پیام ویژه

آخرين مطالب

خداحافظ آقای دیگو آرماندو ماردونا فرهنگی و اجتماعی

خداحافظ آقای دیگو آرماندو ماردونا
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - انصاف نیوز، بابک مجیدی: چه شب سختی و چه شب دردناکی برای فوتبال جهان و آرژانتین رخ داد. دیگو آرماندو مارادونا، خداوندگار فوتبال جهان و وارث دستان خدا با قراردادی دائمی به خدا پیوست. فوتبال دنیا بار دیگر این بار نه ستاره عزادار نابغه آرژانتینی خود شد که روزگاری فاتح همه‌ی نبردها و رقابت‌ها از شنیدن نام مارادونا هراس داشتند.
60 سال پیش پسری از سرزمین وییا فیوریتو که زادگاهی مخروبه بود، زاده شد و سال‌ها گذشت و تبدیل به مسیحی شد تا سرزمین بوینس آیرس را به بهشت به مردم دنیا معرفی کند. دیگو مارادونا بهترین فوتبالیست قرن گذشته و لقب بهترین فوتبالیست ادوار تاریخ بود. اما او در سرزمین خود در ورزشگاه آلبرتو آرماندو بیشتر خودنمایی کرد. مارادونا در این ورزشگاه قلب‌ها را، روح‌ها را جان‌ها را، پاها را به تسخیر خود در آورده بود. او در تیم بوکاجونیورز فوتبالی به نمایش گذاشت تا نشان دهد دوران اوح آرژانتین آغاز شده است. او ترک وطن کرد وبه باشگاه آبی و اناری‌های بارسلونا رفت. در آنجا نبوغ و روح فوتبال خود را در نیوکمپ و ایالت کاتالان به رخ مردم جهان کشید. او فوتبالیستی تمام عیار و قدرت فیزیکی بالا و در محو کردن رقبا بی همتا بود. ستاره آرژانتیتی بارسلونا مدت کمی در ایالت کاتالان بود اما حالا در اولین جام جهان خود که ستاره بی همتایی در فوتبال جهان بود، در یک حرکت غیر ورزشی در جام جهانی 1982 برابر برزیل و تیم محبوبش از جام کنار رفت اما قول داد که یک جام را برای مردم نازل خواهد کرد. مارادونا از بارسلونا رفت و به دوران اوج خود در فوتبال دنیا نزدیک و نزدیک‌تر می‌شد. سن دیگو به ناپل رسید پاهای خود را به مردم آبی فیروزه‌ای این شهر هدیه کرد و جام‌های فراوانی را برای مردم دیوانه عاشق فوتبال ناپولی جادو کرد. حالا وقت عمل به وعده برای آلبی سلسته بود. سن دیگو در مکزیکو روی دیگر فوتبال خود را به مردم جهان نشان داد. فوتبال حالا برای مردم رنگی شده بود و مردم دیگر رنگ و بوی مارادونا را نه تنها از ورزشگاه بلکه از قاب جادویی هم حس می‌کردند. مارادونا برای آرژانتین همه کار کرد و زمانی که مردم کشورش درگیر جنگ فالکلند با انگلستان بودند، او در دیدار موسوم به یکی از تماشایی‌ترین بازی‌های تاریخی جام جهانی روح دیگری از فوتبال را برای مردم به نمایش گذاشت. او ابتدا گل زیبایی که ملقب به دست خدا شد و هرچند ناجوانمردانه بود را با هوش مثال زدنی به ثمر رساند. گلی ماندگار و ماندگار که حالا بعد از 34 سال خدا بگوید دستم را پس گرفتم. گل دوم سن دیگو با رد شدن از 7 بازیکن انگلیس و عبور از پیتر شیلتون، مثل یک جنگجو، تماشایی‌ترین گل‌های قرن بیستم را در مهم‌ترین رویداد فوتبالی جهان به ثمر رساند. مارادونا به وعده خود عمل کرد و جام جهانی را در برابر دشمن دیرینه انگلستان که آن روزها آلمان غربی بود به دست آورد و تقدیم به مردم بوینس آیرس کرد.
