پیام ویژه
سرمقاله آفرینش/ جدایی ری از تهران؛ دلایل کافی نیست!
دوشنبه 29 مهر 1398 - 09:42:54
آخرین خبر تحلیل
پیام ویژه - سرمقاله آفرینش/ جدایی ری از تهران؛ دلایل کافی نیست!
١٤
٠
آفرینش / « جدایی ری از تهران؛ دلایل کافی نیست! » عنوان سرمقاله روزنامه آفرینش به قلم آذر فخری است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
مدتی است زمزمه جدا کردن حساب و کتاب شهرستان ری از تهران به گوش می‌رسد. و در این زمینه برخی نمایندگان، یعنی در حدود 30 نفر از آنان با امضای طرح جدایی ری از تهران و نیز تفکیک انتخابات شورای شهر و انتخاب شهردار این شهرستان را به مجلس ارائه دادند. اما البته شورای شهرتهران با این طرح مخالف است.
با توجه به طرح مواردی چون تفکیک انتخابات شورای شهر و شهرداری چنین به نظر می‌رسد که احتمالا نمایندگانی که خواستار تصویب چنین طرحی هستند از میزان رسیدگی به این شهرستان و بافت‌های قدیمی و فرسوده آن ناراضی‌اند. به‌خصوص که شهروندان ری مدت‌هاست منتظر رسیدن خط مترو به شهرشان هستند.
در عین حال شهرستان ری، حول محورحرم مطهر شاه عبدالعظیم قرار گرفته، آن‌هم در حالی که مدت‌هاست در مورد بافت فرسوده این حرم و نیاز به بازسازی آن هشدار و اخطارداده می‌شود، اما البته چندان اراده‌ای در این مورد دیده نشده و گامی در این جهات برداشته نشده است. به گفته دبیردبیران شورایاری منطقه بیست، 12 سال است بحث ساماندهی مجموعه فرهنگی طغرل در دستور کار قرار گرفته و این طرح با این‎که پیشرفت فیزیکی 64 درصدی داشته اما هنوز حتی فاز اول آن افتتاح نشده است. وی در همین مورد به مشکلات مختلف نواحی چون نفرآباد با 445 مشکل! و وجود دکل برق فشار قوی در منطقه مسکونی جوانمرد قصاب و تهدید سلامتی مردم، اشاره می‎کند، مواردی که به هرحال بر عهده شهرداری و شورای شهر تهران است و باید برای رفع این مشکلات تدابیری فوری اندیشیده شود.
شاید دلیل درخواست جدایی شهرستان ری از تهران این باشد که با جدا شدن از تهران می‎توان اعتبارات جداگانه‎ای دریافت کرده و این اعتبارات را صرفا جهت بازسازی و بهسازی این شهرستان به کار برد. البته موضوع دیگری هم که مطرح است و نباید آن را نادیده انگاشت مسئله انتخاب شواری شهر و نیز شهردار است که می‌تواند مطمح نظر برخی ذینفعان در این زمینه باشد.
این طرح با مخالف شواری شهر تهران مواجه است و عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران می‌گوید شورای شهر تهران با تفکیک ری از پایتخت مخالف است و تفکیک مدیریت شهری را به نفع شهروندان نمی‌داند، چرا که اعضای شورای شهر تهران معتقد به یکپارچگی تهران هستند و شمیرانات و ری بخشی از تهران محسوب می‌شوند.
شواری شهر تهران معتقد است شاید شهرداری در برخی موارد به برخی مناطق و یا موضوعات از جمله بافت فرسوده باید توجه ویژه‌ای داشته باشد و یا برخی از مناطق نیز نیاز به شهرداران ویژه‌ای داشته باشند اما این دلیلی بر جدایی آن‌ها از تهران نمی‌شود. این تصمیم ظلم به شهروندان ری است و باعث عدم یکپارچگی تهران، ری و شمیرانات می‌شود.
در نهایت می‌توان گفت که چه شهرستان ری از تهران جدا شود و چه بخشی از تهران باقی بماند، مشکلات آن نیاز به حل شدن دارد. این منطقه از تهران علاوه بر داشتن بافت‌های فرسوده در شهر و نیز در خود حرم، مشکلات فرهنگی فراوان نیز دارد. شهرستان ری با توجه به استقرار پنج زندان و آسیب‌های اجتماعی مانند متکدیان، قاچاق و اعتیاد، شهرستانی امنیتی محسوب می‌شود؛ در حالی‌که فقط یک سرکلانتری دارد؛ مشکلی که بارها و بارها با ارسال نامه‌هایی به نیروی انتظامی اعلام شده است.
چه آنان که مخالف جدایی ری هستند و چه آنان که موافقند باید تکلیف خود را ابتدا در رابطه با این مشکلات و چگونگی حل آن‌ها روشن کنند و این مشکلات را در اولویت دلایل خود قراردهند.

http://www.Yazd-Online.ir/fa/News/272207/سرمقاله-آفرینش--جدایی-ری-از-تهران؛-دلایل-کافی-نیست!
بستن   چاپ