پیام ویژه
قیام اطلاعاتی علیه رئیس‌جمهوری آمریکا
چهارشنبه 17 مهر 1398 - 17:39:25
آخرین خبر تحلیل
اخبار ویژه - قیام اطلاعاتی علیه رئیس‌جمهوری آمریکا
k ١.١
٠
شرق / متن پیش رو در شرق منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
افشای جزئیات مکالمه تلفنی دونالد ترامپ با رئیس‌جمهور اوکراین و آغاز تحقیقات برای استیضاح رئیس‌جمهور ایالات متحده، بازهم ترامپ و نهادهای امنیتی و اطلاعاتی آمریکا را رودرروی هم قرار داد. در نزدیک به سه سالی که از ریاست‌جمهوری ترامپ می‌گذرد، رابطه ترامپ و آژانس‌های اطلاعاتی ایالات متحده بارها دچار تنش شده که عمده‌ترین آن پرونده مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 و کمک به ترامپ برای پیروزی در این انتخابات بود. این نهادها بارها در گزارش‌های خود به نقش هکرهای نزدیک به حکومت روسیه اشاره کردند اما ترامپ این گزارش‌ها را بی‌اعتبار و ساخته‌و‌پرداخته رقبایش دانست. این روند همچنین بارها درباره گزارش‌های اطلاعاتی که روزانه در اختیار رئیس‌جمهور ایالات متحده قرار می‌گیرد نیز تکرار شد؛ ترامپ بارها این گزارش‌ها را بی‌اعتبار و جناحی دانسته است.
نگاه منفی ترامپ به نهادهای اطلاعاتی نیز زمانی پررنگ‌تر شد که ماجرای رابطه روسیه و کمپین ترامپ در انتخابات 2016 در ابتدا در گزارش‌های ردوبدل شده میان سرویس‌های اطلاعاتی ایالات متحده و استرالیا افشا شد. ارتباط‌های مشکوک ترامپ با تن‌فروشان در روسیه هم از سوی یک مقام سابق اطلاعاتی بریتانیا به رسانه‌ها درز پیدا کرد.
این تحولات باعث شده تا رئیس‌جمهوری که منافع شخصی را ارجح بر منافع ملی می‌داند، نگاهی منفی به نهادهای اطلاعاتی آمریکا داشته باشد و حتی باراک اوباما را به خط‌دادن و اعمال فشار بر این نهادها متهم کرده است. اتهامی که ترامپ به رئیس‌جمهور سابق آمریکا وارد کرده یکی از اصلی‌ترین اتهام‌هایی است که دموکرات‌ها به ترامپ وارد کرده و روند استیضاح او را کلید زده‌اند.
ترامپ در این ماجرا هم نهادهای اطلاعاتی را هدف حملات خود قرار داده و بارها تأکید کرده فردی که مکالمه تلفنی او با ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین را در اختیار کمیته اطلاعاتی سنا قرار داده، فردی «جاسوس و خیانت‌کار» است. تحولات روزهای اخیر باعث شده تا این دیدگاه در کاخ سفید و برخی رسانه‌های حامی ترامپ شکل بگیرد که نهادهای اطلاعاتی افشاگری‌ها علیه رئیس‌جمهور را آغاز و در واقع «قیام اطلاعاتی» کرده‌اند.
این گمانه‌ پس از آن تقویت شد که دومین افشاگر اطلاعاتی درباره تماس تلفنی ترامپ و زلنسکی اعلام آمادگی کرد تا اطلاعات دسته اول خود را در اختیار کمیته تحقیق مجلس نمایندگان قرار دهد. تا پیش از این، ترامپ و جمهوری‌خواهان حامی او این ادعا را مطرح می‌کردند که شکایت افشاگر اول به دلیل اینکه اظهاراتش دست اول نیست و براساس منابع خود در کاخ سفید مطرح شده، اعتبار ندارد و قابل اتکا نیست. اما با ورود افشاگر دوم به ماجرا، هم دموکرات‌ها با اطمینان بیشتر می‌توانند روند تحقیقات درباره استیضاح را پیش ببرند و هم جمهوری‌خواهانی که تاکنون اعتبار افشاگر اول را زیر سؤال می‌برند، نمی‌توانند همچنان به دفاع خود از ترامپ ادامه دهند.
