پیام ویژه

آخرين مطالب

سقوط طلای جهانی به کانال 1700 دلاری اقتصادي

سقوط طلای جهانی به کانال 1700 دلاری
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - دنیای اقتصاد /روز گذشته درحالی‌که تا میانه روز طلا توانسته بود قیمت خود را در بالای مرز 1800 دلاری حفظ کند، ناگهان قیمت فلز زرد با افت 6/ 1 درصدی به حوالی قیمت 1780 دلاری نزول کرد. فقدان عوامل حمایتی طلا و استحکام چشم‌انداز مثبت برای واکسن و همچنین تمایل بیشتر سرمایه‌گذاران به ریسک‌پذیری سبب شده است تا طلا در سه هفته گذشته بیش از 9 درصد از ارزش خود را از دست بدهد. در حالی که بیت‌کوین در روزهای گذشته در حال فتح قله‌های قیمتی سه ساله خود بود و با سرعت بالایی در حال نزدیک شدن به بالاترین قیمت خود بود، در سه روز گذشته با اصلاح قیمتی شدیدی مواجه شده است.
بیت‌کوین در هفته‌ای که گذشت توانست با رالی پر شتاب خود وارد کانال 19 هزار دلاری شود و تا قیمت 19 هزار و 350 دلاری نیز پیشروی کند. اما پس از آن بیت‌کوین در حدود 13 درصد از ارزش خود را از دست داد تا مجددا به کانال 16 هزار دلاری بازگردد. اما با این وجود بسیاری از تحلیل‌گران این سقوط شدید قیمتی را مایه نگرانی نمی‌دانند؛ در درجه اول بیت‌کوین از زمان تولدش یعنی سال 2009 دارایی بسیار پرنوسانی به شمار می‌رود و از سوی دیگر بسیاری این اصلاح قیمتی را طبیعی می‌دانند و آن را زمینه‌ساز رالی جدید بیت‌کوین قلمداد می‌کنند. با وجود افت شدید بیت‌کوین در سه روز اخیر، پرطرفدارترین رمز ارز جهان، با فاصله زیادی نسبت به بازارهای سهام و کالایی بیشترین بازدهی را از ابتدای سال 2020 داشته است.
سقوط طبیعی بیت‌کوین
اما این سقوط شدید ارزش پرطرفدارترین رمزارز جهان، باعث نگرانی زیادی نشده است؛ بیت‌کوین از زمان آغاز به کار خود در سال 2009 ذاتا دارایی با نوسانات قیمتی بالا و بی ثبات به شمار می‌رود. تحلیلگران روز گذشته اعلام کردند که نگرانی زیادی بابت بازگشت پرسرعت ارزش بیت‌کوین از کانال 19 هزار دلاری ندارند و این اتفاق را یک اصلاح طبیعی قیمتی قلمداد می‌کنند. زمانی که یک دارایی در بازارها از قله قبلی خود بیش از 10 درصد سقوط را تجربه می‌کند معمولا این کنش به معنای اصلاح قیمتی در نظر گرفته می‌شود. از نظر تحلیلگران نمودارهای تکنیکال مدت‌ها است خبر از اصلاح قیمتی بیت‌کوین می‌دادند و در حقیقت این ریزش قابل‌پیش‌بینی بود. بسیاری از سرمایه‌گذاران پس از دریافت سودهای قابل‌توجه از بیت‌کوین با فروش این رمز ارز دست به حفظ بخشی از این سود زده‌اند.
بیت‌کوین برنده سال 2020
با مروری بر بازدهی بازارهای مختلف از جمله بازارهای کالایی، سهام و رمز ارزها به وضوح بیت‌کوین را می‌توان برنده بازارها در سال 2020 معرفی کرد. از ابتدای سال‌جاری میلادی تا کنون مهم‌ترین رمز ارز جهان بیش از 140 درصد افزایش قیمت را به ثبت رسانده است در حالی که بازدهی شاخص‌های وال‌استریت به هیچ وجه قابل‌مقایسه با این رمز ارز نبوده است. به‌عنوان نمونه شاخص داوجونز از ابتدای سال‌جاری تاکنون 5 درصد و شاخص S&P 500 توانسته تا 12 درصد افزایش در ارزش ساخص را به ثبت برساند. بهترین وضعیت در میان شاخص‌های آمریکایی، متعلق به شاخص نزدک بوده است که تا اینجای سال‌جاری 35 درصد بازدهی داشته است که باز هم قابل‌مقایسه با بیت‌کوین نیست.
طلا نیز که در بخش عمده سال‌جاری به‌عنوان برنده بازارها شناخته می‌شد، در هفته‌های اخیر با انتشار خبر مربوط به واکسن بسیاری از سودهای خود را باز پس گرفت تا در نهایت بازدهی این دارایی نیز به 18 درصد برسد. با این وجود هنوز گروهی از تحلیلگران بر این باورند که احتمال ادامه روند صعوی ارزش بیت‌کوین بسیار بالا است و اصلاح قیمتی اخیر با حجم بالایی که به ثبت رساند، در حقیقت مسیر را برای رالی بعدی قیمت بیت‌کوین مهیا کرده است.
