پیام ویژه

آخرين مطالب

بار سنگین بازارگاه بر دوش مرغداران اقتصادي

بار سنگین بازارگاه بر دوش مرغداران
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - گسترش نیوز /بسیاری از مرغداران خرد، نهاده موردنیاز خود را از طریق بخش خصوصی و انبارهای نهاده آن تامین می‌کردند اما بعد از حذف انبارها، بسیاری از این تولیدکنندگان حذف شدند.
سامانه بازارگاه طراحی شد تا دامداران و مرغداران بتوانند نهاده موردنیاز خود را با فراغ بال، تامین کنند اما این اتفاق هرگز نیفتاد. گفت‌وگوی گسترش‌نیوز با اهالی مختلف این صنعت نشان می‌دهد که مرغداران می‌توانند حداکثر 30 درصد از نیاز خود را از این طریق تامین کنند. در آشفته‌بازا نهاده، پرورش‌دهندگان راهی جز مراجعه به بازار سیاه ندارند. بخش‌های مختلف زنجیره تولید محصولات پروتئنی به خصوص واحدهای کوچک، در آستانه نابودی قرار گرفته‌اند. دود این بی‌تدبیری در نهایت به چشم مردم می‌رود زیرا قیمت هر کیلو مرغ به 40 هزار تومان رسیده است. چگونه می‌توان به این وضعیت پایان داد؟ کارهای بسیاری باید انجام داد. بدون شک یکی از مهم‌ترین و عاجل‌ترین اقدامات آن است که قبل از هر چیز، سامانه بازارگاه اصلاح و باگ‌های بزرگ آن برطرف شود. در گفت‌وگویی که با یکی از فعالان این حوزه داشتیم نواقص و ضعف‌های مختلف بازارگاه را بررسی کردیم. با گسترش‌نیوز همراه باشید.
چند گروه از تولیدکنندگان فراموش شده‌اند
یک منبع آگاه در حوزه نهاده دام و طیور اظهارکرد: «برای تحلیل دلایل گرانی افسارگسیخته و بی‌سابقه قیمت نهاده‌های دامی و رفع وضعیت پیش آمده باید ابتدا ضعف‌های سامانه بازارگاه را بررسی کرد. در این باره، ذکر چند نکته حیاتی را لازم می‌دانم. اولا در جریان تحقیقات به عمل آمده در بخش دام و طیور مشخص شد که چند دسته از تولیدکنندگان در سیستم دیده نشده‌اند. علاوه بر این در طراحی بازارگاه، چند دسته از خریداران نهاده دامی هم کاملا فراموش شده‌اند. در واقع بازارگاه با دیدی خارج از سیستم مصرف، طراحی شده و فقط مصرف‌کننده نهایی را مدنظر قرار داده است. این موضوع باعث ایجاد مشکلات فعلی شده است. مسئولان اگر واقعا به دنبال اصلاح وضعیت کنونی هستند قبل از هر چیز باید در نگاه خود به بازارگاه و وظیفه اصلی آن تجدیدنظر کنند. به عبارت دیگر آنها باید به این نتیجه برسند که بازرگاه سیستمی برای کنترل بازار است نه محل و فضایی برای معاملات».
قابلیت‌های جدیدی که باید اضافه کرد
این منبع آگاه در تشریح بیشتر موضوع گفت: «به این منظور ایجاد تنوع در نوع ثبت معاملات مهم‌ترین کاری است که باید انجام شود. برای رسیدن به این هدف باید قابلیت جدیدی اضافه شود تا امکان ثبت معاملات بدون انتقال وجه در سیستم و ثبت معاملات توسط فروشنده و نیز قابلیت رد یا تایید توسط خریدار اضافه شود. علاوه بر این باید امکان تغیر در شرایط معاملات فراهم شود تا امکان تغییر و خریدار وجود داشته باشد. وجود این محدودیت‌ها باعث شده که این مسائل، پشت سیستم بازارگاه انجام شود و کنترل روی آنها وجود نداشته باشد. البته اعضای تعاونی‌ها می‌توانند ثبت سفارش دهند. این انحصار باید پایان یابد و در اختیار تمام توزیع‌کنندگان قرار گیرد. تولیدکننده بتواند با چانه‌زنی، بهترین قیمت و شرایط را انتخاب کند. پس از معامله، اطلاعات معامله توسط فروشنده در سیستم ثبت شود. نکته دوم به حجم ذخایر تولیدکنندگان مربوط می‌شود. اکنون وضعیت سهمیه‌بندی، حاکم شده است اما این شرایط به هیچ عنوان، قابل‌قبول نیست. پرورش‌‌دهندگان مرغ تخمگذار و مادر و همه گاوداران باید برای مصرف 3 تا 4 ماه خود، ذخیره داشته باشند. همچنین باید سهمیه داشته باشند تا در فاصله زمانی بین خرید و تحویل سفارس، بدون ذخیره نمانند. ارائه سهمیه کمتر از 5 ماه برای این واحدها موجب ایجاد استرس و در نهایت، تامین نهاده از بازار آزاد دیگر می‌شود. مرغداران گوشتی نیز باید بتوانند همواره برای 2 دوره سهمیه داشته باشند تا بتوانند برای دوره بعدی، برنامه‌ریزی کرده و چرخه خود را کنترل کنند. مهم‌ترین اصل، اعتماد به تولیدکنندگان است اما متاسفانه دیده نمی‌شود».
وی در ادامه افزود: «سومین اولویت، احیاء و ساماندهی انبارهای خصوصی است. بسیاری از مرغداران خرد، نهاده لازم را از طریق این انبارها تامین می‌کردند اما بعد از حذف انبارها، بسیاری از این تولیدکنندگان حذف شدند. نکته چهارم، سیستم انتقال بخشی از بار به توزیع‌کننده است که فقط یکبار توسط صاحب کالا انجام می‌شود. به این ترتیب توزیع‌کننده بار نمی‌تواند بار خود را به توزیع‌کننده دیگری بفروشد. این در حالی است که توزیع‌کننده به واسطه مسائلی مثل اعتباری بودن فروش‌ها، ممکن است مجبور شود که بخشی از بار خود را به دیگر توزیع‌کنندگان بفروشد تا زنجیره توزیع به طور کامل شکل بگیرد. تا روزی که واقعیات و نکات مهم در سیستم لحاظ نشود نمی‌توان انتظار داشت که شرایط تولیدکنندگان بهبود یابد و مشکلات آنها حل شود زیرا تمام موارد گفته‌شده درحال‌حاضر انجام می‌شود. اگر این فرآیند به صورت قانونی و کنترل شده انجام شود در مقایسه با شکل مخفیانه و به اصطلاح قاچاق، بسیار ارزان‌تر تمام خواهد شد. این نکات بارها مطرح شده و بعید می‌دانم که طرح دوباره آنها فایده‌ای داشته باشد اما امیدواریم که مدیران دلسوز جهاد آن را بشنوند و گشایشی رخ دهد تا در نهایت قیمت نهاده‌ها واقعی شده و دوباره تولید به ظرفیت قبل برگردد».

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/510790/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ماجرای عملیات شهادت‌طلبانه شهروند ترکیه‌ای در قدس

روایت فارن پالیسی از ماجراجویی های پرهزینه تل آویو

معاون سیاسی استانداری فارس مطرح کرد: برنامه و نقشه راه؛ کلید واژه پیشرفت صنعت بیمه

واکنش حسام‌الدین آشنا به هتاکی بی‌شرمانه محمدرضا شهبازی

شهید مطهری در کنار روحانیون انقلاب/ عکس

قیمت پیکسل 8A احتمالاً نسبت به نسل قبل افزایش نخواهد یافت

یورش به کلمبیا؛ پلیس تحصن دانشجویان هوادار فلسطین را برچید

کنایه‌های علی ربیعی در روز معلم؛ شلیک به اندیشه مطهری

همدلی سازمان منطقه آزاد، نهادها و اصناف برای بهبود شرایط کارگران/ امضای تفاهم نامه تنظیم امور کار درجزیره کیش

محتویات جیب استاد مطهری هنگام شهادت چه بود؟

حمله مسلحانه افراد ناشناس به پزشکان در کرخه

تکذیب فوت پزشک طرحی در هرمزگان

محاکمه مرد رمال به اتهام تعرض به 5 زن

زنگ هشدار آیفون برای برخی کاربران غیرفعال شده است؛ اپل مشکل را برطرف می‌کند

گوشی آیفون 16 چه زمانی عرضه می‌شود؟

«دلار چند؟»

دوراهی قالیباف برای رسیدن به صندلی ریاست

نجات آقای « ب.ز»

پیام ناتو به روسیه با برپایی بزرگ‌ترین مانور از زمان جنگ سرد

بلا و بهای خام‌اندیشی

معاون استانداری فارس مطرح کرد: برنامه و نقشه راه؛ کلید واژه پیشرفت صنعت بیمه

مردی که تسلیم نمی‌شود

گرفتارشدن خودرو‌ها در سیل شدید خیابان‌های آنکارا

محدودیت‌های نانوشته علیه معلمان

عملیات شهادت‌طلبانه شهروند ترکیه‌ای در قدس

فرقان؛ ردپای مارکسیسم

برگزاری همایش مدیران بیمه دی در شیراز

علیه کارگر؛ تبعات قراردادهای موقت

رئیس پلیس راهور: حق بیمه بر اساس نمره منفی و جریمه خواهد بود

قدرت‌نمایی شبانه پلنگ در مازندران

خبر خوب برای دارندگان خانه در بافت فرسوده

آغاز طرح انسداد مرزهای شرقی کشور

رادان: برای رسیدن به عفت اسلامی درنگ نخواهیم کرد

پرونده قتل یک پزشک در مطب به‌ کجا رسید؟

وعده مخبر درباره افزایش 35 درصدی حقوق بازنشستگان حداقل بگیر عملیاتی شد

تصاویر فا‌ش‌شده از گلکسی F55 شایعه مهم را تأیید می‌کنند

بوی گشایش ارزی از ریاض می‌آید

موج مهاجرت پرستاران؛ عمان 6 برابر ایران حقوق می‌دهد

هشدارها و حسرت‌های دو رئیس‌جمهور

ایران هسته‌ای مخلوق شرایط و تحولات است

تعلیق دانشجویان دانشگاه کلمبیا اعتراضات را شعله‌ور کرد

نفوذ سرمایه‌داری در سنگر کمونیست‌ها

دلار به دنبال بازه آرامش

دغدغه‌های انتقال فرآورده‌های نفتی از ایران با گازوئیل

صادرات زعفران ایرانی با نام افغانستان!

زارع‌پور خبر داد؛ بسته هدیه اینترنت 30 گیگابایتی برای معلمان

گجت جنجالی ربیت R1 از سیستم‌عامل اندروید استفاده می‌کند

تیک‌تاک شاید در اتحادیه اروپا نیز ممنوع شود

اشتغال اهمیت دارد

بازگشت پیکر شهید دفاع مقدس پس از 36 سال انتظار به آغوش خانواده‌