پیام ویژه
گزیده‌های «نفتی» هفته
جمعه 17 آبان 1398 - 18:09:47
پیام ویژه - بازدید وزیر نفت از ﺷﺮﮐﺖ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎﻧﯽ و ﻧﺼﺐ ﺗﻮرﺑﻮ ﮐﻤﭙﺮﺳﻮر ﻧﻔﺖ (OTC)، مذاکره با ارمنستان درباره تهاتر گاز و برق، آمادگی شرکت گاز و شرکت پخش برای سوخت‌رسانی پایدار به مناطق زلزله‌زده آذربایجان شرقی و تداوم بومی‌سازی‌ها با تکیه بر توان ایرانی بخشی از گزیده‌های نفتی هفت روز اخیر است.

فعالیت بخش خصوصی و نگاه زنگنه: گزیده‌های نفتی این هفته را با خبری از دیدار بیژن زنگنه، وزیر نفت با سورن پاپیکیان، وزیر مدیریت منطقه‌ای و زیرساخت‌های ارمنستان آغاز می‌کنیم. دیداری که با محوریت تهاتر گاز ایران و برق ارمنستان شکل گرفت.
وزیر نفت این هفته در ادامه بازدید از فعالیت بخش خصوصی در صنعت نفت از شرکت OTC دیدن و عملکرد این شرکت در تامین توربین و کمپرسور صنعت را موفق ارزیابی کرد و گفت: پس از برجام، زیمنس به ایران بازگشت و اعلام کرد که OTC کارهای خود را در کلاس جهانی انجام داده است، خداوند را به سبب وجود چنین نهادهایی در کشور، شاکرم.
پایبندی ایران برای صادرات گاز به ترکیه، تداوم عرضه نفت و میعانات گازی در بورس انرژی، احتمال تمدید توافق کاهش تولید نفت کشورهای عضو اوپک، حل بخش عمده مشکل کمبود بنزین سوپر در کشور و تامین مالی طرح فراگیر پالایشی سیراف از دیگر موضوعاتی بودند که زنگنه در جمع خبرنگاران درباره آنها توضیح داد.
نفت و افق‌های جدید اکتشافی: امید شاکری، مدیرکل نظام فنی و اجرایی و ارزشیابی طرح‌های وزارت نفت از آماده شدن زمینه‌های لازم برای تغییر روش ساخت و نصب واحدهای فرآورش نفت و همچنین، مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران از تلاش برای دستیابی به افق‌های جدید اکتشافی در شرق کارون خبر دادند. شرکت ملی حفاری ایران نیز اعلام کرد در هفت ماهه امسال 73 حلقه چاه نفت و گاز را حفر و تکمیل کرده است.
حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، این هفته قانون اصلاح بند (هـ) تبصره (1) قانون بودجه سال 1398 کل کشور را برای اجرا به وزارت نفت و سازمان برنامه و بودجه ابلاغ کرد.
سوژه‌های داغ بنزینی: قیمت و سهمیه‌بندی بنزین موضوعی است که به دلیل فرارسیدن روزهای انتخابات، مورد توجه برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است. اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در این زمینه به همکاران خود یادآور شدند که تصمیم‌گیری درباره بنزین به عهده مراجع عالی کشور است و وزارت نفت تنها اجرا کننده این تصمیم‌ها خواهد بود. شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نیز به این موضوع واکنش نشان داد و اعلام کرد که هیچ سهمیه‌بندی و محدودیتی در کارت‌های هوشمند سوخت شخصی افراد اعمال نشده است. علی ربیعی، سخنگوی دولت نیز بار دیگر یادآور شد که هیچ سناریویی برای سهمیه‌بندی بنزین تعیین نشده است.
اوپک، شل، آرامکو: قیمت سبد نفتی اوپک هفته‌ای که گذشت از 62 دلار برای هر بشکه عبور کرد و همزمان این سازمان در گزارشی که مورد توجه جهان قرار گرفت ارقام دورنمای خود برای تقاضای جهانی نفت تا سال 2024 میلادی را به 104 میلیون و 800 هزار بشکه در روز و در سال 2040 میلادی به 110 میلیون و 600 هزار بشکه در روز کاهش داده است و همچنین یادآور شده است در 20 سال آینده، نفت بیش از 28 درصد از انرژی جهان را تأمین خواهد کرد. در این شرایط برزیل برای پیوستن به جمع اوپکی‌ها اعلام آمادگی کرد که با واکنش مثبت برخی اعضای اوپک همراه شد.
کاهش تولید نفت روسیه در ماه اکتبر، افزایش تولید نفت عربستان، کاهش تعداد دکل‌های حفاری آمریکا، کاهش صادرات نفت از پایانه‌های نفتی جنوب عراق، علاقمندی شرکت انگلیسی – هلندی رویال داچ شل به سرمایه گذاری بلندمدت در صنعت نفت و در نهایت صدور مجوز عرضه سهام آرامکو پس از تلاش مسئولان این شرکت برای افزایش ارزش سهام آرامکو بخشی از اخبار بین الملل این هفته را به خود اختصاص دادند.