اتمسفر صعودی بیت‌کوین
فضای کلی اقتصاد جهانی و بازارها اتمسفری کاملا صعودی را برای ارزش بیت‌کوین رقم زده است. از سویی بسیاری از بانک‌های مرکزی در سطح جهان در حال تحقیق و توسعه روی کار با ارزهای دیجیتالی هستند و از سوی دیگر برخی از مهم‌ترین زیرساخت‌های پرداخت پول در حال به رسمیت شناختن رمزارزها به ویژه بیت‌کوین در سامانه‌های خود هستند. این اتفاقات در حقیقت سیگنال‌های پیش‌نگری است که از نفوذ بالای رمزارزها در جهان پس از کرونا حکایت دارد. با نفوذ بیشتر بیت‌کوین در بازارهای مختلف و تبادلات مالی، تقاضای بیت‌کوین با سرعت بسیار زیادی افزایش خواهد یافت و از همین رو می‌توان سقف‌های قیمتی بسیار بالاتری را برای این رمز ارز متصور بود. با این وجود هنوز هم رمز ارزها با انتقاداتی مواجه است. انتقاداتی مانند استفاده از رمز ارزها در اعمال مجرمانه و پول شویی و همچنین بی‌ثبات بودن ارزش آن و ریسک بالا.
سومین هفته نزولی طلا
در حالی طلا روز گذشته تا میانه روز نوسان بالایی نداشت، اما در ادامه با سقوطی نزدیک به 6/ 1 درصد بالاخره به زیر مرز 1800 دلاری نزول کرد تا وارد کانال 1700 دلاری شود.از سه هفته پیش و با انتشار اخبار امیدوارکننده درباره واکسن کرونا، طلا روزگار خوشی را سپری نمی‌کند و این فلز ارزشمند در سه هفته اخیر بیش از 9 درصد از ارزش خود را از دست داده است. در حقیقت عوامل متضاد در بازار طلا مجددا به مصاف هم رفته‌اند؛ از سویی اکنون اخبار امیدوارکننده درباره واکسن فضای کلی بازارها را تشکیل داده و فشار زیادی بر قیمت طلا وارد آورده است و از سوی دیگر ابهاماتی که درباره میزان تاثیرگذاری واکسن‌ها و نحوه تولید و توزیع آنها به وجود می‌آید تا حدودی از قیمت اونس طلا حمایت می‌کنند و مانع از ریزش شدید قیمت طلا می‌شود.
انتظارات مستحکم واکسن
کایل رودا، تحلیلگر بازارها در IG کمپانی بریتانیایی و فعال در حوزه بازارهای مالی درباره مصاف این نیروهای متضاد گفت: به نظر نمی‌رسد ابهامات اخیر درباره واکسن‌ها بتواند انتظارات درباره دسترسی سریع‌تر از انتظار به واکسن را تغییر دهد. در حقیقت با توجه به اخبار مربوط به واکسن سرمایه‌گذاران طلا در حال باز کردن حساب روی ریکاوری قدرتمند اقتصادی در سال 2021 هستند و به همین دلیل بسیاری از سرمایه‌گذاران در حال نقد کردن دارایی‌های طلای خود هستند. طلا در مقطع کنونی در بازه قیمتی 1850 تا 1750 دلار گیر افتاده است، اما هنوز تحلیلگران روند بلندمدت صعودی برای این فلز ارزشمند را محتمل می‌دانند. مهم‌ترین عامل صعودی طلا در بلندمدت افزایش تعداد بیماران کرونایی در مقطع کنونی و احتمال بالای وضع سیاست‌های انبساطی جدید توسط بانک‌های مرکزی مختلف است. درصورتی که چنین سناریویی محقق شود، طلا که از گذشته در شرایط تورمی و کاهش ارزش پول نقش مقصدی امن را برای سرمایه‌ها ایفا می‌کرده است مجددا با افزایش تقاضا مواجه خواهد شد. جفری هالی، تحلیلگر ارشد بازارها در OANDA درباره وضعیت بلندمدت طلا گفت با توجه به اینکه به احتمال زیاد فدرال رزرو همچنان میزان نرخ بهره هدف خود را در سال پیش‌رو در محدوده صفر درصد باقی نگه خواهد داشت و متعاقبا ارزش دلار نیز کمتر خواهد شد، طلا فرصت رسیدن به قله‌های جدید قیمتی در سال 2021 را دارد. نرخ بهره پایین با کم کردن هزینه فرصت نگهداری طلا، باعث افزایش تقاضا و قیمت آن می‌شود.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/509764/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جایزه تتر و بیت‌کوین تا +30 میلیون تومان در ازای یک ثبت‌نام ساده

رئیس فراکسیون کارگری مجلس: عدم افزایش حق مسکن و پایه سنوات کارگران هیچ توجیهی ندارد

تصاویری از تخریب و ریزش چند خانه بر اثر آبگرفتگی در کاشان

فوری: رئیس‌جمهور آمریکا قانون فیلترشدن تیک‌تاک را امضا کرد

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

گردنه «تته» کردستان پس از 5 ماه بازگشایی شد

دادستان کل کشور: طرح نور با همین جدیت و قاطعیت استمرار خواهد داشت

نقدها و نمرات بازی Stellar Blade منتشر شدند

اعمال مالیات عایدی بر سرمایه در بازار خودرو چه اثری دارد؟

افشای مشخصات پردازنده‌های اسنپدراگون X پلاس کوالکام

روایت «فارن پالیسی» از تله‌ای که اسرائیل در آن گرفتار شده است

معاون امنیتی وزیر کشور: طرح نور با قوت به‌ کار خود ادامه خواهد داد

داستان ابوشجاع

تأکید معاون وزیر نفت بر وصول بدهی‌ ابربدهکاران صنعت گاز

2 وزیر احمدی نژاد رقیب قالیباف شدند/ ذوالنوری هم وارد گود شد

توماج صالحی به اعدام محکوم شد

دستگیری اراذل و اوباش شمشیر به دست تهرانپارس

تصویری حیرت انگیز از فرود ناموفق یک بوئینگ!

توضیحات رئیس سازمان توسعه تجارت درباره نمایشگاه اکسپو

جزئیات از سامانه جدید «خودنویس»

درآمد 5 میلیارد تومانی یکی از کاربران تلگرام با فروش نام کاربری!

عامل تحریم

گام اساسی دولت سیزدهم برای اجرای طرح‌های کیفی‌سازی سوخت در پالایشگاه‌ها

آمار مهاجرت به استان‌های شمالی کشور طی دو سال اخیر

واردات گوشت گرم از آفریقا

بالا و پایین سرخابی‌ها در بورس

گوشی پولستار رونمایی شد؛ وقتی خودروسازان وارد بازار موبایل می‌شوند

روشنگری از دلایل اجرای طرح نور؛ به زودی

خانواده شهدا پرچمداران اصلی ایثار و شهادت هستند/ نسل امروز نیازمند آشنایی با شهدا

آموزش هوش مصنوعی به دانش‌آموزان مناطق محروم

صادرات طلای سرخ به 400 تن می‌رسد

پاسخ معاون وزیر کار در مورد دستمزد کارگران؛ افزایش 119 درصدی حقوق در 3 سال

ریلمی 2 گوشی جدید و هیجان‌انگیز با نمایشگر 120 هرتز رونمایی کرد

چرا رئیسی به پاکستان سفر کرد؟

فرمانده فراجا: هیچ ماموریتی حساس‌تر از اجرای طرح نور وجود ندارد

مادسازان بازی GTA 5 را روی کنسول نینتندو سوییچ اجرا کردند

ده نمکی در دو اپیزود

حضور پارک فناوری و نوآوری نفت در بزرگ‌ترین نمایشگاه صادراتی کشور

حضور پارک فناوری و نوآوی نفت در بزرگ‌ترین نمایشگاه صادراتی کشور

آپدیت بزرگ فتوشاپ؛ حالا می‌توانید با هوش مصنوعی تصاویر خلاقانه بسازید

وکیل مدافع: توماج صالحی به اعدام محکوم شد

صنعت خودرو، قربانی زیاده‌خواهی مسئولان و دلالان

در باکو جایی برای شیعیان نیست

مدل ویژه وان پلاس واچ 2 با رنگ جذاب رونمایی شد

التهاب سیاسی در دانشگاه‌های آمریکا

نگرانی از ریزش دیوار قلعه بلقیس؛ دومین بنای خشتی ایران

بازداشت عامل جنایتکاری که با اخاذی و تهدید خانم‌ها را مجبور به توزیع مشروبات الکلی می‌کرد!

پاسخ معاون وزیر کار در مورد دستمزد کارگران؛ افزایش حقوق بی‌سابقه بوده، 119 درصد افزایش یافت

تریلر داستانی Destiny 2: The Final Shape منتشر شد