پیام ویژه

آخرين مطالب

در گفت و گو با جماران؛

قاسم محبعلی: میزان قابل توجهی از دیدگاه های سندرز در برنامه های بایدن لحاظ شده است/ بایدن نمی تواند تمام نظرات او و رنگین پوستان را اجرایی کند بين الملل

قاسم محبعلی: میزان قابل توجهی از دیدگاه های سندرز در برنامه های بایدن لحاظ شده است/ بایدن نمی تواند تمام نظرات او و رنگین پوستان را اجرایی کند
  بزرگنمايي:

پیام ویژه -

پایگاه خبری جماران: با اینکه ترامپ جمهوری خواه در آمریکا کنار رفته و بایدن دموکرات بر سر کار آمده است، اما سوال اینجاست که با به قدرت رسیدن رئیس جمهور جدید، تکلیف تحقق دیدگاه های اصلی ترین حامیانش یعنی برنی سندرز و رنگین پوستان چه خواهد شد؟
یکی از مدیران پیشین وزارت امور خارجه معتقد است که بخش قابل توجهی از دیدگاه های برنی سندرز در پلتفرم 2020 حزب دموکرات و سیاست های بایدن دیده شده است. ضمن اینکه جو بایدن نمی تواند تمام دیدگاه های سندرز و رنگین پوستان را اجرایی کند چرا که او باید جناح میانه رو جمهوری خواه را نیز همراه خود داشته باشد.
قاسم محبعلی در گفت و گو با خبرنگار جماران درباره نقش سندرز در برنامه های آتی دولت بایدن گفت: نظرات آقای برنی سندرز تا حدود زیادی در پلتفرم 2020 حزب دموکرات و سیاست های آقای بایدن دیده شده و یکی از این نظرات هم در گام نخست روی کار آمدن بایدن به عنوان رئیس جمهور اجرا شد و آن افزایش حقوق کارکنان فدرال از 8 دلار به 15 دلار در ساعت بود.
میزان قابل توجهی از دیدگاه های سندرز در برنامه های بایدن لحاظ شده است
وی افزود: از آنجا که برنی سندرز گرایش چپ دارد و دیدگاه هایش برای تقویت طبقات کارگر و متوسط مفید است، اگر نگاهی به پلتفرم 2020 حزب دموکرات بیندازیم می بینیم به میزان قابل توجهی دیدگاه های مشابه سندرز که مربوط به جناح چپ حزب دموکرات است، در برنامه های آقای بایدن وجود دارد. طبیعی است اگر سیاست هایی که به نفع طبقه کارگر، مهاجرین و رنگین پوستان است به خوبی اجرا شود، در واقع دیدگاه های برنی سندرز اجرایی شده است.
این تحلیلگر حوزه بین الملل در ادامه با اشاره به جنس حمایت از شعارهای برنی سندرز در کمپین های انتخاباتی آمریکا و میزان پایگاه رای او در این کشور گفت: جامعه آمریکا به شدت نسبت به شعارهای سوسیالیستی حساس است، به این دلیل که جامعه ای سرمایه داری محسوب می شود. شاید مردم آمریکا علاقه مند باشند که نقش دولت در این کشور بزرگتر شود، اما این تمایل با اهداف دو حزب بزرگ آمریکا در تناقض است. بنابراین به همین دلیل بود که حزب دموکرات هیچ علاقه ای نداشت که آقای سندرز چه در سال 2016 و چه 2020 کاندیدای اصلی حزب شود زیرا می دانست با کاندیداتوری او دو قطبی موجود در جامعه آمریکا تشدید می شود و ممکن است بسیاری از طرفداران این حزب، به سمت جمهوری خواهان تمایل پیدا کنند.
بایدن نمی تواند تمام دیدگاه های سندرز و رنگین پوستان را اجرایی کند
وی بیان کرد: حزب دموکرات با اینکه می دید محبوبیت آقای سندرز بیشتر از آقای بایدن است و حتی می دانست محبوبیت کاملا هریس بیشتر از جو بایدن است، ولی می ترسید با گرایش پیدا کردن به سمت دیدگاه های چپ یا جامعه رنگین پوستان، بخش بزرگی از جامعه آمریکا به سمت حزب جمهوری خواه میل پیدا کرده و یا اصلا در رای گیری شرکت نکنند. از این رو جو بایدن را به عنوان نامزد اصلی خود انتخاب کرد.
محبعلی افزود: جو بایدن نمی تواند تمام دیدگاه های سندرز و رنگین پوستان را اجرایی کند چرا که او باید حتما جناح میانه رو جمهوری خواه را نیز همراه خود داشته باشد اگر این حمایت را نداشته باشد قادر به پیشبرد سیاست های خود نخواهد بود.
ترامپ در متحدساختن جناح های حزب دموکرات موثر بود
مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت امور خارجه با اشاره به این موضوع که بغض ترامپ باعث نزدیکی میان سندرز و بایدن و حمایت تمام قد از او شد، گفت: ترامپ و جناح افراطی، فاشیست و نژادپرست حزب جمهوری خواه برای اینکه جناح های مختلف حزب دموکرات روی پیروزی آقای بایدن ائتلاف کنند، بسیار موثر واقع شدند. اگر آن جناح ها بر دیدگاه های چپ خود تاکید می کردند ممکن بود با تشدید دوقطبی و شکاف در میان حزب، موضع و پایگاه رای ترامپ تقویت شود و حتی شاید اگر سال 2016 نیز حزب دموکرات تأمل بیشتری در معرفی نامزد نهایی خود می کرد و به جای هیلاری کلینتون، جان کری یا همین آقای بایدن را کاندیدا می کرد، در آن مقطع نیز در برابر ترامپ پیروز می شدند.
وی بیان کرد: در سال 2020 چنین به نظر می رسد که جناح های میانه روی دو حزب به علاوه نظام اداری و بروکراتیک آمریکا و همچنین کمپانی های بزرگ نرم افزاری و رسانه ها قصد این را پیدا کردند که نگذارند ترامپ مجددا رئیس جمهور آمریکا شود. لذا تصمیم بر این بود که فردی روی کار بیاید که گستردگی حمایت و رایی وسیع داشته باشد. آقای سندرز این درک را داشت که اگر بخواهد با محوریت خودش وارد رقابت شود، امکان پیروزی اش چندان قوی نخواهد بود. سندرز می دانست که جناح های میانه روی دو حزب از حمایت او کنار می کشند و حتی ممکن است به سمت جناح راست متمایل شوند.
ترامپ تنها نبود
محبعلی درباره رئیس جمهور سابق آمریکا گفت: ترامپ تنها نبود و دیدگاه های افراطی ترین جناح های راست آمریکا، نژادپرستان و مخالفین پذیرش مهاجرین را نمایندگی می کرد. این جناح ها بسیار قوی هستند. هرچند بنابر محاسبات صورت گرفته تا سال 2050 کمتر از 50 درصد جامعه آمریکا را تشکیل می دهند و در عوض اسپانیایی تبارها و آسیایی تبارها اکثریت جامعه آمریکا را تشکیل خواهند داد.
مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت امور خارجه در پایان گفت: آقای ترامپ شورشی علیه وضعیت جدید است و اگر به سراغ تشکیل حزب رود باعث تقسیم حزب جمهوری خواه خواهد شد که این به نفع دموکرات ها است و موقعیت آنها را تقویت می کند. ضمن اینکه بسیار بعید است در جامعه دو حزبی آمریکا، حزب سوم بتواند پایگاه قوی ای داشته باشد. باید صبر کرد و دید که نتیجه استیضاح او چه خواهد شد اگر استیضاح، ترامپ را به دادگاه بکشاند و در آنجا محکوم شود، ممکن است دیگر آینده ای سیاسی نداشته باشد. اما اگر جمهوری خواهان در قبال استیضاح او همکاری نکرده و ترامپ همچنان در فضای سیاسی باقی بماند، می تواند چالش هایی جدی در سیاست ایجاد کند و بنابر تحلیلی مشکلاتی جدی برای راه دولت بایدن به وجود آورد.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/557750/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

