این انتقاد بلینکن، به‌خاطر حمایت از ایران بوده یا به‌خاطر انتقاد از برجام در صحنه داخلی آمریکا. قهرمانپور با اشاره به جوانی بلینکن و جیک سالیوان نیز گفت: آقای بایدن چون خودش سن بالایی دارد و از طرفی چون در انتخابات‌2020 سه جناح حزب دموکرات ائتلاف کردند، سعی دارد که پست‌ها را به‌طور متوازن میان این سه جناح تقسیم کند و کارها را بیشتر به آن‌ها بسپارد. از طرف دیگر چون دولت بایدن به احتمال زیاد یک دوره‌ای خواهد بود(با‌توجه به سن بالای بایدن) شخص بایدن تلاش دارد تا مسوولیت‌های دولتش را بیشتر به افراد جوان و باانگیزه بدهد.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/508231/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ترافیک پرحجم و روان در کندوان و هراز

89 درصد فقرا از شاغلین سابق و امروز هستند/ ماجرای تحمیل ایمان با زور را کنار بگذارید

کیهان مطرح کرد: اصلاح‌طلبان در کنار دلالان و رانت جویان

گوشت آفریقایی و تانزانیایی در راه است

اصولگرایان منتقد «گشت ارشاد»، تغییر موضع داده اند؟

ادب از که آموختی؟... از روزنامه اعتماد!

حضور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان در برنامه زنده صبح عالی

جزئیات آزمون سراسری از زبان وزیر علوم

وضعیت شهر حاجی آباد زیرکوه در پی شکسته شدن 2 سد خاکی

واتس‌اپ به ارسال پیام به شماره‌های ذخیره نشده و ورود با فیس‌آی‌دی مجهز می‌شود

بنیاد باید به نهاد راهبردی و مطالبه‌گر تبدیل شود

مهلت انتخاب رشته دکتری تمدید شد

تکریم و سپاسگزاری استاندار و مدیرکل بنیاد مازندران از والدین معزز شهیدان والامقام سروی

سقوط ین رکورد 34 ساله را شکست

پیش‌بینی جدید یک کارشناس درباره قیمت خودرو

زمان اعلام نتایج اولیه آزمون سراسری مشخص شد

سرمقاله ایران/ تجویز اصولی در برابر آدرس غلطِ «ان‌شاءالله خیرخواهان» چیست؟

سرمقاله دنیای اقتصاد/ انتخابات آمریکا؛ روشنی‌ها و ابهام‌ها

سرمقاله تعادل/ تصویرسازی مطالبات کارگران

سرمقاله همشهری/ نگاه ویژه رهبرمعظم انقلاب به فرهنگ کار

گلکسی زد فلیپ 5 از یک قابلیت هوش مصنوعی One UI 6.1 محروم است

سرمقاله فرهیختگان/ ضرورت ترویج گفتمان مقاومت برای خانواده دانشگاه آزاد

سرمقاله شرق/ محیط زیست به‌مثابه تمام دولت

سرمقاله اعتماد/ پدیده‌های اجتماعی و جبر مستقیم

کنایه مهاجری به ذوالنور: اگر می‌خواهید همین مجلس ضعیف، ضعیف تر نشود از دولت و شخص رئیس‌جمهور حساب کشی کنید

کنکور 1403 با آزمون «علوم ریاضی» و «انسانی» آغاز شد

اینترنت برای کنکور امسال قطع نمی‌شود؟

سرمقاله کیهان/ اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است

سرمقاله وطن امروز/ حزب‌الله و تعبیر مقاومت هوشمند

سرمقاله خراسان/ فناوری ایرانی ، پیشران دیپلماسی اقتصادی

تداوم رگبار باران در ارتفاعات برخی استان‌ها

اینترنت برای کنکور امسال قطع می‌شود؟

منتظر پیکسل تبلت 2 گوگل نباشید

اگر از تبلیغات داخل سیستم عامل متنفرید ویندوز 11 را آپدیت نکنید!

انتقاد متفاوت عباس عبدی از بازگشت گشت ارشاد به خیابان ها؛ چند بار دست در حفره حجاب کردید و گزیده شدید؟

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

تعداد کاربران فعال اسپاتیفای 19 درصد رشد کرد

هوش مصنوعی شیطانی هم ساخته شد!

قابلیت عجیب P70 پرو را ببینید؛ عضو پرآوازه خانواده هواوی

از هوش مصنوعی تا تماس ویدیویی؛ قابلیت‌های جدید عینک متا ری-بن را ببینید

قابلیت انقلابی واتساپ معرفی شد؛ انتقال فایل بدون نیاز به اینترنت

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

حامیان گشت ارشاد

هشدار زرد هواشناسی؛ وزش باد شدید در مناطق جنوبی کشور تا هفته آینده

محاکمه پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

ماجرای 4 اسیر قدیمی اسرائیلی که «ابوعبیده» از آن ها یاد کرد

تکرار یک اشتباه

رئیس سازمان سنجش: اینترنت در روزهای کنکور قطع نمی‌شود

میانگین سن مادران و پدران ایرانی در تولد اولین فرزند

نمایش داستان مرموز بازی INDIKA در تریلر جدید