پیام ویژه
بیانیه مهم عبدالمهدی درباره تحولات عراق؛ تاکید بر برخورد قاطع با اخلالگران در نظم و امنیت
جمعه 17 آبان 1398 - 21:15:55
پیام ویژه - دفتر نخست وزیر عراق امروز جمعه درباره آخرین تحولات این کشور بیانیه ای صادر کرد.
به گزارش گروه اخبار سیاسی پایگاه خبری رخ به نقل از شبکه تلویزیون عراق، دفتر عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق در بیانیه خود آورده است: تظاهرات در عراق با یک سری رفتارهای مجرمانه و تروریستی علنی همراه بود که هدف از آن ضربه زدن به وجهه کشور و تضیف توانمندیهای آن است. هدف از این رفتارها همچنین ضربه به ملت عراق و امنیت آنها است.
این بیانیه افزود: این کارها نظیر قتل عمد شهروندان و نیروهای امنیتی به ناحق هیچ ارتباطی با انجام حقوق دموکراتیک ندارد.
بیشتر بخوانید: کمیسیون حقوق بشر عراق: مردم صف خود را از خرابکاران جدا کنند
در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: جرم تهدید به ارتکاب جنایت علیه شهروندان بی گناه و نیروهای امنیتی، مجازات تا 7 سال زندان دارد.
این بیانیه افزود: جرم ضرب و جرح یا خشونت علیه شهروندان بی گناه و نیروهای امنیتی ، مجازات تا یک سال زندان دارد.
دفتر عبدالمهدی در بخش دیگری از بیانیه خود آورده است: مجازات جرم جلوگیری از انجام وظیفه کارمندان دولت، تا سه سال زندان است. جرم تخریب یا از بین بردن یا اشغال ساختمانها و املاک عمومی دولتی یا تاسیسات عمومی یا تاسسات کشور از جمله راه و ترابری و پل ها مجازات سنگینی دارد.
این بیانیه افزود: جرم آتش زدن خانه شهروندان بی گناه و مقرهای نیروهای امنیتی و ادارات رسمی و نیمه رسمی با مجازات حبس ابد یا موقت روبرو می شود. جرم تحریک یا تشویق از طریق کمک مالی برای تخریب یا از بین بردن یا زیان رساندن به ساختمانها یا منافع دولتی یا تاسیسات عمومی، مجازات تا 20 سال زندان در بر دارد.
بیشتر بخوانید: عراق| دستگیری دو سرکرده داعشی در صلاح‌الدین/ اعترافات بیوه ابوبکر البغدادی درباره داعش
این بیانیه تصریح کرد: جرم تخلف از دستورات صادره از مراجع ذیربط از جمله مقررات منع آمد شدن در زمان های مشخص، مجازات زندان دارد و همچنین مجازات جرم حمله به نیروهای امنیتی مستقر در مناطق و میادین تظاهرات، زندان است.
در بخش دیگری از بیانیه دفتر نخست وزیری عراق آمده است: جرم شایعه پراکنی و تبلیغات و انتشار اخبار دروغین از راههای علنی مختلف برای کاشتن بذر ترس و نگرانی در دل شهروندان نیز مجازات زندان را در بر دارد و جرم تحریک کردن به شیوه های علنی برای قانونشکنی نیز با مجازات زندان روبرو می شود.
این بیانیه از تظاهرات کنندگان خواست تا “به تظاهرات مسالمت آمیز برای درخواست جهت حقوق مشروع متعهد باشند تا اینکه دولت بتواند آنها را اجرا کرده و جلوی کارهایی را که قانون عراق آنها را جرم تلقی کرده است، بگیرد”.
این بیانیه همچنین از تظاهرات کنندگان خواست تا “با نیروهای امنیتی برای دستگیری عناصری که به وجهه آنها آسیب می رسانند، همکاری کنند”.
بیشتر بخوانید: سفیر عراق در ایران: اقدامات برخی معترضان خدشه‌ای به روابط ایران و عراق وارد نمی‌کند
دفتر عبدالمهدی از تظاهرات کنندگان خواست تا “ماهیت مسالمت آمیز تظاهرات را حفظ کرده و چهره خوبی به نمایش بگذارند تا از این طریق فرصت را از دست کسانی که خواهان شرارت و بدی برای عراق هستند، بگیرند”.
این بیانیه تاکید کرد: حکومت به اتخاذ اقدامات حقوقی علیه کسانی که جرایم یاد شده را مرتکب شوند، متعهد است.
انتهای پیام/

http://www.Yazd-Online.ir/fa/News/277483/بیانیه-مهم-عبدالمهدی-درباره-تحولات-عراق؛-تاکید-بر-برخورد-قاطع-با-اخلالگران-در-نظم-و-امنیت
بستن   چاپ