وعده حل مشکل کمبود ناوگان جاده‌ای اربعین 1403 با واردات

داستان عجیب گم شدن حلقه ازدواج

ماجرای قمه‌کشی در ارومیه

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

اپل واچ سری X احتمالا از مادربرد با طراحی باریک‌تر استفاده خواهد کرد

دستگیری 4 نفر سر جلسه کنکور

ماجرای عجیب گم شدن حلقه ازدواج

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

رقابت پرمتقاضی‌ترین رشته‌های کنکور آغاز شد

علت گرانی شدید قیمت پیاز

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: عدالت آزمونی در سازمان سنجش محقق شده است

خبر خوش رئیس سازمان سنجش برای بازماندگان از کنکور به خاطر سیل

پیامدهای تعطیل شدن روز پنجشنبه

تلگرام با 15 قابلیت جدید نفس را در سینه واتساپ حبس کرد

موجودات فضایی‌ بازی Exodus نژادهای متنوعی خواهند داشت

تسلیت سید محمد خاتمی به سید حسین خمینی در پی درگذشت همسر شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی

اطلاعیه مرزبانی درباره مشکل پیش آمده برای 6 مرزبان در مرز افغانستان

سناتو آمریکایی خواستار جلوگیری از فروش تمام کالاها به هواوی شد

تصاویری از 6 مرزبان ایرانی بازداشت شده توسط طالبان؛ مرزبانان آزاد شدند

گلکسی رینگ سامسونگ به هوش مصنوعی مجهز خواهد بود

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

ارتباط مغز و کامپیوتر؛ رقیب چینی تراشه نورالینک ایلان ماسک معرفی شد

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

آقای ذوالنوری ممنون

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

انهدام باند فسا و قاچاق دختران در تهران

سیگنال مثبت به بورس تهران

جدال اپل و اسپاتیفای بر سر قوانین اپ استور همچنان ادامه دارد

کوالکام از تراشه اسنپدراگون X پلاس رونمایی کرد؛ سلاح اقتصادی ویندوزی‌ها برای نبرد با مک‌بوک‌ها

6 مرزبان ایرانی از دست طالبان آزاد شدند

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

واکنش همتی به سخنان قالیباف: زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

تخریب منازل مسکونی در زاهدان بر اثر طوفان

دستگیری 70 زورگیر و سارق موبایل در تهران

آمریکا برای اولین‌بار خلبان هوش مصنوعی را در یک آزمایش هوایی در مقابل انسان قرار داد

سردار رادان: در طرح نور، ما حمایت رئیس جمهور و قوه قضائیه را داریم

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

دبی هنوز در زیر آب!

استنشاق گاز شادی‌آور با طعم قلیان‌های مرگ‌آور!

دفترچه آزمون گروه‌های هنر و زبان‌های خارجی کنکور 1403 منتشر شد

سیلاب در گلزار شهدای کرمان

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

دردسر تیک‌تاک

سردار رادان در اجتماع مردم در حمایت از طرح حجاب: عقب‌نشینی نخواهیم کرد

تجاوز به چپ کامیون چهار کشته برجای گذاشت

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

اولین گوشی مون‌دراپ با 2 جک هدفون و نمایشگر اولد 120 هرتز رونمایی شد