پیام ویژه
سرمقاله اعتماد/ مبارزه با فساد و 2 ملاحظه
دوشنبه 20 آبان 1398 - 08:56:58
آخرین خبر تحلیل
پیام ویژه - سرمقاله اعتماد/ مبارزه با فساد و 2 ملاحظه
٩
٠
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/5798606
-->
اعتماد / « مبارزه با فساد و 2 ملاحظه » عنوان سرمقاله روزنامه اعتماد نوشته احمد مازنی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
سخنان رییس‌جمهوری همواره می‌تواند زمینه‌ساز روشن شدن چراغ امید در جامعه باشد و سفرهای استانی رییس‌جمهوری که قاعدتا با این هدف انجام می‌شود که بالاترین مقامات اجرایی کشور از نزدیک
در جریان جزییات امور قرار بگیرند و از درد شهروندان باخبر شوند، می‌تواند شرایط را برای اعتلا، رشد و توسعه استان‌ها و شهرستان‌های مختلف کشور مهیا سازند. چنان‌که در همین سفر اخیر رییس‌جمهوری به استان یزد شاهد افتتاح چندصد طرح و پروژه بودیم؛ پروژه‌هایی که نشانه تلاش و فعالیت دولت برای عبور از مشکلات و برون‌رفت از شرایط نامساعد معیشتی امروز کشور است. فراموش نکنیم افتتاح این طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی و دستاوردهای اقتصادی در حالی عملیاتی شده و می‌شود که امریکایی‌ها ادعا کرده بودند که می‌خواهند با رساندن فروش نفت کشور به صفر، شهروندان ایرانی را تحت فشار سنگین معیشتی قرار دهند. البته این گفته به آن معنا نیست که شهروندان در رفاه کامل زندگی می‌کنند و هیچ مشکلی ندارند اما در عین حال نمی‌توان از تلاش‌هایی که برای کاهش فشارهای اعمالی و دشواری‌های ناشی از تحریم‌ها صورت گرفته است، غافل شد.
از دیگرسو رییس‌جمهوری پس از رهبری، عالی‌ترین مقام اجرایی کشور است و انتظار است که در سفرهای استانی به عنوان عالی‌ترین مقام کشور از جانب جناح‌های مختلف سیاسی، فعالان اقتصادی، چهره‌های برجسته علمی و دانشگاهی، دانشجویان، آحاد مختلف شهروندان و البته خانواده‌های معظم شهدا مورد استقبال قرار گیرد. البته همواره شاهدیم که هموطنان‌مان در تمامی شهرها و استان‌های کشور، رسم مهمان‌نوازی را بجا می‌آورند اما در مواردی نیز بعضا هتاکی و عداوت‌های جناحی، جای این رسم دیرین و شیرین ایرانیان را گرفته و به‌ جای نقد منصفانه، شاهد پلاکاردهای توهین‌آهیز هستیم. رفتاری که در مواردی جهت تحریک اعصاب رییس‌جمهوری و همراهان او انجام می‌شوند که شایسته نیست. طبیعتا در شرایطی که حرمت رییس‌جمهوری که به عنوان مهمان وارد استانی شده، حفظ نمی‌شود، نمایندگان مجلس، مقامات قضایی و دولتی و شخصیت‌های علمی نمی‌توانند انتظار داشته باشند که از گزند توهین و اهانت عناصر افراطی مصون بمانند. از این جهت لازم است همگی مراقبت کنیم که هم شأن شهروندان و هم شأن مهمانان سفرهای استانی حفظ شود. در چنین شرایطی رییس‌جمهوری علاوه بر بیان خبری درخصوص دستاوردهای مختلف دولت، چند مورد از مشکلات کشور را نیز با زبان انتقادی مطرح می‌کنند. مطالبی که قاعدتا جهت تنویر افکار عمومی بیان شده و به ‌نوعی پاسخی است، موجز و مختصر به هتاکی‌هایی که علیه رییس‌جمهوری و حامیان دولت صورت گرفته است. به بیان دیگر وقتی رییس‌جمهوری در چنین شرایطی قرار می‌گیرد، ناخودآگاه به سوی درددل با مردم می‌رود و اشکالاتی را نیز مطرح می‌کند. با این همه اما انتظار از رییس‌جمهوری این است که 2 نکته را مدنظر قرار دهد. نخست اینکه وقتی رییس‌جمهوری مسائلی را مطرح می‌کند، نباید به ورطه گروکشی جناحی افتاده و احیاناً شاهد تکرار آن «بگم‌بگم»هایی باشیم که زمانی در این کشور اتفاق می‌افتاد.
نکته دیگر این است که رییس‌جمهوری یک خطیب عادی نیست، بلکه رییس دولت و رییس‌جمهوری قانونی کشور است. رییس‌جمهوری مسوول اجرای قانون اساسی است و اگر مطلع است که مثلا خلافی صورت گرفته است، باید در اجرای وظایف نظارتی خود ثابت‌قدم باشد و این تخلفات را یا از طریق دستگاه‌های نظارتی بیرون دولت یا از طریق خود دولت پیگیری کند. به بیان دیگر تا زمانی که صرفا از مشکلات بگوییم اما نسبت به رفع این مسائل اقدامی نکنیم، راه به جایی نخواهیم برد. همچنین اگر آنچه در این سخنان انتقادی مطرح می‌شود، صرفا جنبه گلایه دارد، بهتر است این مسائل را در جلسات خصوصی بازگو کند؛ چرا که در غیر این صورت، ناخودآگاه چنین ذهنیتی برای شهروندان ایجاد می‌شود که مسوولان بر سر تخلفاتی که کرده و منافع خود با یکدیگر دعوا دارند و این داد و قال‌ها برای حل مشکلات مردم نیست.

http://www.Yazd-Online.ir/fa/News/278339/سرمقاله-اعتماد--مبارزه-با-فساد-و-2-ملاحظه
بستن   چاپ