پیام ویژه
ایران که جای خود دارد؛ دیپلمات‌های اروپایی هم از اینستکس ناامید شده‌اند
سه شنبه 22 مرداد 1398 - 3:42:50 PM
پیام ویژه-یک روزنامه اقتصادی چاپ اروپا تأکید کرد کناره‌گیری دومین رئیس کانال مالی موسوم به اینستکس، اتحادیه اروپا را بی‌اعتبار کرده است.
فایننشال تایمز با اشاره به کناره‌گیری «برند اربل» پس از «پرفیشر» نوشت: قدرت‌های اروپایی برای یافتن رئیس جدیدی جهت کانال مالی و تجاری خود با ایران به مشکل برخورده‌اند چرا که دیپلمات پیشین آلمانی که قرار بود ریاست این کانال شود از این سمت کناره‌گیری کرده است.
این تحول به ویژه از نظر زمانی حائز اهمیت است زیرا اروپایی‌ها سعی دارند تا مانع از تهران در عمل به تهدیدهای بعدی‌اش درباره عقب‌نشینی از توافق هسته‌ای شوند.
تلاش برای یافتن رئیسی جدید برای اینستکس در پی کناره‌گیری برند اربل، سفیر 72 ساله پیشین آلمان به ایران، آغاز شد که قرار بود جای پر فیشر، بانکدار پیشین را بگیرد.
دیپلمات‌های اتحادیه اروپا درباره جدیدترین مشکل پیش‌آمده در روند اجرایی کردن اینستکس ابراز نا امیدی کردند. حتی یکی از دیپلمات‌ها گفت که این مسئله اعتبار آتی این مؤسسه جدید را نیز زیر سؤال برده است.
وزارت امور خارجه آلمان در برلین اعلام کرد که اربل که ماه گذشته به عنوان رئیس جدید اینستکس معرفی شده بود، در نهایت این سمت را برعهده نخواهد گرفت.
اینستکس در ماه ژانویه (دی 97) به عنوان بخشی از تلاش‌های گسترده‌تر «ای 3» برای نجات توافق ای 2015 با ایران پس از خروج ایالات متحده از آن رونمایی شد.
کناره‌گیری ناگهانی اربل تأثیر خوبی در از بین بردن شک و تردیدها به اینکه اینستکس نهایتاً می‌تواند به ایران از نظر اقتصادی کمک کند، نخواهد گذاشت. مظنونان به عملکرد اینستکس معتقدند که این ساز و کار مالی چیزی بیشتر از اقدام نمادین اروپایی در برابر سیاست «اعمال فشار حداکثری» ایالات متحده علیه ایران نیست.
تجارت بین اتحادیه اروپا و ایران در حال حاضر به شدت کاهش یافته است.


http://www.Yazd-Online.ir/fa/News/248412/ایران-که-جای-خود-دارد؛-دیپلمات‌های-اروپایی-هم-از-اینستکس-ناامید-شده‌اند
بستن   چاپ