پیام ویژه
آشفته ترین تیم ملی تاریخ
جمعه 17 آبان 1398 - 19:12:53
آخرین خبر تحلیل
پیام ویژه - آشفته ترین تیم ملی تاریخ
٠
٠
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/5792445
-->
اعتماد / یک هفته مانده به دیدار حساس و سرنوشت‌ساز تیم‌های ملی ایران و عراق، تیم ملی فوتبال ایران در آشفته‌ترین حالت در 9 سال اخیر قرار دارد و هواداران بیم آن را دارند تیم ملی در این دیدار حیثیتی و سرنوشت‌ساز، بازنده‌ شرایطی باشد که با ندانم‌کاری‌های فدراسیون فوتبال پیش آمده است. اوضاع از این قرار است که در روزهای گذشته یک سایت بلژیکی نوشته به اخبار دست اولی دست پیدا کرده که مارک ویلموتس به دلیل پرداخت نشدن مطالباتش، قصد فسخ قرارداد و قطع همکاری با تیم ملی ایران را دارد. ترجمه و انتشار این خبر در رسانه‌های ایرانی، موجی از نگرانی بین فوتبال‌دوستان به وجود آورد. فدراسیون فوتبال از زمان انعقاد قرارداد با ویلموتس تاکنون هیچ پرداختی به این مربی بلژیکی نداشته و مطابق بندهای قرارداد، ویلموتس می‌تواند به صورت یک‌طرفه این قرارداد را فسخ و به فیفا شکایت کند. کاری که تا امروز انجام نداده، اما به نظر می‌رسد کاسه صبر این مربی لبریز شده باشد. جدای از مشکلاتی که در مواجهه با ویلموتس و پرداخت مطالبات سرمربی تیم ملی داریم، مساله بازی با عراق هم تبدیل به یک بحران شده است. پس از ناآرامی‌های عراق فدراسیون به دلیل روابط خوب دولت‌های ایران و عراق و همچنین رابطه خوب فدراسیون‌های فوتبال ایران و عراق، ترجیح داد شکایتی از این کشور نکند و بازی را به کشور ثالث نکشاند. اما سرانجام فیفا با شکایت بحرین به این ماجرا ورود کرد و اعلام کرد که دو دیدار عراق مقابل ایران و بحرین، باید در زمین بی‌طرف برگزار شود. در ادامه به نقش فدراسیون فوتبال در مشکلات به وجود آمده می‌پردازیم.
خشت اول چون نهد معمار کج
فدراسیون فوتبال به پشتوانه 5 میلیون دلار پول بلوکه شده نزد فیفا، قصد داشت از بانک مرکزی پول بگیرد تا دستمزد ویلموتس را پرداخت و بخشی دیگر از مشکلات را نیز حل کند. اما مشخص شد مبلغی که فدراسیون ادعا می‌کند نزد فیفا باقی‌مانده، کمک‌های مالی فیفا به فدراسیون‌های تحت امرش است که باید زیر نظر این نهاد و در اموری مشخص صرف شود. با پولی که ایران نزد فیفا دارد، نمی‌توان دستمزد ویلموتس را پرداخت کرد و این پول باید خرج زیرساخت‌های فوتبال بشود و برنامه فیفا برای کمک به فدراسیون‌ها نه برای به خدمت‌گیری مربی‌های سرشناس که برای توسعه زیرساخت‌هاست. فدراسیون با این روش خشت اول را کج نهاد و حالا این دیوار تا ثریا کج می‌رود. بانک مرکزی به فدراسیون فوتبال این پول را نداد و مقامات فدراسیون که تمام تخم‌مرغ‌های‌شان برای تامین منابع مالی را در این سبد گذاشته بودند، حالا کاسه چه کنم چه کنم دست‌شان گرفته‌اند. برخی شنیده‌ها حاکی از این است ماجرای استعفای ویلموتس از طرف فدراسیون فوتبال مطرح شده تا با فشار افکار عمومی از وزارت ورزش و دیگر نهادها کمک مالی دریافت کند. اتفاقی که البته بعید است رخ دهد و بعد از این طفره رفتن مهدی تاج از استعفا به دلیل بازنشستگی، رابطه خوبی بین فدراسیون و وزارت ورزش برقرار نیست. فدراسیون فوتبال ادعا می‌کند قسط اول دستمزد ویلموتس را به حساب او واریز کرده، اما پول پرداخت شده به دلیل تحریم‌ها به حساب مبدا بازگردانده شده است. فدراسیون سعی داشت به واسطه یک پول خیالی از بانک مرکزی وام بگیرد و با خیال‌پردازی سران فدراسیون، اوضاع تا این حد آشفته شده است.
ویلموتس کجاست؟
در رسانه‌ها آمده ویلموتس خواهان توافقی جدید با فدراسیون است و از اینکه 6 ماه پول نگرفته بسیار شاکی است و می‌خواهد در ترکیه با مهدی تاج دیدار کند. دیداری که البته با سفر روز گذشته مهدی تاج به مشهد انجام نشد و باید منتظر روز شنبه باشیم تا او به ایران بیاید. در حالی که فرصت بسیار کمی تا دیدار تیم ملی با عراق باقی مانده، هنوز فهرست تیم ملی اعلام نشده و بازیکنان به اردوی تیم ملی دعوت نشده‌اند. عراق در سال‌های اخیر مشکلات بسیاری برای فوتبال ما به وجود آورده و خاطرات تلخی از این تیم در افکار عمومی ایران پابرجاست. ترس هواداران از این است که این شرایط روانی برای بازیکنان هم وجود داشته باشد و ویلموتس که در منامه بحرین نشان داد به هیچ‌وجه به وضعیت حیثیتی برخی دیدارهای تیم ملی آگاه نیست، از پس برطرف کردن ذهنیت منفی نسبت به عراق برنیاید و تیم ملی در این دیدار ناکام شود. شکست مقابل بحرین آنقدر ترسناک بوده که هواداران از حالا فکر حذف از مرحله ماقبل نهایی مقدماتی جام جهانی هستند. با وجود چنین فضایی که بر افکار عمومی حاکم است و با توجه به پایان مسابقات لیگ و آغاز تعطیلی‌ها، ویلموتس هیچ عجله‌ای برای بازگشت به ایران ندارد و این موضوع هواداران را بسیار عصبانی کرده است.

http://www.Yazd-Online.ir/fa/News/277438/آشفته-ترین-تیم-ملی-تاریخ
بستن   چاپ