پیام ویژه
روایتی برابوبکر البغدادی از آغاز تا سقوط
دوشنبه 6 آبان 1398 - 8:41:59 AM
پیام ویژه - خلیفه خودخوانده داعش که امروز به ادعای واشنگتن کشته شد، در زمان اشغال عراق، چهار سال در زندان آمریکایی‌ها در بصره حبس بود و در آنجا با بسیاری از سرکرده‌های تروریستی همپیاله شد.
به گزارش مشرق، نشریه «نیوزویک» بامداد امروز (یکشنبه) به نقل از یک مقام نظامی آمریکایی از کشته شدن ابوبکر البغدادی سرکرده گروه تروریستی-تکفیری در عملیاتی ویژه در استان «ادلب» سوریه خبر داد و نوشت که واشنگتن «با اطمینان بالا» معتقد است که بغدادی در این حمله کشته شده است.
پایگاه خبری شبکه «الجزیره» گزارش خبری کوتاهی درباره زندگی و فعالیت و سرنوشت وی منتشر کرد.

عکس منتشر شده از اتاق عملیات البغدادی جعلی است!
پس از پنج سال اختفاء در مکانی نامعلوم، سرانجام، امروز رسانه‌های آمریکایی از کشته شدن «ابوبکر البغدادی» در حمله شب گذشته ارتش آمریکا به «ادلب» واقع در شمال سوریه خبر دادند.
الجزیره نوشت، کشته شدن البغدادی یک اتفاق عادی به نظر نمی‌رسد به ویژه که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا پیش از رسانه‌ای شدن این خبر در توییتر نوشت: «همین الان اتفاق بزرگی افتاد».
زندگی البغدادی مانند مرگش جنجالی بود. وی در راس فهرست افراد تحت پیگرد و تعقیب آمریکا قرار داشت تا جایی که چند سال پیش، واشنگتن جایزه 25 میلیون دلاری برای کسی که اطلاعاتی درباره او ارائه دهد که منجر به دستگیریش شود، تعیین کرده بود. اما ابوبکر البغدادی کیست؟
تولد در سامراء؛ تحصیل در بغداد
«ابراهیم عواد ابراهیم السامرائی البدری» معروف به ابوبکر البغدادی در سال 1971 در شهر سامراء عراق در یک خانواده متدین از عشیره «البدری» متولد شد.
به نوشته روزنامه انگلیسی دیلی تلگراف وی در هجده سالگی به محله «الطبجی» در بغداد انتقال یافت و کارشناسی و کارشناسی ارشد را از دانشگاه علوم اسلامی دریافت کرد و دکترای قانون اسلامی را از همین دانشگاه در سال 2000 گرفت.
14 سال امامت جماعت در یکی از محله‌های بغداد
البغدادی تا سال 2004 در همین محله ماند و در یک حجره چسبیده به مسجد این محل، که امامت جماعت آن را برای چهارده سال برعهده داشت، زندگی می‌کرد تا اینکه بر سر اختلاف با مؤسس مسجد و مردم این محله، آنجا را ترک کرد.این روزنامه به نقل از یکی از نمازگزاران این مسجد نوشت: البغدادی بهترین بازیکن فوتبال تیم مسجد بود و این تنها ورزشی بود که او انجام می‌داد.
منابع رسانه‌ای عربی به نقل از یکی از اساتید البغدادی اعلام می‌کنند که وی سلَفی نبود و در علم تجوید متخصص بود و غیر از تلاوت قرآن تخصص دیگری نداشت. این در حالی است که وبگاه‌های جهادی به دکترای او در رشته مطالعات اسلامی اشاره می‌کنند.
پس از این، البغدادی به گروهک «التوحید و الجهاد» به ریاست «ابومصعب الزرقاوی» اردنی ملحق شد و با الهام از اصول القاعده، در استان الانبار در غرب عراق می‌جنگید.
دستگیری به دست آمریکایی‌ها
نیروهای آمریکایی او را دستگیر کردند و وی به مدت چهار سال در زندان «بوکا» واقع در بصره زندانی شد و در زندان با زندانیان القاعده آشنا شد و به آنها ملحق شد.
پیش از این نیز، شبکه سی‌بی‌اس نیوز (CBS News) آمریکا نیز اعلام کرده بود که در سال 2004 و در دوره اشغال عراق از سوی آمریکایی‌ها، البغدادی در زندان بوکا به سر می‌برده و عکس او نیز موجود است.
بوکا، یک زندان آمریکایی در شهر بصره عراق بود که معروف‌ترین تروریست‌های افراطی در آن مستقر بودند و برخی از آنان در سال 2009 توسط آمریکایی‌ها آزاد شدند.
