پیام ویژه
آمریکا شکست خورده؛ ترکیه خود را به مهلکه نیندازد/ اشغال یک ذره از خاک سوریه را نخواهیم پذیرفت
سه شنبه 16 مهر 1398 - 11:39:37
اخبار ویژه - معاون وزیر خارجه سوریه با انتقاد از اعتماد کُردها به آمریکا، درباره عملیات احتمالی ترکیه در سوریه گفت که از خاک خود دفاع خواهند کرد و ترکیه نیز خود را به مهلکه نیاندازد.
به گزارش گروه اخبار سیاسی پایگاه خبری رخ، «فیصل مقداد» معاون وزیر خارجه سوریه به خالی شدن پشت شبه‌نظامیان کُرد موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» از سوی ایالات متحده آمریکا واکنش نشان داد.
مقداد در اشاره تلویحی به کُردها به روزنامه «الوطن» سوریه گفت که هر کس خود را به قیمت ارزانی بفروشد، تاریخ او را کنار خواهد زد و ما «چندین بار درباره این توطئه‌ها علیه میهن و ملت سوریه هشدار دادیم و گفتیم که هر کس در آغوش اجنبی آرام بگیرد، اجنبی وی را خواهد راند و این مسئله اتفاق افتاد».
وی با بیان اینکه «سوریه یکی است و غیر قابل تجزیه»، به کسانی که راه خویش را گم کرده‌‌اند، توصیه کرد که به سمت کشور خود بازگردند؛ «زیرا میهن، سرنوشت نهایی است و هر کس بر روی تجزیه آن، حساب باز کرده، باید به سمت میهن خود بازگردد».
بیشتر بخوانید: ورود هزاران شورشی سوری و نیروی ارتش ترکیه به خاک سوریه
معاون وزیر خارجه سوریه ادامه داد: «به آنان که همه چیز را از دست داده‌اند، می‌گوییم که نباید خود را نیز از دست بدهند. این وطن است که در نهایت، همه فرزندان خود را می‌پذیرد. ما می‌خواهیم همه مشکلات سوریه را به صورت مثبت و به دور از خشونت حل کنیم، ولی به شیوه‌ای که تمامی خاک سوریه حفظ شود».
مقداد تصریح کرد: «نباید کسانی که قصد داشتند خاک [سوریه] را به بازی بگیرند یا کسانی که کشورهای خارجی با آنان، بازی کردند و آنان را متفرق ساختد، پا را فراتر بگذارند؛ زیرا اصل، کشور است و حکومت سوریه نمی‌تواند بپذیرد که 185 هزار کیلومتر مربع خود را پس نگیرد».
وی درباره عقب‌نشینی آمریکا از شمال سوریه، گفت: «آمریکا در حال حاضر در همه دنیا شکست خورده و طرح‌های آنان چه در خلیج فارس، آفریقا، آسیا یا نزاع با روسیه و چین ناکام مانده است. این موضع نژادپرستانه که بدون همکاری با قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل متحد است، هیچ آینده‌ای ندارد».
این مسئول سوری در پایان درباره حمله احتمالی ترکیه به سوریه هم خاطر نشان کرد: «ما از همه خاک سوریه دفاع خواهیم کرد و اشغال یک ذره از خاک سوریه را نخواهیم پذیرفت. دیگران هم نباید خود را به مهلکه بیندازند؛ زیرا ما آماده دفاع از خاک و ملت خود هستیم».
بیشتر بخوانید: مقام آمریکایی: ترکیه هنوز عملیاتی در شمال سوریه انجام نداده است
رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه روز گذشته مدعی شد که قصد دارد عملیات نظامی را در سوریه انجام دهد. ترکیه و آمریکا علیرغم مخالفت دمشق با طرح موسوم به «منطقه امن»، این توافق را اعلام کردند، ولی ترکیه در پی ایجاد منطقه‌ای به عمق 30 کیلومتر بود که ظاهرا با آمریکا به مشکل برخورد کرده است.
آمریکا هم که برای اجرای طرح‌های خود از کُردها حمایت می‌کرد، پشت کُردها را خالی و اعلام کرد که از منطقه امن عقب‌نشینی خواهد کرد.
بیشتر بخوانید:
مقام آمریکایی: به ترکیه چراغ سبزی برای عملیات در سوریه ندادیم
ترامپ: اوباما جنگ بین ترکیه و کُردها را آغاز کرد/ فشار زیادی روی ترکیه است

http://www.Yazd-Online.ir/fa/News/268342/آمریکا-شکست-خورده؛-ترکیه-خود-را-به-مهلکه-نیندازد--اشغال-یک-ذره-از-خاک-سوریه-را-نخواهیم-پذیرفت
بستن   چاپ