پیام ویژه

آخرين مطالب

جامعه بین المللی: هدف ترور، مسدود کردن راه دیپلماسی است يادداشت

جامعه بین المللی: هدف ترور، مسدود کردن راه دیپلماسی است
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - ایران /متن پیش رو در ایران منتشر شده و انتشار آن در اخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
اتحادیه اروپا: این یک اقدام مجرمانه و در تضاد با اصل احترام به حقوق انسانی است
 وجه مشترک نگاه اغلب ناظرانی که به تحلیل واقعه ترور محسن فخری‌زاده، دانشمند ایرانی پرداخته‌اند، ضربه زدن به مسیری است که انتظار می‌رود دولت «جو بایدن»، رئیس جمهوری منتخب امریکا در قبال برجام و کاستن از تنش‌های رابطه بحرانی تهران و واشنگتن در پیش گیرد. روز جمعه بود که ترور یکی از دانشمندان صنایع دفاعی ایران گمانه‌زنی‌ها پیرامون شدت گرفتن اقدامات محور اسرائیل را در دشمنی با ایران قوت بخشید. اگرچه تا لحظه نگارش این گزارش، مقام‌های رژیم اسرائیل مستقیماً مسئولیت این ترور را به عهده نگرفته‌اند اما کمتر کسی تردید دارد که این رژیم بیش از هر دولت دیگری از تحولات انتخاباتی امریکا و وعده بازگشت «بایدن» به برجام آشفته شده است، چه نتیجه انتخابات امریکا می‌تواند آتشی را که مقام‌های اسرائیلی برای جنگ‌افروزی علیه ایران روشن کرده‌اند، خاموش کند. سابقه تاریک اسرائیل در گذشته برای انجام عملیات جاسوسی و اقدامات تروریستی که به شهادت شماری از دانشمندان هسته‌ای کشور منجر شده بود، می‌تواند دلایل روشنی باشد که این رژیم به عنوان مظنون اصلی واقعه تروریستی روز جمعه قلمداد شود. خاصه آنکه در شرایط کنونی و به دلایل پیش گفته بیش از همیشه انگیزه انجام این کار را دارد.
نباید فراموش کرد که در سال‌های پرتنش اختلاف میان ایران و جهان غرب که در نهایت با انجام مذاکره هسته‌ای و دستیابی به توافق همراه شد، این رژیم اسرائیل بود که به مخالفت سرسختانه با این توافق برخاست و با روی کار آمدن دونالد ترامپ در امریکا دولت او را برای پایان دادن به مشارکت ایالات متحده در برجام و اعمال مجدد تحریم‌ها علیه ایران به عنوان بخشی از کارزار اعمال فشار حداکثر تحت فشار قرار داد. فشارهایی که حتی در برهه خاصی همچون به شهادت رساندن فرمانده سپاه قدس ایران، تهران و واشنگتن را به یک جنگ تمام عیار نظامی نزدیک کرد.
اما به نظر می‌رسد پیروزی «بایدن» اسرائیل را از فرصت جنگ افروزی علیه ایران ناامید کرده است تا مقام‌های این رژیم از طریق تقویت محور اسرائیلی- عربی، روزنه‌های گشوده شده برای شروع مجدد دیپلماسی میان ایران و امریکا را مسدود کنند. ائتلافی که تلویحاً از حمایت گروه‌های تندروی جمهوریخواه در امریکا و جریان‌های دست راستی اسرائیل تحت هدایت حزب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو بهره می‌برد و می‌کوشد دامنه آن را با استفاده از کشورهای عربی همپیمان دولت ترامپ گسترده کند. شماری از چهره‌های دموکرات در امریکا هم بعد از واقعه تروریستی اخیر در تهران چنین نگاهی دارند. «کریس مورفی» سناتور دموکرات ایالت «کنتیکت» امریکا در پیامی که در صفحه توئیتر خود منتشر کرد، تأکید کرد که ترور شهید «محسن فخری‌زاده» دانشمند هسته‌ای ایران، کمکی به ایمن‌تر شدن امریکا، فلسطین اشغالی یا جهان نمی‌کند.
