پیام ویژه
ترکیه از پروژه جنگنده‌های اف35 کنار گذاشته شد
پنجشنبه 27 تير 1398 - 11:36:40
اخبار ویژه - وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده است که ترکیه را از پروژه جت جنگنده اف-35 حذف می‌کند. یکی از مقام‌های پنتاگون گفته دیگر شرکای این پروژه هم با آمریکا در این تصمیم همراه هستند.

به گزارش سرویس بین‌الملل جام نیـوز ، وزارت دفاع آمریکا در بیانه ای اعلام کرده است که ترکیه را از پروژه جت جنگنده اف-35 حذف می‌کند. یکی از مقام‌های پنتاگون گفته دیگر شرکای این پروژه هم با آمریکا در این تصمیم همراه هستند.
الن لرد یکی از معاونان وزارت دفاع آمریکا گفته است حضور ترکیه در این پروژه معلق می‌شود و روند حذف ترکیه از آن به طور رسمی آغاز می‌شود و خلبانانی که ترکیه برای آموزش پرواز با اف-35 به آمریکا فرستاده، به زودی به کشورشان بازگردانده می‌شوند.
ترکیه قرار بود که صد فروند از این هواپیماهای جنگی را بخرد. سه خریدار عمده دیگر این جنگنده‌ها عبارتند از ژاپن، استرالیا و بریتانیا. اولین جنگنده‌های ترکیه قرار بود دو فروندی باشد که تا پایان این سال به ترکیه تحویل داده می‌شود.
آمریکا مدت‌ها بود که تهدید کرده بود ترکیه را از این پروژه کنار می‌گذارد. این واکنشی به ورود قطعات سیستم دفاع موشکی اس-400 از روسیه به ترکیه است.
آمریکا می‌خواست جلوی این قرارداد را بگیرد. اما انتشار خبر ورود نخستین محموله از این سامانه موشکی به ترکیه برای ایالات متحده به معنای گذشتن از خطی بود که دیگر بازگشتی ندارد. ترکیه روز جمعه (12 ژوئیه /21 تیر) اعلام کرد که اولین محموله از تجهیزات اس-400 وارد پایگاهی هوایی در شمال غرب آنکارا شده است.
کاخ سفید در روز چهارشنبه بیانیه‌ای منتشر کرده و در آن به صراحت گفته که ترکیه نمی‌تواند هم سامانه موشکی روس‌ها را داشته باشد و هم این جنگنده آمریکایی را. در این بیانیه آمده: «اف - 35 نمی‌تواند با سامانه جمع‌آوری اطلاعات روس‌ها در یک جا باشند که درباره سیستم‌های پیشرفته آن (جنگنده) اطلاعات جمع کند.»
دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، با انتقاد از رئیس جمهوری پیشین کشورش، گفته بود که اگر دولت باراک اوباما سامانه موشکی پاتریوت را به ترکیه فروخته بود شاهد این روز نبودند که ترکیه به سوی روسیه برود.
اما در واقع دولت باراک اوباما از سال 2013 حاضر به فروش سامانه موشکی پاتریوت به ترکیه بود اما رجب طیب اردوغان، که آن زمان نخست وزیر ترکیه بود، از آمریکایی‌ها خواسته بود که تکنولوژی ساخت موشک‌ها را هم در اختیار ترکیه قرار دهد تا آنها بتوانند موشک‌های خود را بسازند. مخالفت دولت اوباما با این خواسته بود که آقای اردوغان را رهسپار خرید از مسکو کرده بود.

http://www.Yazd-Online.ir/fa/News/240013/ترکیه-از-پروژه-جنگنده‌های-اف35-کنار-گذاشته-شد
بستن   چاپ