پیام ویژه

آخرين مطالب

شاه و مصادره اصلاحات فرهنگی و اجتماعی

  بزرگنمايي:

پیام ویژه - به گزارش ایسنا، در یادداشتی در روزنامه اعتماد به قلم فریدون مجلسی آمده است: «دانشجوی سال دوم دانشگاه بودم که موضوع انقلاب سفید و رفراندوم درباره آن مطرح شد. تکلیف خودمان را در برابر آن نمی‌دانستیم. طبق رسم و سنت زمانه، دانشجویان یا اندیشه چپ داشتند یا متمایل به ناراضیان ملی‌گرا بودند. این تقسیم‌بندی جنبه حیثیتی داشت اما نخست‌وزیری دکتر امینی در سال 1340 شرایط جدیدی ایجاد کرده بود که تکلیف خودمان را در برابر آن نمی‌دانستیم. امینی پیش‌تر سفیر ایران در امریکا بود و امریکایی‌ها با شناختی که از او و عقایدش پیدا کرده بودند، ظاهرا به شاه توصیه کرده بودند که برای بقای خودش و مصون ماندن کشور از سلطه کمونیسم لازم است دست به اصلاحاتی بزند تا با کاستن از فاصله طبقاتی و توسعه خدمات و عدالت اجتماعی بهانه‌ای برای تاثیرگذاری شعارهای کمونیستی باقی نماند و به نظر آنها امینی با دانش و عقاید و تجربیاتی که داشت می‌توانست از عهده این کار برآید. البته در فرهنگ چپ ایرانی هر کس که کمونیست نبود عامل استعمار انگلیس یا امپریالیسم امریکا نامیده می‌شد و نزد ملیون نیز معیار ارزیابی اشخاص همین بود. همین تفکر موجب شد قهر با دولت که از 28 مرداد 1332 آغاز شده بود ادامه یابد و راه تعامل بسته و راه انقلاب گشوده شد.
قدم مهم و بسیار موثر در اصلاحات امینی که با همراهی و میانداری حسن ارسنجانی، وزیر کشاورزی سوسیالیست او انجام شد «اصلاحات ارضی و الغای رژیم ارباب رعیتی» بود. پشتکار و تلاش کارساز ارسنجانی که نزد کشاورزان و رعیت‌های پیشین محبوبیت بسیار یافته بود و با ترکیب نام و نام خانوادگی او را سنجانی می‌نامیدند موجب محبوبیت بسیار او شده بود. وزارت کشاورزی در آن زمان به کانون اقتدار در دولت تبدیل شده بود. محبوبیت ارسنجانی و موفقیت این گام بزرگ اصلاحات اجتماعی که با انتقادات بسیار از جانب بازندگان مواجه شد، موجب شد شاه که ترجیح می‌داد هرگونه موفقیت و محبوبیتی متعلق به او باشد، نخست دوست دیرین و معتمد خود امیر اسدالله علم را جانشین امینی کند و ارسنجانی در کابینه علم نیز قانون اصلاحات ارضی را به اجرا گذاشت و مدتی بعد برکنار شد.
در واقع شاه که از آن پس دوران حکومت مستقیم خود را آغاز کرده بود، مایل بود موفقیت‌های اصلاحات را به حساب خود بگذارد و با ارجاع به آرای عمومی برای خود کسب اعتبار و مشروعیت کند. این بود که با افزودن 5 اصل دیگر اصول شش‌گانه اصلاحات را به نام انقلاب سفید ارجاع کرد. برای ما شرایط متضادی پدید آمده بود، از یک طرف طبق روال روز باید خود را اپوزیسیون می‌نامیدیم و از سوی دیگر اصول اعلام شده با وجود مخالفت‌هایی که از زوایای گوناگون می‌شد برای اغلب ما دانشجویان مقبول بود. اصلاحات ارضی و نظام ناعادلانه و موروثی خوانین باید برچیده می‌شد. ملی کردن جنگل‌ها و مراتع هنوز هم ضروری است و فروش سهام کارخانه‌های دولتی هم کارگران را صاحب سهم می‌کرد و هم اعتباری برای پرداخت غرامت اصلاحات ارضی فراهم می‌کرد. سهیم کردن کارگران در سود کارخانه‌ها نیز موجب احساس تعلق بیشتر کارگر به کارخانه و موجب توسعه طبقه متوسط می‌شد. دادن حق رای به زنان در واقع خواسته همه روشنفکران بود و ایجاد سپاه دانش در کشوری که هنوز بیش از 50 درصد مردم خصوصا در روستاها بی‌سواد بودند، برنامه‌ای مترقی بود که جوانان دیپلمه را پس از یک دوران کوتاه آموزش نظامی برای معلمی به روستاها می‌فرستاد که نتایج مفیدی هم به بار آورد. حتی شعار ملیون به اشاره به اصل اول که از همه مهم‌تر و حتی مورد ایراد محافظه‌کاران این بود که «اصلاحات ارضی آری دیکتاتوری شاه نه!» اما این شعار هم تکلیف ما را روشن نمی‌کرد که به اصولی که آن را قبول داشتیم رای موافق بدهیم یا ندهیم و آیا رای ندادن به معنی مخالفت با حقوق کارگران و حق رای زنان تلقی نمی‌شود؟ البته نتیجه رفراندوم معلوم بود و همین دلیل معلوم بودن قبلی نتیجه آرا مانند هر انتخابات مشابه دیگر ما را از رای دادن بی نیاز کرد.
بعدها اصول دیگری که بعضا ارزش آن در حد یک تصویب‌نامه عادی بود به شمار اصول انقلاب سفید افزود. اما آن چه از 6 بهمن یعنی سالگرد رفراندوم انقلاب سفید و راهپیمایی‌های فرمایشی در خاطره‌ها ماند، سنت راهپیمایی «هر چه باشکوه‌تر» همراه با تشویق و الزام و به خیابان کشیدن صدها هزار کارگر و روستایی و سرباز و کارمند با پلاکاردها و پرچم‌ها و شعارهای پوچ و بی‌حاصل بود که حرمت آن اصول خصوصا اصلاحات ارضی و ابطال رژیم ارباب و رعیتی و نیز حق شرکت بانوان در انتخابات و سپاه دانش را هم ضایع می‌کرد و نشان داد که بهره‌برداری از حمایت‌های نمایشی و راهپیمایی‌های زورکی بی پشتوانه به عنوان پشتیبانی ملی و کسب مشروعیت از آن نه تنها نشانه حمایت عمومی نیست بلکه کینه‌برانگیز است.»
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/558081/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رقابت پرمتقاضی‌ترین رشته‌های کنکور آغاز شد

