پیام ویژه
روزنامه همدلی:
قرار بود وحدت‌آفرین باشد اما ...
دوشنبه 17 تیر 1398 - 9:10:53 AM
پیام ویژه-اصول‌گرایان در بازه‌های زمانی منتهی به انتخابات، رفتارهای سیاسیِ هیجانی از خود بروز می‌دهند. «صدا»ی اعتراض به هر «صدا»ی برآمده از قوه تفکر شخصیت‌های اصول‌گرایی در این بازه‌ها، بیش از هیچ دیگری به گوش می‌رسد و جالب اینکه این اعتراضات را دیگر اصول‌گرایان بیان می‌کنند. اشکال کار این جریان سیاسی و اجتماعی که در کنار اصلاح‌طلبان، اصلی‌ترین جریان فکری کشور محسوب می‌شوند، زمانی بیشتر مشهود است که هیچ‌گاه شاهد وحدتی کلی و اجماعی اصولی برای حضور در انتخابات در میان آنها نیستیم. «وحدت رویه» حلقه گم‌شده‌ای است که دور از دسترس اصول‌گرایان برای شرکت در انتخابات قرار دارد و تلاش‌ها برای برای دستیابی به آن تقریباً هیچ‌گاه به نتیجه نرسیده است. یکی از این تلاش‌هایی که هنوز ریشه‌های خود را به خوبی نگستراند، ایجاد «جمنا» است: جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی.
آغاز
این جبهه در ابتدای زمستان 1395 و با گستره جغرافیایی سراسر ایران، به منظور حضوری مثمرثمر در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری (1396) با حضور هیات موسسی بنیان نهاده شد که بیشتر آنها از شخصیت‌های مورد وثوق صددرصدی همه جریان‌های اصول‌گرایی نبودند. سازوکار اجرایی آن برای تعیین اعضای استان‌ها و شهرهای مختلف تبیین شد و در نهایت در اسفند همان سال با رای‌گیری‌های انجام شده که با جنجال و حاشیه‌هایی همراه بود، اعضای شورای مرکزی جمنا مشخص شدند؛ باز هم در میان این افراد، کسانی بودند که نامشان، مورد وثوق صددرصدی تمامی گروه‌های اصول‌گرایی نبود. همین امر کار را برای انتخاب کاندیدای نهایی انتخابات ریاست جمهوری سخت کرده بود. 21 چهره اصول‌گرا برای انتخابات اعلام آمادگی کردند تا شورای مرکزی از بین آنها اصلح‌ترین نامزد را معرفی کند. قرار بر این بود تا از این میان 10نفر به مرحله بعدی راه پیدا کنند و این چرخه تا اعلام نام نهایی ادامه یابد.
جمنا و انتخاب‌هایی که به آن اهمیت داده نشد
برخی از این اسامی که دل به رای جمنا ندادند، سرنوشت جالبی پیدا کردند؛ مهرداد بذرپاش دقایقی دیر از موعد باقی‌مانده قانونی به محل ثبت نام رسید و نتوانست خود را در محاق تعیین صلاحیت شورای نگهبان قرار دهد، تعدادی دیگر از جمله علیرضا زاکانی، حمیدرضا حاجی‌بابایی، مسعود زریبافان، محمدمهدی زاهدی،‌ هرچند ثبت نام کردند؛ اما شورای نگهبان آنها را در حد ریاست جمهوری تشخیص نداد. سیدابراهیم رئیسی به عنوان کاندیدای جمنا معرفی شد؛ هر چند خود رئیسی اعلام کرده بود که کاندیدای هیچ جریان خاصی نیست و در آخر اینکه محمدباقر قالیباف، باز هم خود را در قامت رئیس جمهور دید ولی این بار نه یادآوری «حمله گازانبری» بلکه فشار جمنا سبب شد تا قالیباف همچنان ریاست جمهوری را در رویای خود دنبال کند. او در روزهای آخر رقابت، با دلخوری تمام از رقابت کنار کشید تا رئیسی بتواند تمامی آرای اصول‌گرایان را از آن خود کند و راهی دفتر پاستور شود (که البته این‌طور نشد). سید مصطفی میرسلیم هم کوچک‌ترین وقعی به انتخاب جمنا ننهاد، هر چند میزان آرای او در رئیس جمهور کردن رئیسی تاثیری نداشت.
جمنا را فراموش کنید
همین تعدد کسانی که برخلاف تعهدشان در جمنا به نظر نهایی آن اهمیتی قائل نشدند و تلاش کردند تا در رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری حضور داشته باشند، نشان از عدم کارآمدی این جبهه به اصطلاح ‌مردمی داشت که نگاه سیاسی یک‌جانبه بر آن حکم‌فرما بود. حالا این تشکل اصول‌گرایی به دنبال تفویض مسئولیت انتخاب کاندیدای اصلح از میان داوطلبان شرکت در یازدهمین دوره انتخابات مجلس است و چون در ماموریت نخست و بسیار مهم خود نتوانست موفق عمل کند؛ دورنمایی برای موفقیت در این ماموریت هم برای آن متصور نیست.
این مهم از دید رسانه‌ اصول‌گرای «رجانیوز» هم پنهان نمانده است. رسانه‌ای که تلاش‌های مجموعه اصول‌گرایان برای رسیدن به ساز و کار اجماع انتخاباتی را تکراری و شکست‌خورده ارزیابی کرده است.
