پیام ویژه
واکنش منفی تحلیلگران مقیم اروپا به اظهارات سعید حجاریان+ عکس
چهارشنبه 17 مهر 1398 - 00:04:37
اخبار ویژه - سعید حجاریان: برجامی‌بودن به‌نظر من یعنی تعهد به قرارداد؛ یعنی بر سر توافق‌مان بایستیم تا اروپا با ما بماند و آمریکا هم منزوی شود!

به گزارش جام‌نیوز، سعید حجاریان به تازگی در اظهاراتی توصیه به متعهد باقی ماندن ایران به برجام علی‌رغم خلف‌وعده‌های آمریکا سخن به میان آورده است؛ وی در مصاحبه با روزنامه شرق گفته است: «من گفتم اتم و مشتقاتش به کار ما نمی‌آید و حتی استفاده صلح‌آمیزش برای ما پرمخاطره و پرهزینه است؛ ‌ چه یک گرم، چه صد کیلو؛ چه غنای یک درصد، چه 20 درصد. البته من منکر تحقیقات و کارهای دانشگاهی نیستم اما در چارچوب پادمان‌های بین المللی. این تقسیم‌بندی به‌گمان من همچنان معتبر است».
«برجامی‌بودن به‌نظر من یعنی تعهد به قرارداد؛ یعنی بر سر توافق‌مان بایستیم تا اروپا با ما بماند و آمریکا هم منزوی شود؛ این مسئله کج‌دار و مریز حفظ شده است و امروز لااقل تمام دنیا علیه ما نیست. این کمابیش حرف همه اصلاح‌طلبان است و هنوز معتبر است».
حجاریان در ادامه گفت: «من معتقدم ترامپ به‌دلیل ویژگی‌های شخصی و شکست‌هایی که در سیاست‌ خارجی‌اش خورده است، نیازمند یک برد ولو کوچک است تا از پیچ انتخابات 2020 بگذرد؛ بنابراین مسئولان ما می‌توانند از این فرصت استفاده کرده و با ترتیبات دیپلماتیک از آخرین فرصت‌ها استفاده کنند تا مشکل تحریم‌ها را هرچند به‌صورت ناقص و موقت حل کنند تا گشایشی در امور مردم ایجاد شود».
این اظهارات سعید حجاریان با انتقاد تحلیلگران جوان مقیم اروپا مواجه شد.
«حمزه غالبی» تحلیلگر سیاسی مقیم فرانسه در حساب توییتر خود از تجریه ناموفق مذاکره و تعامل با آمریکا نوشت:
" نه انگار تنش زدایی و گفتگو بین تمدنها رو امتحان کردیم! انگار نه انگار همکاری نظامی با آمریکا رو در افغانستان امتحان کریم! انگار نه انگار با آمریکا مذاکره کردیم و کلیه فعالیت هسته‌ایمان را تعطیل کردیم! انگار نه انگار آمریکا از از برجام خارج شد و تحریم ها بدتر از قبل از توافق است "

«احسان منصوری» تحلیلگر سیاسی مقیم انگلیس، نیز در حساب توییتر خود با مطرح کردن تغییر معادلات جهانی و قدرتمند شدن ایران در منطقه، نوشت:
" از 1380 جهان زیر و رو شده،
صدام رفته، داعش و القاعده آمدند و رفتند، پوتین و اردوغان و بن‌سلمان و بن‌زاید ظهور کردند.
ایران برای اولین بار پس از عصر صفوی بازیگر بزرگ منطقه شده، توازن اقتصاد جهانی تغییر کرده. کل معادلات رفته در چرخ‌گوشت حوادث.
بعضی عزیزان هنوز در لالالند خوابیده اند! "


http://www.Yazd-Online.ir/fa/News/268635/واکنش-منفی-تحلیلگران--مقیم-اروپا-به-اظهارات-سعید-حجاریان--عکس
بستن   چاپ