ترامپ در مکالمه تلفنی جنجالی خود با زلنسکی از او خواسته تا درباره جو بایدن، معاون رئیس‌جمهور سابق و رقیب انتخاباتی فعلی خود و نیز پسرش که در اوکراین مشغول به کار بوده تحقیق کند تا بتواند در کمپین انتخاباتی علیه بایدن استفاده کند. حامیان استیضاح می‌گویند ترامپ با این اقدام از قدرت خود در مقام ریاست‌جمهوری برای کسب منفعت سیاسی خود استفاده کرده و از دولت‌های خارجی خواسته است در انتخابات آمریکا مداخله کنند.
اما آنچه در این میان سؤال‌برانگیز شده و توجه ترامپ و حامیانش را جلب کرده، افشاگری‌های ادامه‌دار روزها و هفته‌های اخیر علیه رئیس‌جمهور است و این احتمال را تقویت کرده که نهادهای اطلاعاتی علیه رئیس‌جمهور دست به افشاگری می‌زنند. حامیان ترامپ نیز استدلال می‌کنند که نهادهای غیرانتخابی نباید علیه رئیس‌جمهور منتخب قیام کنند.
هر دو افشاگر تماس تلفنی ترامپ عضو نهادهای اطلاعاتی آمریکا هستند و بلافاصله پس از انتشار جزئیات تماس ترامپ و زلنسکی پای بریتانیا، استرالیا و ایتالیا هم به ماجرای اوکراین باز شد. همچنین رسانه‌ها به نقل از منابع خود خبر دادند که ترامپ در ماه‌های گذشته جزئیات تماس‌های خود با رهبران روسیه و عربستان را هم در ردیف اسناد محرمانه و طبقه‌بندی شده قرار داده تا مانع انتشار علنی آنها شود. به نظر نمی‌رسد افشاگری‌های اخیر علیه رئیس‌جمهور آمریکا بدون اطلاع آژانس‌های اطلاعاتی این کشور انجام شده باشد.
دو نکته دیگر هم مورد توجه ترامپ و حامیانش قرار گرفته و دیدگاه آنها مبنی بر قیام و توطئه آژانس‌های امنیتی علیه رئیس‌جمهور را تقویت کرده است. از یک‌سو نهادهای اطلاعاتی خود را فراتر از احزاب می‌دانند و فراتر از دیدگاه‌ها و سیاست‌های حزبی دولت‌ها می‌توانند امنیت ملی و چالش‌های آن را مورد توجه قرار دهند. اما ترامپ این نهادها را متهم کرده که در سه سال اخیر علیه رئیس‌جمهور منتخب دست به افشاگری زده‌اند و از جایگاه فراحزبی خود خارج شده‌اند. از سوی دیگر در روزهای اخیر ویلیام بار، وزیر دادگستری دولت ترامپ در تماس با دولت‌ها و آژانس‌های امنیتی برخی متحدان واشنگتن ازجمله بریتانیا، ایتالیا و استرالیا (دقیقا همان کشورهایی که در ماجرای اوکراین نام آنها مطرح شده) به‌دنبال یافتن جاسوسی در کمپین انتخاباتی ترامپ است؛ چراکه ترامپ و حامیانش عقیده دارند نهادهای اطلاعاتی نه‌تنها تمایلی به پیروزی او در انتخابات 2020 ندارند و از هر اقدامی برای شکست او استقبال می‌کنند بلکه در انتخابات 2016 نیز تلاش ناکامی داشتند تا مانع از پیروزی ترامپ شوند.

http://www.Yazd-Online.ir/fa/News/268777/قیام-اطلاعاتی-علیه-رئیس‌جمهوری-آمریکا
بستن   چاپ