پیام ویژه

آخرين مطالب

جان باختن دختر 18ساله بر اثر مارگزیدگی فرهنگی و اجتماعی

جان باختن دختر 18ساله بر اثر مارگزیدگی
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - روزنامه شهروند / دختر 18ساله پس از مارگزیدگی، به دلیل صعب‌العبور بودن منطقه محل سکونتش و نرسیدن نیروهای اورژانس جان خود را از دست داد.
مار او را نیش زده بود. هر لحظه حالش بدتر می‌شد. نیاز به اقدامات درمانی به صورت اورژانسی داشت، اما هوا بد و منطقه صعب العبور بود. لحظه‌ها و ثانیه‌ها به اندازه یک‌سال می‌گذشت. دخترک نفس‌های آخرش را هم کشید. نیروهای اورژانس بالاخره خودشان را رساندند ولی دیگر کاری از دست هیچ‌کس بر نمی‌آمد.
محل زندگی آنها صعب‌العبور بود. امکانات نداشت. برای همین دختر 18ساله قربانی شد. نتوانست دوام بیاورد. تا زمان رسیدن نیروهای درمانی جان خود را از دست داد و به لیست قربانیان مارگزیدگی اضافه شد.
نیروهای اورژانس لرستان تمام تلاش خود را کردند تا به محل برسند، اما نتوانستند به موقع خود را به آنجا برسانند. این دختر در منطقه‌ای در شهرستان الیگودرز زندگی می‌کرد که نه اورژانس هوایی و نه زمینی نمی‌توانست خود را سریع به محل حادثه برساند. زمان طلایی از دست رفته بود. سم تمام بدن دختر را گرفته بود.
امدادگران از آن طرف درحال تلاش بودند. ولی تا وقتی بتوانند در آن منطقه سخت به بیمار برسند، او جان خود را از دست داد. برای همین این ماجرا مردم را تحت‌تأثیر قرار داد.
ماجرای مرگ این دختر 18ساله الیگودرزی واکنش‌های مختلفی را در پی داشت. افکار عمومی جریحه‌دار شده بود. برای همین این ماجرا از سوی مسئولان سازمان اورژانس کشور مورد بررسی قرار گرفت.
کم‌کاری احتمالی
گفته می‌شد که مرگ تلخ این دختر 18ساله به علت مارگزیدگی در مناطق صعب‌العبور شهرستان الیگودرز به خاطر کم‌کاری در امدادرسانی بوده است، اما کمبود امکانات و خدمات پزشکی در مناطق محروم لرستان، در نظر گرفته نشد. این اتفاق منجر به واکنش‌های متعددی در فضای مجازی و در بین افکار عمومی شد.
بنابراین صبح دیروز مسئولان سازمان اورژانس کشور در این‌باره واکنش نشان دادند. به دنبال این ماجرا چندین جلسه در اورژانس لرستان برگزار شد. مسئولان اورژانس در این خصوص به بررسی دقیق مسأله و شناسایی مقصران احتمالی پرداختند.
مشکلات منطقه‌ای
رضا دهقان‌پور، رئیس بازرسی سازمان اورژانس کشور در این‌باره می‌گوید: به دنبال مرگ یکی از شهروندان به‌عنوان یک وظیفه سازمانی و انسانی در محیط حضور پیدا کردیم. موضوع را مورد ارزیابی و بررسی قرار دادیم و شواهد و مستندات را بررسی کردیم. درواقع در جلساتی با حضور رئیس دانشگاه لرستان، مسئولان فوریت‌های پزشکی دانشگاه و دیگر مسئولان، این موضوع ارزیابی شد.
دهقان‌پور می‌گوید: درحال حاضر لرستان به لحاظ اقلیمی در شرایطی قرار گرفته که کوه‌های متعدد و مناطق عشایرنشین بسیاری دارد. متاسفانه گاهی اوقات مشکل زیرساخت‌های مخابراتی و جاده‌های دسترسی که باید طراحی می‌شده است موجب می‌شود یک مقداری در بحث امدادرسانی و خدمات‌رسانی، رعایت زمان‌های استاندارد به لحاظ دسترسی فراهم نشود.
