پیام ویژه
واکنش ترکیه به کنار گذاشته شدن از پروژه اف 35
پنجشنبه 27 تير 1398 - 11:35:53
اخبار ویژه - وزارت خارجه ترکیه به اقدام آمریکا در کنار گذاشتن آنکارا از پروژه اف 35 واکنش نشان داد.
به گزارش گروه اخبار سیاسی “ پایگاه خبری ” رخ ، به نقل از النشره، وزارت خارجه ترکیه به اقدام آمریکا در کنار گذاشتن آنکارا از پروژه اف 35 واکنش نشان داد.
در بیانیه وزارت خارجه ترکیه آمده است: کنار گذاشتن ما از برنامه اف 35 فاقد پشتوانه حقوقی و قانونی است. از واشنگتن می‌خواهیم که از تصمیم خود صرف نظر کند.
در این بیانیه تاکید شده است: کنار گذاشتن ما از پروژه به روابط راهبردی ما با آمریکا ضربه می‌زند. تصمیم آمریکا لطمه‌ای جبران ناپذیر به روابط ترکیه و آمریکا می‌زند.
شایان ذکراست که کاخ سفید با صدور بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد که ترکیه را از پروژه ساخت جنگنده‌های اف -35 کنار گذاشته است.
در بیانیه دولت آمریکا علت حذف ترکیه از پروژه ساخت جنگنده‌های اف -35، خرید موشک‌های روسی اس -400 توسط ترکیه عنوان شده و گفته شده است: متأسفانه تصمیم ترکیه برای خرید سامانه‌های دفاع هوایی اس -400 موجب می‌شود ادامه مشارکت این کشور در [پروژه ساخت] اف -35 غیرممکن شود.
آمریکا در این بیانیه همچنین افزوده است: ترکیه در 65 سال گذشته از جمله شریکان مورد اعتماد و قدیمی ما و متحد ما در ناتو بوده اما پذیرفتن اس -400 تعهدی را که تمامی متحدان ناتو برای دوری کردن از سامانه‌های روسیه به یکدیگر داده‌اند، تضعیف می‌کند.
خرید موشک‌های اس -400 روسیه توسط ترکیه موجب تشدید تنش در روابط آمریکا و ترکیه شده است. آمریکا بر این باور است که سامانه دفاع موشکی اس -400 روسیه به شدت امنیت اف -35 را به خطر می‌اندازد.
مقام‌های آمریکایی و سایر کشورهای ناتو از این مساله نگران هستند که رادارهای اس -400 بتواند به راحتی جنگنده‌های اف 35 را شناسایی و رهگیری کرده و این جنگنده‌ها در برابر سامانه اس -400 به شدت آسیب پذیر شود.
ایالات متحده به ترکیه پیشنهاد داده بود تا به جای سامانه اس -400 روسی، سامانه ضد موشکی پاتریوت را خریداری کند، اما ترکیه این پیشنهاد را رد کرده و قرارداد خرید اس -400 از روسیه را نهایی شده و آماده اجرا عنوان کرده است.
آمریکا همچنین پیش از این به ترکیه هشدار داده بود که در صورت خرید موشک‌های اس -400 این کشور را تحریم خواهد کرد.

http://www.Yazd-Online.ir/fa/News/240000/واکنش-ترکیه-به-کنار-گذاشته-شدن-از-پروژه-اف-35
بستن   چاپ