گفته می‌شود، البغدادی، «ابومسلم ترکمانی» معاون سرکرده، «حجی بکر» و «ابوقاسم» دو فرمانده نظامی داعش، به صورت اتفاقی یکدیگر را در سوریه پیدا نکردند، بلکه آن‌ها زندانیان زندان بوکا بودند.
بوکا از مجهزترین زندان‌های عراق بود و به همین دلیل، بسیاری از زندانیان «ابوغریب» به آن مکان منتقل می‌شدند که در این بین، نُه نفر از فرماندهان ارشد کنونی داعش مدتی را در این زندان سپری کردند.
به نوشته الجزیره، البغدادی در عراق به دستور الزرقاوی با نیروهای آمریکایی می‌جنگید تا اینکه وی در حمله هوایی آمریکا در سال 2006 کشته شد. پس از آن نیز وی تحت فرمان «ابوعمر البغدادی» بود تا اینکه او نیز در سال 2010 کشته شد و این سالی بود که البغدادی ریاست گروه تروریستی موسوم به «دولت اسلامی عراق» را بر عهده گرفت.
وی از فرصت به وجود آمده در سوریه علیه « بشار اسد» رئیس‌جمهور این کشور در سال 2011 استفاده کرد و «ابومحمد الجولانی» معاونش را به سوریه اعزام کرد تا القاعده در آنجا پایگاه داشته باشد و پس آن بود که «جبهه النصره» با برعهده گرفتن مجموعه انفجارهایی اعلام موجودیت کرد و به یک طرف جدی در مخالفت مسلحانه با دولت سوریه تبدیل شد.
اتحاد موقت با جبهه النصره در سوریه
در نهم آوریل 2011، یک فایل صوتی منسوب به البغدادی منتشر شد و طی آن، وی تاکید کرد که جبهه النصره، امتداد گروه تروریستی «دولت اسلامی عراق» است و اعلام کرد که جبهه النصره و دولت اسلامی عراق تحت عنوان نام «دولت اسلامی عراق و شام» (داعش) در یکدیگر ادغام می‌شوند.
با افزایش نفوذ الجولانی در سوریه و مخالفتش با ادغام شدن در نیروهای تحت فرمان البغدادی، خلیفه خودخوانده علیه جبهه النصره اعلام جنگ کرد و این امر به جداییش از القاعده منتهی شد.
البغدادی، خواست «ایمن الظواهری» رهبر القاعده مبنی بر تحویل سوریه به جبهه النصره را نادیده گرفت و عملیات خود را تا شمال و شرق سوریه طی سالهای 2012 و2013 توسعه داد و با نیروهای نظام سوریه درگیر شد و تلاش خود را وقف مقابله با سایر گردانهای معارض مسلح در سوریه کرد.
رویترز به نقل از یکی از عناصر داعش نوشت که البغدادی، تنها شخصی بود که پس از کشته شدن «اسامه بن لادن» - که وی را مامور تاسیس دولت اسلامی در عراق و شام کرده بود- با الظواهری بیعت نکرد.
اعلام خلافت داعش
داعش در 29 ژوئن 2014، اعلام «خلافت اسلامی» کرد و ابوبکر البغدادی را امام و خلیفه مسلمانان در هر مکانی معرفی کرد و از گروه‌هایی که خود را گروه‌های جهادی می‌خواندند، خواست تا در هر کجا که هستند با وی بیعت کنند.
«ابومحمد العدنانی» سخنگوی داعش در یک فایل صوتی در آن زمان اعلام کرد که نام «سازمان دولت اسلامی در عراق و شام» به «دولت اسلامی» تغییر یافته و خلاصه می شود.
البغدادی برای نخستین بار در روز جمعه 4 جولای 2014 در انظار عمومی ظاهر شد و بر منبر مسجد جامع موصل سخنرانی کرد و تصاویری از این حضور از سوی داعش منتشر شد. هرچند که در آن زمان نیز، دولت عراق صحت این تصاویر را زیر سوال برد و اعلام کرد که البغدادی در حمله‌ای هوایی زخمی شده و در مکانی نامشخص در سوریه تحت درمان است.
در آوریل گذشته نیز، البغدادی طی یک ویدئو سخنرانی کرد و به اخبار ضد و نقیض درباره مرگش پایان داد و زنده بودن خود را علنی ساخت.

http://www.Yazd-Online.ir/fa/News/274115/روایتی-برابوبکر-البغدادی-از-آغاز-تا-سقوط
بستن   چاپ