نفت روی خط بورس: در هفته‌ای که گذشت، محصولاتی از شرکت‌های پالایش نفت، پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌های گازی در رینگ بین‌الملل بورس انرژی داد و ستد شدند. در این بازار معاملاتی، عرضه و فروش نفت خام، میعانات گازی، بنزین و گازوئیل قابل توجه هستند که به گفته زنگنه، عرضه نفت خام و میعانات گازی در بورس انرژی به صورت مداوم پابرجاست.
پدافند غیرعامل: در نظر گرفتن تدابیر لازم برای رویارویی با حوادث و افزایش سطح آمادگی کارکنان در مدیریت شرایط اضطراری موضوعی است که با عنوان پدافند غیرعامل برای صنعت نفت شناخته می‌شود و در زمان‌های بحران مانند زلزله بامداد امروز استان آذربایجان شرقی رخ می‌کند. خوشبختانه پس از وقوع زلزله، شبکه‌های گاز و انتقال گاز آذربایجان شرقی آسیب ندیده‌اند. به دنبال شدت تخریب در روستای ورنکش و تخلیه آن، گاز روستا قطع شده است. شرکت پخش آذربایجان شرقی نیز از تامین کامل سوخت مورد نیاز منطقه زلزله‌زده خبر داد.
همزمان با هفته پدافند غیرعامل، بخش‌های مختلف صنعت نفت و زیرمجموعه‌های صنعت گاز در سراسر کشور، مانورها و تمرین‌های عملیاتی گوناگونی را برای افزایش سطح آمادگی کارکنان و ایمنی تجهیزات و تاسیسات گازی برگزار کردند. موفقیت وزارت نفت در مقابله با حمله سایبری نیز سبب شد تا در هشتمین همایش ملی پدافند غیرعامل از بیژن زنگنه، وزیر نفت که بیشترین فعالیت را در مقابله با حمله‌های سایبری داشته است، قدردانی شود.
انتصاب‌های نفتی: وزیر نفت و معاونانش این هفته چند حکم انتصاب صادر کردند. وزیر نفت نصرت رحیمی و محمد آقایی تبریزی را به‌عنوان اعضای هیئت امنای صندوق‌های بازنشستگی، پس‌انداز و رفاه کارکنان صنعت نفت، معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی ایوب بنوی را به‌عنوان سرپرست روابط عمومی شرکت ملی صنایع پتروشیمی و معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی علیرضا امین را به سمت مدیرعامل شرکت پالایش نفت آبادان و غلامحسین رمضانپور را به سمت مدیرعاملی شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند اراک منصوب کردند.
دیگه چه خبر: «طراحی و ساخت یک تجهیز کاربردی در شرکت ملی حفاری»، «بومی‌سازی یک مبدل آلیاژی در پتروشیمی کارون»، «اختصاص هشت هزار میلیارد ریال اعتبار برای پروژه‌های زیست محیطی نفت و گاز کارون»، «تدوین 22 دستورعمل اچ‌اس‌یی شرکت ملی نفت»، «تبدیل شدن پتروشیمی تندگویان به یک شرکت سودده»، «بومی‌سازی سامانه مدیریت توزیع برق در شرکت انتقال گاز ایران» و «شکسته شدن انحصار ساخت دستگاه ثبت تصاویر درون چاهی با تلاش متخصصان شرکت نفت و گاز زاگرس جنوبی» از دیگر عناوین مهم هفت‌ای که گذشت، بودند.
پربازدیدهای شانا: مهم‌ترین اخبار این هفته صنعت نفت که بیشترین بازدید را به خود اختصاص دادند «بذر مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت به بار می‌نشیند»، «برنامه‌ریزی نفت خزر برای افزایش اطلاعات مخزنی از سردارجنگل»، «حمایت از سازندگان داخلی با ایجاد بازار کار»، «ایران و ارمنستان درباره صادرات گاز مذاکره کردند» و «نفت، موفق‌ترین وزارتخانه کشور در مقابله با حمله‌های سایبری دشمن» و گزارش تصویری بازدید وزیر نفت از شرکت توربوکمپرسور نفت (OTC)، دیدار وزیر نفت با وزیر مدیریت و زیرساخت‌های ارمنستان و فیلم پاسخ وزیر نفت به پرسش‌های خبرنگاران در شرکت OTC بیشترین آمار بازدید بین اخبار شنبه (یازدهم آبان ماه) تا امروز (جمعه، 17 آبان ماه) را داشته‌اند.

http://www.Yazd-Online.ir/fa/News/277431/گزیده‌های-«نفتی»-هفته
بستن   چاپ