علت گرانی شدید قیمت پیاز

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: عدالت آزمونی در سازمان سنجش محقق شده است

خبر خوش رئیس سازمان سنجش برای بازماندگان از کنکور به خاطر سیل

پیامدهای تعطیل شدن روز پنجشنبه

تلگرام با 15 قابلیت جدید نفس را در سینه واتساپ حبس کرد

موجودات فضایی‌ بازی Exodus نژادهای متنوعی خواهند داشت

تسلیت سید محمد خاتمی به سید حسین خمینی در پی درگذشت همسر شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی

اطلاعیه مرزبانی درباره مشکل پیش آمده برای 6 مرزبان در مرز افغانستان

سناتو آمریکایی خواستار جلوگیری از فروش تمام کالاها به هواوی شد

تصاویری از 6 مرزبان ایرانی بازداشت شده توسط طالبان؛ مرزبانان آزاد شدند

گلکسی رینگ سامسونگ به هوش مصنوعی مجهز خواهد بود

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

ارتباط مغز و کامپیوتر؛ رقیب چینی تراشه نورالینک ایلان ماسک معرفی شد

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

آقای ذوالنوری ممنون

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

انهدام باند فسا و قاچاق دختران در تهران

سیگنال مثبت به بورس تهران

جدال اپل و اسپاتیفای بر سر قوانین اپ استور همچنان ادامه دارد

کوالکام از تراشه اسنپدراگون X پلاس رونمایی کرد؛ سلاح اقتصادی ویندوزی‌ها برای نبرد با مک‌بوک‌ها

6 مرزبان ایرانی از دست طالبان آزاد شدند

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

واکنش همتی به سخنان قالیباف: زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

تخریب منازل مسکونی در زاهدان بر اثر طوفان

دستگیری 70 زورگیر و سارق موبایل در تهران

آمریکا برای اولین‌بار خلبان هوش مصنوعی را در یک آزمایش هوایی در مقابل انسان قرار داد

سردار رادان: در طرح نور، ما حمایت رئیس جمهور و قوه قضائیه را داریم

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

دبی هنوز در زیر آب!

استنشاق گاز شادی‌آور با طعم قلیان‌های مرگ‌آور!

دفترچه آزمون گروه‌های هنر و زبان‌های خارجی کنکور 1403 منتشر شد

سیلاب در گلزار شهدای کرمان

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

دردسر تیک‌تاک

سردار رادان در اجتماع مردم در حمایت از طرح حجاب: عقب‌نشینی نخواهیم کرد

تجاوز به چپ کامیون چهار کشته برجای گذاشت

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

اولین گوشی مون‌دراپ با 2 جک هدفون و نمایشگر اولد 120 هرتز رونمایی شد

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

تغییر مسیر پرواز تهران- زاهدان- مشهد

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

آتش‌سوزی مهیب اطراف بیمارستان هفت‌تیر در منطقه شهرری

شناسایی و دستگیری داوطلبان متخلف آزمون‌های روز اول کنکور 1403

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند