پیام ویژه
سرمقاله قدس/ هک حساب بانکی؛ بی‌احتیاطی کاربران یا عدم ارتقای پروتکل‌های بانکی؟
پنجشنبه 23 آبان 1398 - 08:44:29
آخرین خبر تحلیل
پیام ویژه - سرمقاله قدس/ هک حساب بانکی؛ بی‌احتیاطی کاربران یا عدم ارتقای پروتکل‌های بانکی؟
١٢
٠
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/5806878
-->
قدس آنلاین / « هک حساب بانکی؛ بی‌احتیاطی کاربران یا عدم ارتقای پروتکل‌های بانکی؟ » عنوان یادداشت روز در روزنامه قدس به قلم کامران ندری(عضو پژوهشکده پولی و بانکی) است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
هک شدن حساب‌های بانکی موضوع فنی است که در همه سیستم‌های بانکی سراسر دنیا وقوع آن امکان پذیر است. افراد مسلط به مسائل رایانه‌ای و برنامه نویسی با وارد شدن به سیستم‌های رایانه ای و هک کردن و ایجاد مشکلاتی در سیستم نظام بانکی اقدام به جا به جایی منابع بانکی می‌کنند تا مبالغی را از حسابی به حساب دیگری منتقل کنند. یکی از دلایل هک حساب های بانکی متوجه سیستمهای نرم افزاری است که در راستای نقل و انتقال و جا به جایی پول مورد استفاده قرار می‌گیرد.
هر چند نظام بانکی استفاده از پیشرفته‌ترین پروتکل‌های امنیتی را در دستور کار قرار داده باشد؛ هکرها قادر به باز کردن قفل‌ها وارد شدن به سیستم حساب‌های بانکی هستند؛ بنابراین این مسأله کاملاً محتمل است. قطعاً وارد شدن به پروتکل‌های امنیتی سیستم‌های بانکی در حال حاضر و هک کردن آن به سادگی امکان پذیر نیست، عدم رعایت نکات ایمنی توسط دارنده حساب و دادن رمز کارت به دیگران احتمال حمله حساب فرد و برداشت مبالغی جهت انتقال به حساب های دیگری را افزایش می‌دهد.
از این جهت می‌توان گفت هک حساب‌های بانکی عمدتاً متوجه پلت فرم‌ها و پروتکل‌های امنیتی بانکها نیست بلکه نشات گرفته از عدم توجه کاربران به نکات ایمنی لازم است.علی رغم توصیه‌های ایمنی به دارندگان کارت بانکی عدم توجه مردم به موارد ایمنی منجر به هک شدن حساب‌های بانکی می‌شود از این رو سیستم بانکی مجبور به استفاده از پروتکل امنیتی جدیدی است که با استفاده از رمزهای یک بار مصرف معرفی شده است تا کابران در تراکنش‌های مختلف به جای استفاده از رمز ثابت، رمزی تصادفی ایجاد کنند تا رمز بعدی در تراکنش بعدی ایجاد شود.
سیستم رمز یک بار مصرف تا حدودی رافع مشکلاتی از این دست خواهد بود. از سوی دیگر پیگیری هک حساب‌های بانکی و انتقال پول از حساب فرد مالباخته به حساب سارق امکان پذیر است. افرادی که حساب بانکی اشان به شکل مثال زده مورد دستبرد قرار گرفته با شکایت به مراجع قانونی و از طریق پیگیری سیستم بانکی می‌توانند با شناسایی حساب منتقل شده، امکان استرداد مال سرقت رفته را داشته باشند. توجه به دو نکته دراین باره الزامی است. ارتقای پروتکل های امنیتی بانکها که اینک با فعال شدن رمز پویا به شکل دیگری به منصه ظهور رسیده و رعایت نکات ایمنی توسط مردم تا احتمال یا امکان چنین دستبردهایی به حساب‌های بانکی کاهش بیابد.

http://www.Yazd-Online.ir/fa/News/279269/سرمقاله-قدس--هک-حساب-بانکی؛-بی‌احتیاطی-کاربران-یا-عدم-ارتقای-پروتکل‌های-بانکی؟
بستن   چاپ