پیام ویژه
هشدار به آمریکا ؛ ایران نه کره شمالی است نه ونزوئلا
يکشنبه 29 ارديبهشت 1398 - 09:04:56
اخبار ویژه - پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین: نشریه آلمانی تاگس شاو شنبه شب در مطلبی به تحلیل سیاست خارجی دولت «دونالد ترامپ» در مورد کشورهای مخالف آمریکا پرداخت و این تصور واشنگتن را که با افزایش فشارها می تواند تهران را به بازگشت به میز مذاکره وادارد، نادرست خواند.
در این گزارش آمده است: ترامپ گمان می کند با افزایش حداکثری فشار به ایرانی ها می تواند نظر آنها را به مذاکره در مورد برنامه هسته ای، برنامه موشک های بالستیک و نقش آفرینی منطقه ای شان جلب کند.
با این حال به نظر می رسد این محاسبات اشتباه است و در دنیای واقعیت منطق «فشار حداکثری» نتیجه ای به همراه نداشته است.
به نوشته تاگس شاو همانطور که این سیاست در مورد کره شمالی و ونزوئلا نتیجه نداد، در مورد جمهوری اسلامی ایران نیز بی ثمر خواهد بود.
بر این اساس ایران در مرکز منطقه ای ناآرام قرار گرفته است؛ افغانستان در شرق، عراق و سوریه در غرب و یمن به خاطر حمله رقیب دیرین ایران، عربستان سعودی جنگ هایی چند ساله را شاهد هستند.
این منطقه طی دهه های اخیر شاهد جنگ کشورهای همسایه با یکدیگر و یا گروه های مختلف در داخل کشورها بوده است.
این نشریه آلمانی وجود چنین شرایطی را موجب افزایش نفوذ ایران در این کشورها ارزیابی و از آن به عنوان گسترش حضور منطقه ای ایران یاد کرد.
بر این اساس گروه های نظامی و سیاسی مانند حشد الشعبی در عراق، حزب الله در لبنان و حوثی ها در یمن بازوان خارجی ایران به شمار رفته و در هنگام لزوم می توانند به نفع این کشور وارد میدان شوند.
از این روست که کشورهای اروپایی با آگاهی از قدرت کنونی و خطر احتمالی ایران هسته ای در آینده برای منطقه، خواهان حفظ برجام و نگاه داشتن این کشور در این توافق هسته ای هستند.
تاگس شاو یادآور شد: اروپایی ها برخلاف آمریکا که با خروج از برجام و اعمال فشار به ایران برای «دستیابی به توافقی بهتر»، سیاستی غیرواقعی را دنبال می کند توجه خود را بر واقعیت های موجود معطوف کرده اند.
از همین رو آنها ساز و کار مالی «اینستکس» را برای ادامه مراودات با ایران طراحی کرده و در تلاش هستند برای این منظور مسیری بدون اتکا به دلار و سیستم بانکی معمول ایجاد کنند.

http://www.Yazd-Online.ir/fa/News/219443/هشدار-به-آمریکا-؛-ایران-نه-کره-شمالی-است-نه-ونزوئلا
بستن   چاپ