وضعیت جوی در آن لحظه بسیار بد بود. امداد هوایی درحال رسیدن به این دختر و امدادرسانی به او بودند. ولی اجازه فرود صادر نشد. شرایط آب و هوایی آن‌قدر بد بود که بالگرد اورژانس نتوانست در محل حادثه فرود بیاید.
شرایط جوی نامناسب
رئیس بازرسی سازمان اورژانس کشور ادامه می دهد: وضعیت جوی در آن لحظه بسیار بد بود. امداد هوایی درحال رسیدن به این دختر و امدادرسانی به او بودند. ولی اجازه فرود صادر نشد. شرایط آب و هوایی آن‌قدر بد بود که بالگرد اورژانس نتوانست در محل حادثه فرود بیاید.
برای همین نیروهای زمینی دست به کار شدند: «در رابطه با این اتفاق هیچ‌کدام از عوامل فوریت‌های پزشکی چه عوامل فوریت‌های پزشکی هوایی و چه زمینی قصور نکرده‌اند. تمام اقدامات صورت گرفت، اما شرایط جوی اجازه فرود بالگرد را نداد. همچنین دسترسی مخابراتی هم با مشکل مواجه شد. همین باعث از دست رفتن زمان شد. با اتلاف زمان و به دلیل اینکه راه مناسب نبود بعد از رسیدن بیمار به بیمارستان، او جان خود را از دست داد.»
شرایط سخت در «مرگ سر»
ساعت 12و40 دقیقه بود که اولین تماس با نیروهای اورژانس گرفته شد. بعد از تماس با توجه به صعب‌العبور بودن منطقه، مجموعه فوریت‌های پزشکی درخواست اعزام بالگرد می‌کند، اما خلبان اعلام می‌کند از لحاظ موانع پروازی امکان پرواز ندارد. ساعتی بعد که شرایط بهتر شد، پرواز هم انجام می‌شود، اما آنها دیر به منطقه می‌رسند. چون وقتی رسیدند، بیمار از آن منطقه جابه‌جا شده‌ بود.
محمدرضا نیکبخت، رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان نیز درباره این ماجرا توضیحاتی ارایه کرد: «با توجه به برخی اظهارات در فضای مجازی و با توجه به بعضی نگرانی‌ها در ارتباط با مرگ این دختر 18ساله در کوه‌های مربوط به منطقه «مرگ سر»، چندین جلسه ارزیابی و بررسی مسأله تشکیل شد. ابتدا مکالمات بررسی شد که چه ساعتی اولین تماس تلفنی راجع به این دختر گرفته شده است. بعد از این بالگرد با توجه به شرایط جوی بهتر راهی محل شد، بیمار را آنجا نیافت. خلبان هم چند بار منطقه را دور زد اما افراد را ندید.»
تماس‌های ناموفق
بیمار سر جاده می‌رسد. شاید بتواند به نیروهای امدادی نزدیک‌تر شود. گویا از دو ساعت قبل از آن آمبولانس 115 در آن نقطه مستقر و منتظر مصدوم بوده است. وقتی بیمار به آنجا رسید، او را به بیمارستان منتقل کردند. درنهایت این دختر به بیمارستان می‌رسد ولی زمان طلایی از دست رفته بود. او دیگر نتوانست تاب بیاورد و جان خود را از دست داد.
نیکبخت، رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان می گوید: وقتی رسیدند، بیمار را به بیمارستان منتقل می‌کنند اما کار از کار گذشته بود. مهم‌ترین چیزی که به انجام اقدامات امدادرسانی کمک می‌کند بحث تقویت سیستم‌های مخابراتی است. در بررسی موضوع مرگ این دختر 18 ساله معلوم شد که افراد بارها می‌خواسته‌اند با فوریت‌های پزشکی تماس بگیرند، اما تلفن قطع می‌شده و نمی‌توانسته‌اند تماس بگیرند.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/511505/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جنجال یک عروسی در هتل اسپیناس پارسیان!

