پیام ویژه
اتاق فشار دلار!
دوشنبه 29 مهر 1398 - 11:11:20
آخرین خبر تحلیل
پیام ویژه - اتاق فشار دلار!
٤٩
٠
روزنامه جوان / متن پیش رو در روزنامه جوان منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست.
بعد از خط و نشان‌های سال گذشته بانک مرکزی برای اعضای اتاق بازرگانی روز گذشته همتی، رئیس کل بانک مرکزی به اتاق بازرگانی رفت تا از یک‌سو در مراسم آشتی‌کنان شرکت‌کرده باشد و از سوی دیگر آن‌ها را به ادامه همکاری برای تأمین ارز مورد نیاز کشور ترغیب کند که با خواسته‌های متعدد و مکرر بخش خصوصی در حوزه ارزی مواجه شد.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: از همین‌رو بود که رئیس کل بانک‌مرکزی در نشست شورای هماهنگی بخش خصوصی ثبات به وجود آمده در بازار ارز را دلیل مقاومت مردم و اقدامات فعالان اقتصادی دانست و گفت پایین آمدن قیمت ارز به دلیل سرکوب نیاز و تقاضای موجود در بازار نبوده‌است. همتی در این مراسم با حمله به مافیای واردات و اعلام مخالفت با تخصیص ارز 4200 تومانی در عین حال به شدت به خودرو‌سازان تاخت و نشان داد که زور خودرو‌سازان حتی بیشتر از رئیس کل بانک مرکزی است.
او گفت: 840 میلیون یورو به صورت ال‌سی خارجی به خودروسازان داده‌شد تا پس از یک سال پس بدهند، اما خودروسازان اعلام کردند حاضر به پذیرش ریسک تغییر نرخ ارز نیستند. این مبلغ که یک‌سال در کونلون چین برای آن‌ها تخصیص داده شده‌بود، دست نخورده‌ماند.
همتی همچنین افزود: ارز 4200 تومانی مورد نظر بنده نیست و دستور دولت هست و دولت برای تخصیص این ارز ملاحظه حمایت از محرومان را دارد.
تسلیم فشار‌ها برای افزایش نرخ ارز نمی‌شوم
در عین حال 12 نفر از اعضای هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی در جلسه دیروز با حضور همتی درباره توقف ارز 4200 تومانی و توقف سرکوب قیمت ارز صحبت کردند.
همتی رئیس کل بانک مرکزی نیز به شکل زیرکانه‌ای در پاسخ به برخی از سخنرانان از تحت فشار بودنش در بالا بردن نرخ ارز خبر داد و گفت: اگرچه صادرکنندگان مهم هستند، اما اینگونه نیست که من سیاست‌هایم را با سیاست‌های آن‌ها تنظیم کنم.
وی اظهار داشت: هنوز هم خیلی فشار می‌آورند و می‌گویند اجازه دهید تا نرخ ارز بالاتر رود، اما من می‌گویم اجازه دهید تا ببینیم نرخ ارزی که وجود دارد نرخ ذاتی ارز است یا خیر؟ اگر به این توافق رسیدیم، خب قبول می‌کنیم، ولی اگر توافق نشد و اجازه دهیم که نرخ ارز بالا رود، قطعاً مشکلاتی برای طبقات پایین اجتماعی به وجود می‌آید که به خاطر نداشتن حقوق ثابت و درآمد پایین له می‌شوند، ما این‌ها را چه کنیم؟ آیا بانک مرکزی در مقابل آن‌ها هیچ نقش و وظیفه‌ای ندارد؟
همتی گفت: برخی اصرار دارند که هر چه می‌گویند اجرا شود. این امر‌شدنی نیست، زیرا من سیاستگذار هستم و مسئولیت سیاست‌های ارزی را رئیس‌جمهور رسماً به من سپرده‌است و باید در قبال این مسئولیت جوابگو باشم و نمی‌توانم براساس منافع یک گروه عمل کنم و منافع یک فرد را به یک گروه و کشور ترجیح دهم.
به بد‌قول‌ها کمک نخواهیم کرد
وی با مطرح کردن این سؤال که در شرایط دشوار اقتصادی، چرا باید به بخش‌هایی که نتوانستند به قول‌های خود عمل کنند نقدینگی اختصاص داد، تصریح کرد: خودروسازان در طول سال‌های گذشته بار‌ها نقدینگی جدید دریافت کردند، اما نه‌تن‌ها بهبودی در عملکردشان به وجود نیامده که حتی از انجام تعهداتشان نیز ناتوان بودند. با این وجود من سال گذشته اعلام کردم که 4 هزار میلیارد تومان نقدینگی ریالی و 844 میلیون یورو نقدینگی ارزی در اختیار خودروسازان قرار خواهیم داد تنها با این شرط که پس از یک سال تعهد بدهند که این مبلغ را پس می‌دهند، اما در عمل هیچ‌یک از آن‌ها این تعهد را قبول نکردند و سؤال اینجا است که این خودروسازی فشل تا چه زمانی باید به همین شکل ادامه پیدا کند!
رئیس کل بانک مرکزی درباره بحث واردات کالا بدون انتقال ارز که خواست چندین نفر از اعضا اتاق بازرگانی بود نیز گفت: من بار‌ها گفتم که با این موضوع مخالفم، زیرا افرادی که این درخواست را مطرح می‌کنند، نقشه راه دقیقشان را به ما اطلاع نمی‌دهند ما می‌گوییم اگر در خارج از کشور ارزی دارید همان را به داخل بیاورید تا ما از شما با قیمت بالاتر از سامانه نیما بخریم. اگر نه لااقل منشأ این ارز را به ما اطلاع دهید، اما هیچ‌یک از متقاضیان این موضوع تاکنون نه ارز خود را به ما فروختند و نه منشأ این ارز را اعلام می‌کند.