موضوع این اشاره، تلاش برای راه‌اندازی یک سازوکار انتخاب نامزد اصلح از سوی جمعی از اصول‌گرایان است که این واکنش هیجانی را در پی داشته است؛ «حالا ظاهراً گواهی فوت جمنا صادر شده و وقت آن است که یک تشکل جدید شب انتخاباتی رونمایی شود؛ آن هم با دعوت از کسانی مانند علی لاریجانی».
به نوشته رجانیوز، مشخص نیست که این تشکل جدید چه تفاوتی با تشکل‌های قبلی دارد که امیدواری پیروزی را زنده کرده است، اما تجربه چندین باره تشکل‌های سیاسی شب انتخاباتی نشان داده که چنین حرکات نخ‌نماشده‌ای چه نتایج از پیش معینی دارد. شاید چندین انتخابات دیگر باید بگذرد تا اصول‌گرایان به این موضوع واقف شوند که ایده‌های تکراری نتایج متفاوتی نخواهد داشت.
سخنانی که محمدرضا باهنر، چهره شاخص اصول‌گرایی در نشست خبری خود مطرح کرده است، می‌تواند به برخی از سوالات و شبهات مطرح شده در این خصوص پاسخ دهد. وی درباره روند کاری شورای وحدت اصول‌گرایان گفت: «شورای ائتلاف اصول‌گرایی تلاشی است برای انتخابات مجلس شورای اسلامی.»
در نگاه باهنر، مشکل اصول‌گرایان این است که فعالیت‌های انتخاباتی توسط جبهه‌ها شکل می‌گیرد. وی معتقد است: «زمانی که سال انتخابات فرا می‌رسد، توان‌مان [اصول‌گرایان] باید صرف وحدت درون‌تشکیلاتی شود. این دوره هم هدف ما ائتلاف صددرصدی همه نیروهای اصول‌گراست که میزان موفقیت ما بستگی به گفت‌وگوها و شرایط محیطی دارد. به هر حال هشتاد درصد توان صرف ایجاد تشکیلات داخلی میشود و بیست درصد صرف رقابت با رقیب.»
و تاکید باهنر که علت اعتراض بلند «رجا نیوز» شده است: «هر مقطعی می‌تواند نام این تشکیلات تغییر کند. تشکیلات می‌خواهد بزرگ‌تر شود و بنابراین نام «جمنا» نخواهد داشت. مجموعه جمنا هم در این تشکیلات حضور دارند ولی مجموعه فراتر از جمناست نه اینکه شعبه‌ای از جمنا زده شود.»
طرح یک ادعا؛ اختلاف هست اما زیاد نیست
این اختلافات در حالی با صدای بلند اعلام می‌شود که حمیدرضا ترقی، عضو ارشد حزب موتلفه اسلامی در گفت‌وگوی خود با ایسنا با اشاره به تنوع سلایق در جریان اصول‌گرایی گفته؛ اختلاف نظرها بین اصول‌گرایان به گونه‌ای نیست که قابل تحمل نباشد و به جدایی برخی شخصیت‌ها از این جریان تبدیل شود.
وی در عین حال معتقد است که اگر میزان و شدت اصول‌گرایی در افرادی که وارد عرصه انتخابات می‌شوند بالا باشد، ممکن است دیگر میلی به علی لاریجانی نداشته باشند و او در انتخابات بعدی در میدان اصول‌گرایان بازی داده نشود.
این سخنان درباره رئیس مجلس در حالی بیان می‌شود که در حضور چند سال اخیر علی لاریجانی در جبهه اصول‌گرایی تشکیک شده است؛ به ویژه اینکه در آخرین انتخابات مجلس به عنوان کاندیدای مستقل در حوزه انتخابیه قم ثبت نام کرده بود.
ترقی به اقدام قالیباف هم گریزی داشته که به تازگی در فراخوانی جوانان اصول‌گرا را برای شرکت در کارزار انتخاباتی دعوت کرده است. او این کار شهردار اسبق تهران را یک ابتکار تشکیلاتی مربوط به حزب خود دانست که توانسته از سایر تشکل‌ها برای طرح این موضوع سبقت بگیرد و به نظر من ابتکار خوبی بود.
ترقی در حالی از این کار قالیباف استقبال می‌کند که همچنان معتقد است؛ حضور جوانان در مجلس و دولت که قانون‌گذاری کنند و مدیریت کشور را به عهده بگیرند، مسئولیت سنگینی است که در آمادگی جوانان برای پذیرش آن تردید دارد.
به هر حال قالیباف برای انجام این کار «ویژه» خود که به معنای کنار گذاشتن چهره‌های باسابقه‌تر اصول‌گرایی در انتخابات مجلس است، با مجموعه شورای وحدت هماهنگی کرده است، شورای وحدتی که هدف آن تعیین سازوکار رفتارهای انتخاباتی به منظور پیروزی در انتخابات‌های مختلف است. شاید از این طریق بخواهد رهبری بخشی از بدنه جامعه که شامل جوانان اصول‌گرا می‌شود را به عهده بگیرد و خود را به عنوان شخص موثر و نخست جریان اصول‌گرایی مطرح کند که در این صورت دیگر هدف درخواست‌ها برای انصراف از انتخابات ریاست جمهوری نخواهد بود. قالیباف در حالی این آرزو را در دل می‌پروراند که تاکنون، کسی به تنهایی نتوانسته است به عنوان رهبر جریان اصول‌گرایی مطرح باشد؛ جریانی که مدعیان رهبری بسیاری دارد و محل هر روزه اختلافات است.
  • Add to Phrasebook
    • No word lists for Persian -> English...
    • Create a new word list...
  • Copy

http://www.Yazd-Online.ir/fa/News/235717/قرار-بود-وحدت‌آفرین-باشد-اما-
بستن   چاپ