مورفی در این پیام نوشت: «اگر هدف اصلی ترور آقای محسن فخری‌زاده، دشوار کردن راه‌اندازی مجدد توافق هسته‌ای ایران است، چنین اقدام تروریستی به امن‌تر شدن امریکا، اسرائیل یا جهان کمکی نمی‌کند.» این سناتور امریکایی سپس در پیامی ضمن اشاره به اقدام تروریستی ایالات متحده در به شهادت رساندن قاسم سلیمانی، فرمانده قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در نزدیکی فرودگاه بغداد، ادامه داد: «لازم به یادآوری است که از نقطه نظر امنیتی، کشتن (ترور) سردار سلیمانی نتیجه معکوس داد.» «بن رودز»، معاون مشاور امنیت ملی باراک اوباما، رئیس‌جمهور پیشین امریکا هم ترور دانشمند هسته‌ای ایران را هولناک توصیف کرد که با هدف تضعیف دیپلماسی صورت گرفته است. او در پیامی که در صفحه توئیتر خود منتشر کرد، درخصوص ترور دانشمند ایرانی نوشت: «این اقدامی هولناک با هدف تضعیف دیپلماسی میان دولت آینده امریکا و ایران است؛ زمان آن رسیده است که تشدید بی‌وقفه تنش‌ها متوقف شود.»
پیش‌تر «جان برنان»، رئیس سابق سازمان اطلاعات مرکزی امریکا موسوم به «سیا» نیز این ترور را اقدامی بی‌پروا و مجرمانه توصیف کرده بود.او در پیامی در صفحه توئیتر خود نوشت: «این اقدام خطر تلافی مرگبار و دور جدیدی از درگیری منطقه‌ای را به وجود می‌آورد. برای سران ایران عاقلانه است که منتظر بازگشت رهبری امریکایی مسئولیت‌پذیر در عرصه جهانی بوده و در مقابل اصرار برای واکنش علیه عاملان این حادثه مقاومت کنند.»
این واکنش مقام‌های کنونی و پیشین امریکایی در حالی است که روزنامه امریکایی «نیویورک‌ تایمز» در گزارشی از مرتبط بودن اسرائیل در این واقعه تروریستی خبر داده بود. این روزنامه همکاری اسرائیل و دولت ترامپ در این ماجرا را محتمل دانسته و نوشته است: «سه مقام اطلاعاتی گفته‌اند که اسرائیل پشت حمله به این دانشمند ایرانی است، مشخص نیست امریکا تا چه اندازه پیش از انجام این عملیات از آن مطلع بوده است اما امریکا و اسرائیل دو متحد نزدیک بوده و پیشینه طولانی در به اشتراک گذاشتن اطلاعات درباره ایران دارند.» «دیمیتری پولیانسکی» معاون اول نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در واکنش به گزارش این رسانه امریکایی در حساب توئیتری خود نوشت، «آنچه در گزارش روزنامه نیویورک‌ تایمز می‌خوانیم بازتابی از آمادگی امریکا برای دادن چراغ ‌سبز به ترورهای سیاسی فرامرزی است؛ این چیزی نیست که یک کشور دموکراتیک بتواند به آن افتخار کند.»
درخواست اروپا از ایران برای خویشتنداری
ماجرای تروریستی اخیر در ایران علاوه بر واکنش‌های داخلی در امریکا، بازتاب‌های منفی زیادی را در جامعه بین‌الملل به دنبال داشت. اتحادیه اروپا روز گذشته اقدام تروریستی به شهادت رساندن «محسن فخری‌زاده» دانشمند دفاعی ایران را مجرمانه و در تضاد با اصل احترام به حقوق بشر توصیف کرد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اتحادیه اروپا، در بیانیه‌ای که این اتحادیه در محکومیت ترور چهره علمی ایران صادر کرد، آمده است: «در تاریخ 27 نوامبر 2020 (هفتم آذرماه) در آبسرد، یک مقام دولتی ایران و چندین غیرنظامی در مجموعه‌ای از حملات خشونت‌بار کشته شدند. این یک اقدام مجرمانه و در تضاد با اصل احترام به حقوق انسانی که اتحادیه اروپا حامی آن است، می‌باشد.» اتحادیه اروپا در ادامه ضمن تسلیت به خانواده‌های قربانیان همچنین در پایان بیانیه خود خواستار خویشتنداری تمامی طرفین شد و گفت: «در این اوضاع ناپایدار، بیش از هر زمان مهم است که تمامی طرفین آرامش خود را حفظ کنند و حداکثر خویشتنداری در پیش بگیرند تا از هرگونه تنش‌هایی که به نفع هیچ‌کس نیست، جلوگیری شود.»