همتی با انتقاد از این گمانه‌زنی که دلیل کاهش نرخ ارز در بازار سرکوب تقاضا از سوی بانک مرکزی بوده‌است، توضیح داد: ما در سال جاری 32 میلیارد دلار ثبت سفارش داشته‌ایم که تأمین ارز بیش از 20 میلیارد دلار آن تاکنون انجام شده‌است و این روال نیز ادامه خواهد یافت، اما این توقع که بانک مرکزی برای منافع شخصی یا گروهی افراد، منافع 83 میلیون ایرانی را نادیده می‌گیرد، قطعاً اتفاق نخواهد افتاد.
71 درصد ارز صادراتی بازگشت
وی اضافه کرد: طبق آمار‌های رسمی از 21 فروردین سال 97 تا 31 اردیبهشت سال 98، 25 میلیارد یورو ارز صادرکنندگان به کشور بازگشته‌است. اگر کاهش پایه صادراتی گمرک را لحاظ نکنیم این عدد به 35 میلیارد یورو می‌رسد که معادل 71 درصد ارز صادراتی است و در شرایط فعلی عملکرد مثبتی به شمار می‌رود. دلیل کاهش نرخ ارز در بازار همین بازگشت ارز‌ها است وگرنه بانک مرکزی بار‌ها اعلام کرده که به هیچ عنوان نرخ ارز در بازار را تعیین نمی‌کند.
همتی با بیان اینکه بانک مرکزی اکنون عملیات انجام نمی‌دهد و مدیریت می‌کند، گفت: مدیریت بانک مرکزی از طریق شبکه‌های غیرقابل تحریم انجام می‌شود.
رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه گشایش‌های خوبی در جریان است، گفت: ما تحریم‌ها را دور نمی‌زنیم، اما یاد گرفته‌ایم در این تحریم تجارت کنیم و در این مسیر، فعالان اقتصادی به ما کمک می‌کنند. همتی با تکرار هدف دشمن در اجرای تحریم‌ها علیه ایران فروپاشی اقتصادی کشور که با نابودی پول ملی و تجارت خارجی دنبال می‌شد، گفت: خوشبختانه با فعالیت فداکارانه بخش خصوصی این فشار‌ها راه به جایی نبرد و به هدف نهایی نرسید.
همتی با بیان اینکه موافق ارز 4 هزار و 200 تومانی نیست، گفت: این سیاست دولت است که می‌خواهند ارز 4 هزار و 200 بفروشد که البته دلایل آن‌ها هم قانع‌کننده است، زیرا یکی از دلایل آن‌ها این است که در صورت عدم پرداخت ارز 4 هزار و 200 تومانی، اقشار پایین جامعه دچار مشکل می‌شوند.
اقتصاد ایران این همه بانک نمی‌خواهد
رئیس اتاق بازرگانی ایران نیز در این مراسم با اشاره به ایجاد آرامش نسبی در بازار ارز گفت: باید با تدبیر دقیق و توسعه‌گرایانه بانک‌ها را به سمت مناسب رهنمون کرد، زیرا کشور‌هایی که اختیارات افسارگسیخته به بانک‌ها و مؤسسات مالی داده‌اند، به توفیق نرسیده‌اند.
غلامحسین شافعی گفت: نکته حائز اهمیت این است که وضعیت فعلی مالی تناسبی با بخش‌های تولیدی ندارد، بلکه باعث فربه‌شدن بخش‌های نامولد شده و زمینه رانت و فساد را به وجود آورده‌است، البته این موضوع میراثی است که از مدت‌های مدید به ما رسیده‌است.
رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه سیستم بانکی به جای اینکه به دنبال تخصیص منابع باشد، به دنبال تأمین منابع است، افزود: پول نباید در چرخه تولید و اشتغال مولد خارج و به چرخه منحرف وارد شود، بنابراین لازم است رشد افقی سیستم بانکی متوقف و بانک‌ها به سمت افزایش بهره‌وری حرکت کنند. وی با تأکید بر اینکه حجم اقتصاد ایران نیازمند این همه بانک نیست، گفت: رقابت‌های مخرب در نظام بانکی لطمات جبران‌ناپذیری خواهند داشت.
دولت هزینه ادغام مؤسسات مالی به مردم تحمیل نکند
رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اقدام بانک مرکزی در ادغام مؤسسات مالی و اعتباری گفت: ما استدعا داریم کسری‌ها و کاستی‌های این مؤسسات از جیب مردم پرداخت نشود.
رئیس اتاق بازرگانی ایران با انتقاد از برخی بانک‌ها که به‌دنبال سوءاستفاده از شرایط هستند، گفت: کلیت سیستم بانکی باید پشت سر بانک مرکزی برای تحقق اهداف بانک مرکزی باشد، نه اینکه برخی بانک‌ها در صدد بهره‌برداری از شرایط مالی در کشور در فرصت‌هایی همچون افزایش نرخ ارز، بهره و خرید و فروش ارز در بازار باشند.
در ادامه محمدرضا انصاری، نایب رئیس اتاق ایران و رئیس کمیته ارزی انصاری و محسن حاجی بابا، رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق ایران با تأکید بر عملکرد مثبت بانک مرکزی در دوران ریاست همتی، بر لزوم توجه به مشورت‌های بخش خصوصی در تصمیمات برون‌سپاری ارزی و تصمیم‌گیری درباره عملکرد سامانه نیما تأکید کردند و خواستار عمل به قانون بهبود محیط کسب و کار شدند.

http://www.Yazd-Online.ir/fa/News/272233/اتاق-فشار-دلار!
بستن   چاپ