مارادونا وارد یکی از پر بحث‌ترین و پرماجراترین روزهای زندگی خود شد. وقتی که هنوز نفس داشت و رقبا را یکی یکی تک به تک از صفحه زمین سبز رنگ فوتبال محو می‌کرد درگیر اعتیاد و همکاری با مافیا و قاجاق مواد مخدر شد او به سرزمین مادری برگشت و به آغوش بوینس آیرس پناه آورد. اما پلیس بی رحم‌تر از آن بود که مارادونا را نجات دهد. او از فعالیت فوتبالی محروم شد و جام جهانی 1990 را به دلیل همکاری با مافیا از دست داد. مارادونا حالا درگیر اعتیاد شده بود ولی همچنان اسم مارادونا بزرگ بزرگ و بزرگ‌تر شد. حتی با اینکه او سمت اعتیاد کشیده شده بود اما باز مردم او را خدا می‌دانستند. محرومیت او تمام شد اما اعتیاد دست بردار نبود. دیگر مثل قبل سحر و جادو نمی‌کرد اما به یک باره با پیشنهاد آلفیو باسیله غیبت خود را در جام جهانی 1990 جبران کرد. آرژانتین با ماردونا در جام جهانی 94 بی رقیب بود و همگان خیال داشتند مارادونا مثل 1986 هدیه دیگری از طرف خدا برای آلبی سلسته نازل خواهد کرد. اما بخت بد دست از سر مارادونا و سن دیگو برنداشت. در حالی که بهترین بازیکن میدان بعد از بازی با نیجریه شده بود، تست دوپینگ مثبت شد و او به مدت دو سال از زمین معبودی خود دور شد. او دور شد دور و دورتر اما اسم مارادونا همیشه بزرگ و جاودانه ماند. مارادونا بزرگ ماند سرمربی شد اما مثل دستانش، نتوانست هدیه دیگری به مردمش اهدا کند.
سال‌ها گذشت مارادونا دیگر نه در زمین بود نه بیرون از آن برای مدتی کوتاه هدایت چند تیم را بر عهده گرفت اما مثل دوران با شکوه بازیگری دوران کم فروغی در امر مربی‌گری داشت. مارادونا همین چند وقت پیش وارد دهه 60 شد. او بهترین بازیکن قرن بیستم به رای فیفا بود و بهترین گل قرن را هم مقابل انگلستان به ثمر رسانده بود ولی در قرن بیست و یکم دیگر با مارادونا قرن قبل تفاوت فاحشی داشت. او حتی در حوزه سیاست هم فعالیت می‌کرد و از آمریکا متنفر بود و طرفدار دو آتیشه فیدل کاسترو بود.
آرماندو مارادونا از فوتبال رفت اما روح او همچنان در فوتبال باقی ماند. او روزی گفته بود، اگر روزی لباس سفید عروسی را بپوشم و توپ گل آلود را ببینم بدون اینکه فکر کنم، توپ را با سینه کنترل می‌کنم. او آنچنان شیفته و دیوانه فوتبال بود که همگان را به فوتبال آشنا کرد و فوتبال را جزیی از لذت‌های ابدی تماشاگران کرد.
به درود آقای دیگو آرماندو مارادونا دلمان برای دست‌های خدا خیلی زود تنگ می‌شود.