سخنگوی وزارت خارجه آلمان هم در واکنش به ترور محسن فخری‌زاده دانشمند دفاعی ایران تأکید کرد که این اقدام اوضاع منطقه را بدتر می‌کند. وزارت خارجه آلمان همچنین گفته است: ما از همه طرف‌های مربوط به این پرونده می‌خواهیم که از اقداماتی که باعث تشدید تنش‌ها می‌شود خودداری کنند. پیش از این سفارت ایران در پاریس از اروپا خواسته بود که واقعه تروریستی اخیر در تهران را محکوم کند.
نقض منشور سازمان ملل
«اگنس کالامار»، گزارشگر ویژه سازمان ملل هم با تلقی کردن ترور فخری زاده به عنوان «یک قتل هدف دار برون مرزی و در یک درگیری مسلحانه» آن را تخطی از حقوق بشر دانست. گزارشگر ویژه سازمان ملل در صفحه توئیترش نوشت: «قتل هدفمند فرامرزی خارج از درگیری مسلحانه نقض قانون بین‌المللی حقوق بشر است که محرومیت خودسرانه از زندگی را منع می‌کند و نقض منشور سازمان ملل است که استفاده از زور خارج از مرز در زمان صلح را منع می‌کند.»
کالامار افزود: «طبق تعهدات بین‌المللی حقوق بشر درباره رفتار یک کشور خارج از مرزهایش که مورد تأیید دیوان بین‌المللی دادگستری، کمیته حقوق بشر، کمیسیون بین‌المللی امریکایی حقوق بشر و دادگاه حقوق بشر اروپا قرار گرفته، کشورهایی که در اقدامات تجاوزکارانه که منجر به محرومیت از زندگی می‌شوند مشارکت دارند، به دلیل این اقدام تعهدات پیمانی خود را نقض کرده‌اند. کشورهایی که نمی‌توانند با اتخاذ تدابیر منطقی مناقشات بین‌المللی خود را از طریق مسالمت‌آمیز حل کنند، در پایبندی به تعهد مثبت‌شان برای تضمین حق حیات هم ناتوانند.» پیش‌تر «فرحان حق»، سخنگوی آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل خواستار خویشتنداری همه طرف‌ها و جلوگیری از هرگونه اقدامی که باعث افزایش تنش‌ها در منطقه می‌شود، شده بود.
حزب‌الله لبنان: ایران قادر به شناسایی مجرمان است
حزب‌الله لبنان هم در بیانیه‌ای، عملیات تروریستی را که منجر به شهادت دانشمند برجسته‌ هسته‌ای و دفاعی ایران شد، بشدت محکوم کرد. حزب‌الله در ادامه اعلام کرد: «ایران قادر به شناسایی مجرمان و قطع کردن دست کسانی است که به دانشمندان و مسئولان ایرانی دست‌درازی می‌کنند، حال این مجرمان هر کسی می‌خواهند باشند.» شیخ «نعیم قاسم» معاون دبیرکل حزب‌الله نیز در گفت‌وگو با شبکه المنار گفت: «ما این حمله مجرمانه را محکوم می‌کنیم و معتقدیم که پاسخ به این جنایت به دست طرف‌های ذیربط در ایران انجام می‌شود و البته شهادت عین شرافت است و ما از این ترورها نمی‌ترسیم.» پاکستان، ونزوئلا و آفریقای جنوبی از جمله کشورهایی بودند که این اقدام را محکوم کردند.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/510669/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دارندگان کارت سوخت بخوانند

