پیام ویژه
ترامپ قطعنامه کنگره را وتو کرد
چهارشنبه 24 مهر 1398 - 10:13:34
پیام ویژه - رئیس جمهور آمریکا قطعنامه کنگره که هدف آن پایان دادن به وضع اضطراری ملی در مرز با مکزیک بود را وتو کرد.
به گزارش پایگاه خبری رخ به نقل از خبرگزاری رویترز، کاخ سفید روز سه‌شنبه اعلام کرد دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، یک قطعنامه مشترک کنگره را وتو کرد که هدف آن پایان دادن به وضع اضطراری ملی او در مرز جنوبی با مکزیک بود.
بر اساس این گزارش، ترامپ برای دور زدن کنگره و گرفتن پول اختصاص داده شده برای دیگر برنامه‌ها به منظور تهیه وجوه مورد نیاز برای احداث دیوار در مرز آمریکا و مکزیک -که در کارزار انتخاباتی سال 2016 وعده اش را داده بود- وضع اضطراری در آمریکا اعلام کرد.
ماه گذشته، مجلس نمایندگان آمریکا که تحت رهبری دموکرات‌ها قرار دارد یک قطعنامه مشترک با 236 رأی موافق و 174 رأی مخالف تصویب کرد و این در حالی است که 11 جمهوری‌خواه و یک قانونگذار مستقل در حمایت از این قطعنامه به دموکرات‌ها پیوستند و به آن رأی مثبت دادند.
سنای تحت رهبری جمهوری‌خواهان چند روز قبل‌تر این قطعنامه را با 54 رأی موافق در مقابل 41 رأی مخالف تصویب کرد. 11 سناتور جمهوری‌خواه از 53 جمهوری خواه عضو سنا در حمایت از این قطعنامه به دموکرات‌ها پیوستند.
ترامپ در پیام خود که درباره وتوی این قطعنامه صادر شد، اعلام کرد: «اوضاع در مرز جنوبی همچنان در حال وضع اضطراری ملی است و نیرو‌های مسلح ما همچنان برای مقابله با این شرایط باید کمک کنند.»
او در ماه مارس نخستین بار در طول دوران ریاست جمهوری‌اش از حق وتوی خود برای رد اقدامی مشابه استفاده کرد که در سنا و مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شده بود. کنگره نتوانست حمایت دو سوم اکثریت را در سنا و مجلس نمایندگان به دست آورد تا بتواند حق وتوی رئیس جمهور را رد کند و این بار هم پیش بینی نمی‌شود چنین اتفاقی رخ دهد.
کنگره از محقق کردن مطالبات رئیس جمهور آمریکا در ارتباط با تأمین مالی یک دیوار خودداری کرد، اما برخی وجوه را برای تأمین مالی احداث سیم خاردار در مرز و ایجاد دیگر موانع تأمین کرد.
اعضای کنگره آمریکا از هر دو حزب به صورتی ویژه در ارتباط با اختصاص حجم قابل توجهی از پول از سوی ترامپ از بودجه ارتش -از جمله وجوه لازم برای احداث مسکن، مدارس و مراقبت‌های بهداشتی کودکان اعضای نیرو‌های مسلح و خانواده‌های آنها- برای احداث این دیوار ناخرسندند.
بیشتر بخوانید: مرکز تحقیقات کنگره آمریکا: ایران از جمله تهدیدهای موشکی علیه آمریکا است

http://www.Yazd-Online.ir/fa/News/270973/ترامپ-قطعنامه-کنگره-را-وتو-کرد
بستن   چاپ