پیام ویژه
خداحافظی پراید و سلام دلالان
جمعه 17 آبان 1398 - 18:09:36
پیام ویژه - روند افزایشی قیمت ها در بازار خودرو و بازگشت پراید به مرز 50 میلیون تومان ابهامات زیادی به همراه داشته چرا که نه تنها قیمت ارز در روزهای گذشته کاهشی بوده بلکه بخشی از تقاضاها با پیش فروش های انجام شده، کنترل شده است.

به گزارش سرویس اقتصادی جام نیـوز ، بازگشت قیمت خودرو‌ها به محدوده چند ماهه گذشته امید به کاهش قیمت‌ها و بازگشت تعادل به بازار را کمرنگ کرده این در حالیست که میزان تقاضا برای خرید نیز با افزایش دوباره قیمت‌ها کاهش یافته که این امر به عمیق‌تر شدن رکود بازار منجر شده است.
فعالان بازار خودرو معتقدند که کافی نبودن میزان عرضه از سوی خودروسازان به افزایش دوباره قیمت‌ها دامن زده است و روند فعلی جز با افزایش تولید و عرضه به بازار بهبود نمی‌یابد.بررسی قیمت‌ها در بازار خودرو نشان می‌دهد که افزایش قیمت رخ داده بیشتر در خودرو‌های زیر 100 میلیون تومان که بخش زیادی از تقاضای بازار را به خود اختصاص داده، دیده می‌شود.
سعید موتمنی، رییس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو چندی پیش اظهار کرده بود که در چند هفته اخیر تعداد دعوتنامه‌های ارسالی برخی از خودرو‌ها نظیر پژو 206 و برخی از سمند‌ها به شدت کاهش داشته و این امر منجر به اظهارنظر‌هایی در خصوص ناتوانی خودروسازان در تولید این خودرو‌ها شده و بر قیمت آن‌ها افزوده است.
به گفته وی، تا زمانی که میزان عرضه و تقاضا با یکدیگر برابر نباشد شاهد ثبات قیمت در بازار نخواهیم بود بنابراین خودروسازان باید نسبت به تولید بیشتر اقدام کنند.این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که براساس آخرین آمار ارایه شده از سوی وزارت صمت تولید خودرو در 7 ماهه امسال کاهش داشته است که یراین اساس می‌توان افزایش قیمت خودرو را به این موضوع نسبت داد.
اما در همین حال برخی از کارشناسان صنعت خودرو معتقدند که همزمان با اعلام خبر توقف تولید پراید و پژو 405 در آینده نزدیک، تقاضا برای خرید این خودرو‌ها افزایش داشته چرا که هم اکنون هیچ خودرویی در این رده قیمتی وجود ندارد و جایگزینی برای این خودرو‌ها نیز معرفی نشده است؛ بنابراین شاهد هستیم که قیمت این خودرو‌ها به طرز چشمگیری در بازار افزایش یافت که لازم است مسئولان قبل از اعلام خبر‌هایی از این دست، نسبت به پیش بینی‌های لازم در این خصوص اقدام کنند.
دور جدید پیش فروش‌های خودروسازان نیز آغاز شده که انتظار می‌رود بازار را تا اندازه زیادی آرام کند هرچند که با گذشت چند هفته از این پیش فروش‌ها بازار واکنشی نداشته، اما نعمت الله کاشانی نسب، بازرس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو معتقد است که این پیش فروش‌ها در صورت تداوم منجر به بازگشت آرامش به بازار خواهد شد چرا که بخشی از تقاضا‌هایی که در بازار به دلیل قیمت بالا قابل تامین نیست از طریق پیش فروش‌ها تامین می‌شود.به اعتقاد او در حال حاضر توجیهی برای کاهش میزان عرضه در بازار از سوی خودروسازان وجود ندارد بنابراین می‌توان با افزایش تولید نیاز موجود را کنترل کرد.
روند فعلی موجود نشان می‌دهد که بازار خودرو به اندازه‌ای متزلزل است که تصمیماتی از جمله توقف تولید برخی از خودرو‌ها منجر به افزایش تقاضای آن‌ها شده و بازار این خودرو‌ها را ناآرام می‌کند.این شرایط ضرورت پیش بینی راهکار‌هایی جدی قبل از اعلام هر تصمیم را نشان می‌دهد.
اقتصاد24
2025

http://www.Yazd-Online.ir/fa/News/277428/خداحافظی--پراید--و--سلام--دلالان
بستن   چاپ