وزیر بهداشت: عرضه اینترنتی دارو آزمایشی است

فروش 2.7 تن طلا در 20 حراج؛ 80 کیلو طلا امروز فروخته شد

پرداخت 16 میلیارد یورو ارز دولتی برای واردات هیچ در 8 سال!

گلکسی زد فلیپ 6 احتمالاً در 7 رنگ مختلف عرضه می‌شود

باران سنگین و وقوع سیلاب در شهرستان دلیجان

ماجرای تجمع مردم در مقابل فرمانداری بندرعباس چه بود؟

افزایش تعداد شرکت‌های دولتی از 300 به 2هزار!

اظهارات جدید وزیر کشور درباره گشت ارشاد و طرح نور

هشدار باران شدید در 21 استان

سرقت اطلاعات بیماران یک شرکت آمریکایی توسط هکرها

جایزه تتری و بیت‌کوین تا +30 میلیون تومان در ازای یک ثبت‌نام ساده

مرحله‌ی پایانی تدوین یک لایحه‌ی ضد کارگری؛ حذف کارگران از میدان مناقشه!

عملکرد برخی از پردازنده‌های اینتل یک‌شبه 9 درصد افت کرد

معاون رئیسی: تعطیلی پنجشنبه‌ها بهتر از ‌شنبه‌هاست

چند درصد ایرانی‌ها «مسافرت» می‌روند؟

آمار قابل تامل از میزان مسافرت ایرانیان؛ تنها 30 درصد!

جمهوری اسلامی: اهانت‌کننده به پیشوایان دین را به جای محاکمه بر صدر می‌نشانند

مایکروسافت با استخدام مدیر متا برای «جابه‌جاکردن مرزهای هوش مصنوعی» آماده می‌شود

دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند

جوان: یارانه انرژی را به جای خودروها به کدملی بدهید

انتقاد نماینده گچساران از افزایش تعرفه اینترنت

روزنامه اصولگرا: فرافکنی های منصوری ادامه دارد

چهار کشته و 10 مفقودی در حادثه سیل جنوب چین

کم‌کاری وزارت نیرو و سازمان ثبت اسناد برای تکمیل سامانه ملی املاک و اسکان

قطع خدمات دولتی برای صاحبان مجوزی که شناسه یکتا ندارند

سکه و طلا ارزان‌تر شد

حلقه هوشمند سامسونگ ظاهراً در 8 اندازه مختلف عرضه می‌شود

هم میهن خطاب به رئیسی: مسئولیت احیای گشت ارشاد را بپذیرید

نماینده مجلس: آقای رئیس جمهور، ملاک تورم، جیب مردم است نه آمارسازی‌ها

روزنامه دولت: 11 میلیون ایرانی در دولت قبل زیر خط فقر رفتند

پول موسسه «مصاف» رائفی پور از کجا می‌آید؟

انتقال املاک، خودرو، طلا و ارز ‌مشمول مالیات بر عایدی سرمایه شد

آیفون زیر سایه هواوی رفت

پولیتیکو: 3 دولت اخیر آمریکا در مقابل ایران ناکام شدند

نگرانی صهیونیستی از گسترش همکاری‌های نظامی ایران و روسیه

آغاز ثبت‌ سفارش کتاب‌های درسی از فردا

زنگ خطر رکود غیرتورمی

جایزه خودرو برای صرفه‌جویی کنندگان در مصرف برق خانگی

ونزوئلا استفاده از ارز دیجیتال را در تجارت نفت افزایش می‌دهد

جزئیات افزایش دو برابری سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی

اپل با هدف توسعه هوش مصنوعی در آیفون، استارتاپ فرانسوی Datakaleb را تصاحب کرد

درخواست اوپک از عراق برای ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان

تازه‌ترین انتصاب‌ها در شرکت ملی گاز ایران

دستگیری اولین سارقی که با پابند الکترونیکی قصد سرقت داشت!

آخرین وضعیت بازگشایی راه‌های سیل‌زده

ابهام مالیاتی در بورس

ویژگی بسیار کاربردی واتساپ؛ اشتراک فایل بدون نیاز به اینترنت

فرزندان این گروه از خدمت سربازی معاف می‌شوند

سخنگوی دولت: دهک‌های پایین را صاحب مسکن می‌کنیم