پیام ویژه
تنهاچاره‌ عربستان در قبال ایران
يکشنبه 29 ارديبهشت 1398 - 14:43:05
اخبار ویژه - پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین: این تحلیل گر سعودی در مقاله ای که امروز(یکشنبه) در پایگاه خبری « عربی 21» منتشر شد ، با اشاره به حادثه انفجار در الفجیره و حمله پهپادی جبهه انصار الله به خطوط انتقال نفت عربستان تاکید کرد که این موضوعات نقطه ضعف امارات و عربستان را در برابر نمونه هایی از این دست فاش کرد. ریاض و ابوظبی ضمن محکوم کردن حادثه الفجیره که آن را اقدامی خرابکارانه اعلام کردند، با حفظ آرامش و بدون عجله در متهم کردن آشکار ایران، تاکید کردند که تحقیقات در خصوص انفجار الفجیره ادامه دارد.
المضاوی خاطر نشان کرد: عربستان سعودی و امارات مدت ها است که تلاش می کنند ایالات متحده و رژیم صهیونیستی را به جنگ با ایران ترغیب کند و با روی کار آمدن 'دونالد ترامپ' رییس جمهور ایالات متحده موفق شدند واشنگتن را به خروج از برجام و افزایش تحریم ها علیه ایران سوق دهند اما احتمال ندارد که آمریکا و اسرائیل علیه ایران وارد جنگ شودند.
این تحلیل گر سعودی با اشاره به هزینه های گزاف عربستان در خرید سلاح و آموزش نیروهای نظامی خود افزود: حملات کوچک روزهای اخیر ضعف کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و بی فایده بودن انبار سلاح های غربی آن ها را ثابت کرد و نشان داد که تجهیزات نظامی، آن ها را از حملات کوچک مصون نمی دارد.
المضاوی با اشاره به قدرت نظامی ایران تاکید کرد: در صورت بروز هرگونه مواجهه نظامی مستقیم با ایران، عربستان و امارات در معرض خطر و مورد تمسخر قرار می گیرند چرا که ارتش کوچک آن ها چه از نظر تعداد، مهارت و دکترین مبارزه قابل مقایسه با ایران نیست و هرچند که امارات و عربستان جدیدترین هواپیماهای جنگنده را در اختیار دارند اما عملکرد آن ها در یمن ناتوانی آنان را فاش کرده است.
وی در ادامه افزود : چالش جدید ریاض و ابوظبی در جنگ های های غیر متعارف است که به هدف تخریب و حملات کوچک صورت می گیرد. این در حالی است که هیچ واحد نظامی نمی تواند در مقابل دکترین مبارزه ایران ایستادگی کند هرچند که این روزها تمایلی به درگیری نظامی ندارند.
المضاوی تاکید کرد: سربازان خارجی مصری، سودانی و حتی سنگالی نیز نمی توانند در مقابل اراده ایرانیان در دفاع از منافع خود در منطقه خلیج فارس ایستادگی کنند و عربستان باید بداند که سربازان خارجی نمی توانند جای یک ارتش قوی را پر کنند و بعید است که ایالات متحده مانند دهه نود قرن گذشته نیروهای خود را بار دیگر در منطقه مستقر کند.
این تحلیل گر سعودی در ادامه یادآور شد که حملات اخیر ضعف و ترس سعودی ها را به جایی رساند که بیش از پیش خواستار کمک های ایالات متحده شدند و این موضوع هزینه های بیشتری را بر آن ها تحمیل خواهد کرد تا جایی که اقتصاد آن ها در معرض ورشکستگی قرار خواهد گرفت که این موضوع با وعده های 'محمد بن سلمان' ولیعهد سعودی برای رسیدن مردم به رفاه و ثروت در تعارض است این درحالی است که ایران به صرفه جویی عادت کرده و چنین وعده هایی به مردم خود نداده است بنابراین ایران می تواند ریاضت بیشتر را تحمل کند اما چنین چیزی در مورد عربستان صادق نیست.
المضاوی تاکید کرد: هرچند که ایران تمایلی به مقابله نظامی ندارد و اقتصاد آن ها تحت ثاثیر فشارهای آمریکا ضعیف شده اما عربستان و هم پیمانان آن در هر گونه مقابله نظامی مستقیم با ایران شکست خواهند خورد و برای آن ها بهتر است که گزینه جنگ را کنار گذاشته و در خصوص روابطشان با ایران به طور جدی تجدید نظر کنند. دیگر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس چون عمان، کویت و قطر نیز مخالف مقابله نظامی با ایران خواهند بود از این رو دیپلماسی تنها گزینه امارات و عربستان خواهد بود.
منبع/ ایرنا

http://www.Yazd-Online.ir/fa/News/219511/تنهاچاره‌-عربستان-در-قبال-ایران
بستن   چاپ