رونمایی اسپیکر نمایشگردار اپل محتمل‌تر شد

زلزله تایوان نزدیک به 100 میلیون دلار به TSMC خسارت وارد کرده است

ماجرای توییت یک فعال اقتصادی علیه اسرائیل و حمله مجری شبکه منوتو با دروغ پراکنی به او

سرعت وقوع فرونشست چقدر است؟

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

اگزینوس 2500 احتمالاً عملکرد بهینه‌تر نسبت به اسنپدراگون 8 نسل 4 خواهد داشت

قیمت هدست متا کوئست 2 به‌طور دائمی افت کرد

پزشکان پایبند تعرفه‌های قانونی نیستند

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

مارک زاکربرگ می‌گوید متا در حال توسعه دستگاه پوشیدنی مانند تراشه مغزی نورالینک است

گوشی وان پلاس Ace 3 Pro طراحی کاملاً جدیدی خواهد داشت؟

برنامه/ ردیاب بهترین مکان تحت پوشش شبکه‌های تلفن همراه

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

همتی به رئیسی: مردم همچنان در انتظار وعده برقراری گشت ارشاد مدیران هستند/ ویدئو

فراجا: با رفتار اشتباه احتمالی ماموران در برخورد با بی‌حجابی برخورد خواهد شد

جنجال هوش مصنوعی؛ تریلر جعلی فیلم جیمز باند با بازی هنری کویل وایرال شد

سامسونگ حذف یکی از نرم‌افزارها را در One UI 6.1 غیرممکن کرد

ترخیص 2 هزار و 500 خودرو و تاکسی برقی از گمرک

واکنش عباس عبدی به توئیت عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب درباره برخود با بی حجابی

پردازنده دیمنسیتی 6300 مدیاتک برای گوشی‌های میان‌رده معرفی شد

تکلیف تعطیلی پنجشنبه‌ها چه زمانی مشخص می‌شود؟

خرید سه‌بعدی کالاهای جدید به اپل ویژن پرو اضافه شد

عرضه شفاف فرآورده‌های نفتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس انرژی

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

بایدن در آستانه شکست؟

آمریکا پشت اسرائیل را خالی کرد | ادعای وزیر خارجه آمریکا درباره حمله اسرائیل به ایران

لاوروف: ایران خواهان تشدید تنش نیست

انتخاب رشته‌ آزمون دوره دکتری از اول اردیبهشت آغاز می‌شود

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

پوکو M7 5G در راه است؛ نسخه ری‌برند شده Redmi 13 5G

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

آتش سوزی در پایتخت اندونزی 7 کشته برجای گذاشت

گزیده‌های نفتی هفته

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

وقوع حادثه امنیتی مقابل سفارت ایران در پاریس/ بازداشت فردی که تهدید کرد خود را نزدیک ساختمان دیپلماتیک ایران منفجر می‌کند/ ویدئو

تلویزیون‌های گیمینگ سری 2025 ردمی شیائومی با قیمت رقابتی معرفی شدند

وقوع حادثه امنیتی مقابل سفارت ایران در پاریس/ بازداشت فردی که تهدید کرد خود را نزدیک ساختمان دیپلماتیک ایران منفجر می‌کند

واژگونی پراید حادثه آفرید

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

وقوع حادثه امنیتی مقابل سفارت ایران در پاریس

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

سقوط سهام آسیا

مرغ کیلویی چند؟

واکنش ها به تذکر دفتر رهبری در مورد گشت ارشاد جدید/ طرح نور تعطیل می شود؟

نویسنده آمریکایی: خاورمیانه در پرتگاه جنگ گسترده‌تری است که هیچ‌کس نمی‌خواهد

تصاویر هوایی از وضعیت «زرآباد» در استان سیستان و بلوچستان بعد از بارندگی

ارتباطات استان سیستان و بلوچستان پایدار است