پیام ویژه
بی‌کفایتیِ مدیریتی در پخش کشتی ‌آزاد قهرمانی ‌جهان
جمعه 29 شهريور 1398 - 23:15:54
آخرین خبر تحلیل
اخبار ویژه - بی‌کفایتیِ مدیریتی در پخش کشتی ‌آزاد قهرمانی ‌جهان
k ١.٩
٠
تابناک / متن پیش رو در تابناک منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
صبح امروز جمعه، علاقه‌مندان و دوستداران رویداد‌های ورزشی به عشق و هیجان دیدن مسابقات کشتی آزاد قهرمانی جهان از خواب بیدار شدند و به طور طبیعی گیرنده‌های خود را روشن کردند و مستقیم سراغ شبکه سه و شبکه ورزش رفتند، ولی با هرچیزی مواجه شدند جز تصاویر زنده کشتی!
در میان انبوه شبکه‌های سیمای جمهوری اسلامی، دو شبکه «سه» و «ورزش» مأموریت پوشش سوژه‌های ملی و پرمخاطب ورزش را بر عهده دارند و طی سال‌های اخیر، سعی شده تا بخشی از بار مسئولیت شبکه سه ـ که از اوایل دهه 70 با هدف پخش زنده رویداد‌های ورزشی و جذب انبوه عظیم مخاطبان عمدتا جوان و ورزش دوست تاسیس شده بود ـ بر دوش شبکه ورزش گذاشته شود.
اما حالا در کمال بی سلیقگی، دیده می‌شود مهمترین رویداد‌های داخلی و خارجی برای علاقه‌مندان ورزش در ایران به شکل بسیار مرموزی از کنداکتور برنامه‌ها کنار گذاشته می‌شود و بینندگان رسانه ملی که این بار واقعا «میلی» عمل می‌کنند، پای گیرنده‌ها سرگردان و بلاتکلیف رها می‌شوند و یک ناظر بی طرف را نیز مجاب می‌کنند که دست‌های پشت پرده‌ای در کار است تا انبوه مخاطبان درست در لحظه‌های حساس، به سمت رسانه‌های فرعی جایگزین هدایت شوند.
جالب است بدانید به موازات سکوت خبری سنگین جام جم؛ یک سایت اینترنتی که بخش عمده ای از اعتبار و مخاطبش را از همین کم کاری های تلویزیون حکومتی کسب کرده است، تمامی رقابت ها را زنده و مستقیم به همراه گزارش فارسی روی «آنتن» امواج اینترنتی می برد و انبوه پیگیری کنندگان هم خودکار به سوی آن هدایت می شوند، تا لحظه به لحظه در جریان کشتی های حساس و نفسگیر در قزاقستان قرار بگیرند.
کنداکتور صبح جمعه سیما؛ همه چیز جز کشتی آزاد قهرمانی جهان
صبح روز جمعه، برنامه‌های اصلی شبکه سه سیما با پخش برنامه‌ای زنده از موزه جنگ (!) آغاز شد که طی آن در کنار پخش لب‌خوانی یک خواننده داخلی ـ که صدا و چهره اش بسیار نزدیک به یکی از خوانندگان معروف پیش از انقلاب و خارج نشین است ـ عده‌ای دختر و پسر مشغول حرکات نمایشی رزمی و نانچیکو زدن و ضربه به کیسه بوکس و ... جلوی دوربین زنده سیما بودند. برنامه‌هایی که مدت هاست کارکردش را از دست داده و مشخص نیست با چه هدفی برنامه ریزی و پخش می‌شود. شاید دیدن همان برنامه‌های پیاده روی عمومی و پخش مراسم قرعه کشی جوایز آن جذاب‌تر از چنین آیتم‌هایی بود.
سپس در حالی که مسابقات کشتی گیران ایرانی در نورسلطان قزاقستان از ساعت نه و نیم صبح آغاز شده بود، شبکه سه ترجیح داد به جای پوشش یک رویداد مهم برای ورزش کشور، تکرار یک سریال افول کرده را روی آنتن بفرستد. نکته عجیب اینکه شبکه ورزش نیز که مدت‌ها به حوزه محدود اختیاراتش گله داشت، همزمان تصاویر اتومبیلرانی فرمول وان را با گزارش خواب آور گزارشگر قدیمی اش که تقریبا همه رشته‌ها را گزارش می‌کند، روی آنتن داشت.
