پیام ویژه
حمله پهپادی یمن به تاسیاست نفتی عربستان؛
از سقوط شاخص بورس عربستان تا گمانه‌زنی‌ها درباره قیمت نفت
يکشنبه 24 شهريور 1398 - 20:27:26
اخبار ویژه - در پی حمله یمنی‌ها به تأسیسات نفتی عربستان، صبح روز یکشنبه بازار بورس این کشور با 3 درصد افت شاخص مواجه شد. ارزش سهام شرکت‌های انرژی‌محور نیز حدود 4٫7 درصد کاهش یافت.

به گزارش جام نیوز ، یمنی‌ها بامداد شنبه از حملات پهپادی خود به تأسیسات نفتی شرکت ملی نفت عربستان سعودی، آرامکو، در شهرهای بقیق و خریص خبر دادند که به آتش‌سوزی‌هایی در این تأسیسات منجر شد.
خود آرامکو شرکت دولتی است و سهام آن در بورس عرضه نشده‌است، اما شرکت ملی پتروشیمی عربستان، سابیک، که اخیرا آرامکو قرارداد خرید 70 درصد سهام آن را امضا کرد با 2٫4 درصد افت ارزش سهم مواجه شد.
آرامکو در نظر دارد 5 درصد از سهام خود را در بازارهای جهانی به یک تریلیون دلار واگذار کند و حملات اخیر می‌تواند سرمایه‌گذاران را دچار تردید کند.
گزارش‌های روز شنبه حاکی است که صادرات روزانه 5٫7 میلیون بشکه نفت عربستان، معادل 5 درصد از کل تقاضای جهانی نفت، دچار اخلال شده است.
در پی حملات به تأسیسات نفت عربستان، بورس کویت و امارات نیز به ترتیب 4 دهم درصد و نیم درصد با افت شاخص کل مواجه شدند.
در همین حال، گمانه‌زنی‌ کارشناسان در مورد سرنوشت قیمت نفت در پی آغاز معاملات روز دوشنبه به اوج خود رسیده است.
در این میان بیش از همه کشورهای آسیایی نگران هستند چرا که نزدیک به 80 درصد از صادرات نفت خام عربستان به مقصد کشورهای آسیای شرقی انجام می‌شود.
هر چند که با کند شدن روند رشد اقتصاد جهان به دلیل وقوع جنگ تجاری میان چین و آمریکا، انگیزه‌های سفته بازی در بازار جهانی نفت کاهش یافته ولی برخی کارشناسان بازار جهانی نفت جهش 5 تا 10 دلاری قیمت نفت خام را در دقایق اولیه آغاز داد و ستدهای روز دوشنبه غیرمحتمل نمی‌دانند.
البته در این میان برخی کارشناسان بدبین بازار نفت نیز معتقدند که حملات اخیر به تاسیسات نفتی عربستان سرآغاز وقوع یک جدال جدی خواهد بود که در میان‌مدت بهای جهانی نفت را تا 100 دلار افزایش خواهد داد.
106

http://www.Yazd-Online.ir/fa/News/259647/از-سقوط-شاخص-بورس-عربستان-تا-گمانه‌زنی‌ها-درباره-قیمت-نفت
بستن   چاپ