پیام ویژه
کشورهای اروپایی نگران برجام، جلوی فروپاشی کامل آن را بگیرند
يکشنبه 24 شهريور 1398 - 11:52:14
اخبار ویژه - یک کارشناس مسایل بین‌الملل گفت: جا دارد که شرکای اروپایی برجام بار دیگر به جای ابراز نگرانی صرف و درخواست از ایران برای پایبندی یک‌جانبه به تعهدات برجامی، اراده خود را برای جلوگیری از فروپاشی کامل برجام نشان داده و با اقدامات عملی، نشان دهند که قول و عمل‌شان در اهمیت دادن به حفظ برجام یکی است.
به گزارش گروه سیاسی رخ، سعید محمدی در یادداشتی با عنوان «تعهد در قبال انجام تعهد» نوشت: کشور های اروپایی عضو برجام که در انجام مسئولیت ها و تعهدات برجامی خود توفیق چندانی نداشته اند، مشابه با مراحل قبل و پس از اعلام ایران برای برداشتن گام سوم، از خطر فروپاشی توافق هسته‌ای اظهار نگرانی نموده و خواستار تداوم همکاری جمهوری اسلامی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شدند.
در بیانیه ای که از سوی آلمان، فرانسه، بریتانیا و فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، منتشر گردیده است، در مورد «نیاز به تلاش‌های دیپلماتیک برای کاستن از تنش‌ها و از سرگیری گفت‌وگوها» تأکید به عمل آمده است. شرکای اروپایی برجام با وجود درک خطر فروپاشی تدریجی برجام، ضمن نادیده گرفتن واقعیت ها و فرار رو به جلو، در نظر نمی‌گیرند که گام‌های ایران برای کاهش تعهداتش، واکنشی به خروج آمریکا از آن و عدم پایبندی اروپا به تعهدات خود در برجام است.
آنها توجه ندارند که بی عملی اروپا در قبال خروج یکجانبه، غیر منطقی و قلدر مآبانه آمریکا از برجام، کم تحرکی آن برای ایجاد سازوکارهای قانونی مالی با ایران منطبق با آنچه که نسبت به آن متعهدند و سرانجام تلاش نکردن برای مقابله با تروریسم اقتصادی آمریکا علیه کشورمان، عامل اصلی فروپاشی تدریجی برجام است که می تواند ثبات و امنیت جهانی را زیر سوال ببرد.
شرکای برجام فراموش نکنند که جمهوری اسلامی ایران بارها تاکید نموده است:
– بدنبال ساخت سلاح هسته ای نبوده و نیست و در صورتی که دیگر شرکای برجام به وظایف خود عمل نمایند به همان میزان ایران نیز به تکالیف اولیه خود عمل نموده و گام های لازم برای بازگشت به نقطه توافق در برجام را به مرحله اجرا خواهد درآورد. از این حیث، ایران همچنان به برجام پایبند بوده و امیدواراست که طرف های غربی نیز به وظائف و تعهدات خود در قبال برجام عمل کرده و با انجام اقدامات عملی به آنچه متعهد شده اند، عمل کنند.
– ایران به واسطه ی صبر یک ساله و سپس اعلام فرصت‌های 60 روزه پس از هر گام، فرصت بسیار زیادی را در اختیار اروپائی ها قرار داد تا گامهای موثری برای حفاظت از برجام بردارند. ولی کم کاری و پیمان شکنی آنها حاصلی غیر از خطر فروپاشی برجام نداشته است. امید بر این بود که اروپایی ها حسن نیت ایران را بخوبی درک نموده و پاسخ مناسبی به آن دهند. ایران با برداشتن گام سوم و ارایه فرصت 60 روزه ی دیگر باز هم اروپا را در آستانه ی تصمیمی سرنوشت ساز قرار داده است و امیدوار است که این بار با درک صحیح شرایط، گامی موثر برای اجرای تعهدات خود بردارد.
نصب سانتریفیوژهای پیشرفته در گام سوم، نشان و نمادی از امکان توسعه صلح آمیز برنامه هسته ای از طریق اتکا به تکنولوژی بومی در ایران است. علیرغم همه توانمندیهای موجود تکنولوژیک و دانش فنی بومی، این اراده در جمهوری اسلامی ایران همچنان وجود دارد که بلافاصله پس از اجرای تعهدات شرکای اروپایی برجام، به نقطه مورد توافق و تعهد خود باز گردد. بر این اساس جا دارد که شرکای اروپایی بار دیگر بجای ابراز نگرانی صرف و درخواست از ایران برای پایبندی یکجانبه به تعهدات برجامی، اراده ی خود را برای جلوگیری از فروپاشی کامل برجام نشان داده و با اقدامات عملی، نشان دهند که قول و عملشان در اهمیت دادن به حفظ برجام یکی است. شایسته است صدور بیانیه های غیر سازنده و ابراز نگرانیهای بی مورد علیه ایران، متوقف شده و جای آن را اقدامات عملی، منطقی و اعتماد ساز بگیرد تا ایران نیز تنها کشور متعهد به برجام باقی نماند.

http://www.Yazd-Online.ir/fa/News/259473/کشورهای-اروپایی-نگران-برجام،-جلوی-فروپاشی-کامل-آن-را-بگیرند
بستن   چاپ