اگر باز هم تصور می‌کنید لابد امکان پخش زنده در صبح جمعه برای شبکه سه نبود، سخت در اشتباهید چراکه بعد از پایان پخش تکرار سریال ایرانی، برنامه زنده رکورد با اجرای محمدرضا احمدی آغاز شد و این برنامه نیز بجای پخش تصاویر زنده کشتی، مشغول مصاحبه با رئیس فدراسیون دوومیدانی شد که از دوره چهار ساله قانونی ریاستش گذشته است و در واقع دیگر رئیس فدراسیون نیست!
جالب اینکه مجری این برنامه حتی از اعلام شفاهی نتایج همزمان مسابقات کشتی هم رویگردان و عاجز بود و شاید اجازه چنین کاری را عمدا به او نداده بودند! احمدی یکی از مجریان بروز و ماهر فعلی سازمان است و مشخص نیست چگونه هیچ اشاره‌ای به مهمترین رویداد جاری ورزش برای میلیون‌ها ایرانی نداشت؟
شبکه سه بعد از برنامه رکورد هم مشغول پخش آگهی‌های کنکوری و میان برنامه‌های بی ربط شد و شبکه ورزش نیز پخش برنامه ضبط شده «از شنبه» را کلید زد. به این ترتیب می‌توان به وضوح ردپای یک بی تفاوتی عمدی و بی کفایتی حساب شده را در جدول پخش برنامه‌های این دو شبکه در صبح جمعه به نظاره نشست؛ موضوعی که بار‌ها توسط کارشناسان خبره ورزش به آن اشاره شده و حتی برخی از آن به «مافیای پخش تصاویر ورزشی» تعبیر کرده اند.
دستورالعمل عجیب شبکه سه؛ فقط کشتی های پایانی!
پیگیری‌های خبرنگار تابناک نشان می‌دهد، مدیران شبکه سه در قبال مسابقات کشتی قهرمانی دنیا و سهمیه المپیک، تنها پخش مسابقاتی که کشتی گیران ایرانی برای کسب مدال روی تشک می‌روند، در دستور کار قرار داده و شبکه ورزش نیز به آسانی از کنار پوشش چنین رویداد عظیمی گذشته است!
بهره برداری شبکه لندن نشین از عدم پخش زنده رویدادهای مهم
اما در میان این خواب خبری، تنها سایت مرموز اینترنتی نیست که به خیل عظیم مخاطب و کلیک و بیننده رسیده است، بلکه شبکه لندن نشین ایران اینترنشنال، که به تازگی یکی از بهترین مجریان و گزارشگران سازمان صداوسیما را به انگلیس کشانده و مشخصا سیاست جذب مخاطب از طریق پخش رقابت‌های ورزشی تیم‌های ایران در خارج از کشور را در پیش گرفته است، به هدف خود نزدیک و نزدیکتر می‌شود. این شبکه با اعزام یک تیم خبری، لحظه به لحظه از داخل سالن مسابقات، برای بینندگان گزارش زنده ارسال می‌کند و در شبکه‌های اجتماعی اش نیز تمام وقت اینکار را انجام می‌دهد. این شبکه رقابت‌های مربوط به ورزش بانوان ایران را نیز از طریف فرستنده‌های ماهواره‌ای به خانه ایرانیان می‌فرستد و از این طریق نیز برای خود امتیاز تازه‌ای در خلأ پوشش تصویری سیمای جمهوری اسلامی جمع می‌کند.
به این ترتیب، می توان سیاست جاری مدیران شبکه های هدف در تلویزیون ایران را دقیقا منطبق با خواسته این شبکه های خارج نشین دانست؛ از تقدیم مجریان و گزارشگران زبده گرفته تا اهدای بیننده پروپاقرص ورزشی.
*مجید کوهستانی

http://www.Yazd-Online.ir/fa/News/261271/بی‌کفایتیِ-مدیریتی-در-پخش-کشتی-‌آزاد-قهرمانی-‌جهان
بستن   چاپ