پیام ویژه


پیام ویژه


پیام ویژه


02 July 1982 – FIFA World Cup – Argentina v Brazil – Diego Maradona of Argentina – (photo by Mark Leech/Offside/Getty Images)

پیام ویژه


پیام ویژه


پیام ویژه


انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/508311/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کاش کاظم صدیقی را هم مثل حسینی، دروازه بان استقلال یک جلسه محروم می کردید!

اپل احتمالاً با قراردادی یک میلیارد دلاری، حق پخش مسابقات جدید فیفا را به‌دست می‌آورد

چرا رئیس سازمان آمان استعفا کرد؟

واکنش شورای رقابت به افزایش 150 میلیونی قیمت پژو پارس

بوسه‌ای که سانسور نشد

مورخ مشهور اسرائیلی: در یک قدمی شکست هستیم

توافقی که از دست رفت؛ پشت‌ پرده مذاکرات روسیه و اوکراین

ممنوعیت آیفون؛ اول کارمندان دولت چین، حالا پرسنل ارتش کره

روزنامه‌نگار اسرائیلی: باید چند رودخانه از خون اهالی غزه جاری کنیم

حسین انصاریان‌: نمازهای جماعت الان در کشور ما ورشکسته است

عزل یک مسئول به‌خاطر ورزش رزمی مختلط در لواسان

سخنگوی متا به 6 سال حبس در روسیه محکوم شد

پیورا 70 اولترا یکی از مشکلات بزرگ گوشی‌های هواوی را برطرف کرده است

جت شخصی چند؟

چالش اعتماد مصرف‌کنندگان به محصولات داخلی

تحریم ایران و شرایط شکننده بازار نفت

برای از ما بهتران؟

ضارب دانش‌آموزان آملی بازداشت شد

طوفان شن در لیبی

آغاز خرید و فروش مسکن از خرداد امسال در سامانه خودنویس

آپدیت بزرگ Tiny11 از راه رسید؛ نسخه سبک ویندوز 11 برای کامپیوترهای قدیمی

احتمالا خانواده آیفون 16 فاقد دکمه‌های فیزیکی خواهد بود

یکی از ساکنان روستاهای چابهار: دولت یک ریال از غرامت سیل را به ما نداده است

روزنامه‌نگار اسرائیلی: همه اهالی غزه مستحق شکنجه و مرگی دردناک هستند

7 ستونی که از اسرائیل فروریخت

عملیات ویژه نیروهای امدادی برای نجات سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان

مایکروسافت با همکاری متا، نسخه ایکس باکس هدست کوئست را می‌سازد

بیلی آیلیش به بازی فورتنایت می‌آید

نقشه تندروها برای «عبور از قالیباف»

جنگ غزه دانشگاه‌های آمریکا را به هم ریخت

چرا به سوالات اپراتورهای اورژانس باید پاسخ داد

هوای تهران گرم می شود!

گلایه‌ی رئیس پلیس راهور از ابلاغ نشدن قانون افزایش جرایم رانندگی

کدام بانک‌ها به تعهدات ارزی خود عمل نکرده اند؟

بورس صعودی می‌ماند؟

توضیح بهادری جهرمی در مورد طرح ساماندهی اجاره‌بها

پیدایش ابرقدرت اسلامی

عدم بیمه کارگران ساختمانی با وجود دستور فوری رئیس جمهور

میزو با گوشی «21 نوت» به بازار موبایل برمی‌گردد

پادوی سابق ترامپ علیه ترامپ

جنجال یک عروسی در هتل اسپیناس پارسیان!

وزیر بهداشت: عرضه اینترنتی دارو آزمایشی است

فروش 2.7 تن طلا در 20 حراج؛ 80 کیلو طلا امروز فروخته شد

پرداخت 16 میلیارد یورو ارز دولتی برای واردات هیچ در 8 سال!

گلکسی زد فلیپ 6 احتمالاً در 7 رنگ مختلف عرضه می‌شود

باران سنگین و وقوع سیلاب در شهرستان دلیجان

ماجرای تجمع مردم در مقابل فرمانداری بندرعباس چه بود؟

افزایش تعداد شرکت‌های دولتی از 300 به 2هزار!

اظهارات جدید وزیر کشور درباره گشت ارشاد و طرح نور

هشدار باران شدید در 21 استان