پیام ویژه
سرمقاله جمهوری اسلامی/ تحلیل سیاسی هفته
پنجشنبه 23 آبان 1398 - 08:44:31
آخرین خبر تحلیل
پیام ویژه - سرمقاله جمهوری اسلامی/ تحلیل سیاسی هفته
٦
٠
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/5806837
-->
جمهوری اسلامی / « تحلیل سیاسی هفته » عنوان سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
بسم‌الله الرحمن الرحیم
هفته جاری به هفدهم ربیع‌الاول سالروز ولادت چشم و چراغ آفرینش و پیام‌آور رحمت الهی حضرت محمد مصطفی(ص) و میلاد خجسته امام جعفرصادق علیه‌السلام ختم می‌شود.
امشب کویر سیاهی و تیرگی در عربستان نورباران می‌شود و زمین تشنه با باران رحمت سیراب می‌گردد. تولد این سراج منیر نه‌تنها عربستان بلکه جهان را غرق در نور و شادمانی کرد و افلاکیان را برای تبریک به زمین کشاند.
تولد پیامبر خاتم عطر دل‌انگیز ایمان را به مشام جهانیان رساند و در شب 17 ربیع جهان ستاره‌باران شد، کنگره‌های کاخ کسری فروریخت، آتشکده‌ها خاموش شدند و بت‌های جاهلی یکی پس از دیگری سقوط کردند. او آمد تا جهان را به بوستان مهر و وحدت تبدیل کند و بشر را از چنگال ظلم و جهل نجات دهد. این پیامبر رحمت، مایه وحدت بود و به همین مناسبت مسلمانان جهان در این دوران آشفته و پرفتنه باید حول محور تعالیم حیاتبخش نبی مکرم گردهم آیند و به توطئه شیطانی جهانخواران برای کشتار مسلمانان پایان دهند.
در این هفته پس از آغاز گام چهارم ایران برای کاهش سطح تعهدات خود در برجام به دلیل عدم پایبندی طرف اروپایی به مسئولیت‌هایش، وزرای خارجه اروپایی به تحریک همتایان انگلیسی، فرانسوی و آلمانی خود بیانیه‌ای صادر کردند که در آن نه‌تنها نشانه‌ای از جبران مافات مشاهده نمی‌شد بلکه فراتر از «وقت‌کشی» و «گفتاردرمانی» وارد فاز «زیاده‌خواهی» نیز شده بود. به همین خاطر دکتر محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان در واکنش به بیانیه وزرای خارجه اروپایی و با ضمیمه کردن نامه قبلی خود خطاب به هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سایر اعضای برجام نوشت: «ما به تعهدات خود ذیل برجام کاملا پایبند بوده‌ایم. ولی شما فقط یک تعهد را نشان دهید که در 18 ماه گذشته به آن عمل کرده‌اید؟!» وی در بخش دیگری از پاسخ خود نوشت: «به ناچار ما اکنون در حال استفاده از اقدامات جبرانی مندرج در پاراگراف 36 برجام هستیم.»
ماجرای معطلی مجمع تشخیص مصلحت در اعلام نظر درباره لوایح FATF به یکی از کش‌دارترین مسائل کشور تبدیل شده است. دولت و مجلس این لایحه را تصویب کرده‌اند، شورای نگهبان مخالفت نموده و مجمع تشخیص سکوت پیشه کرده است. ائمه جمعه هم به این لایحه می‌تازند و آن را بازی در زمین دشمن می‌دانند. واقعاً معلوم نیست که اگر لوایح FATF ضرباتی به کشور وارد می‌کند، چرا مجمع نظر رسمی خود را در این زمینه اعلام نمی‌کند و آنرا در حالت بلاتکلیفی قرار داده است. مردم باید بدانند در صورت بروز مشکل در آینده، از چه کسی سوال کنند و چه کسانی را بازخواست نمایند. دولت و مجلس به عنوان دو قوه‌ای که کشور را اداره می‌کنند، موافق این لایحه هستند.
رئیس‌جمهور در این هفته به استانهای کویری رفت، دو روز میهمان مردم خونگرم استان یزد و کرمان بود و در جریان این سفر حدود 500 طرح در زمینه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مورد بهره‌برداری قرار گرفت. افتتاح این طرح‌ها در رونق‌بخشی به این دو استان که از ویژگیهای منحصر به فردی به لحاظ ذخایر معدنی، تولید فولاد، صنعت نساجی، محصولات کشاورزی و ظرفیت بالای میراث فرهنگی و گردشگری برخوردارند، تاثیر مهمی بر مناطق کویری خواهد داشت.
آقای روحانی در جریان این سفر و دیدار با مردم این دو استان مطالبی درباره لزوم مبارزه ریشه‌ای با مفاسد اقتصادی عنوان کرد و برخی فعالیت‌های جاری در این زمینه را مورد انتقاد قرار داد که هر چند در جای خود ایرادات قابل تاملی هستند ولی موقعیت زمانی نامناسب برای بیان این انتقادات و بویژه همزمانی آن با هفته وحدت که مسئولین همه را به وحدت توصیه می‌کنند، با شگفتی همراه بود.
آقای روحانی همچنین در این سفر از کشف یک میدان بزرگ نفتی خبر داد که دومین مخزن نفتی بزرگ کشف شده در تاریخ ایران است. با کشف این مخزن که 53 میلیارد بشکه ذخیره نفتی دارد، جایگاه ایران در میان کشورهای نفت‌خیز جهان ممتازتر خواهد شد.
زلزله نسبتاً شدید در اوایل هفته نه‌تنها روستاهای استان آذربایجان‌شرقی را لرزاند بلکه قلب مردم ایران را نیز به تلاطم کشاند. این زلزله 9/5 ریشتری خوشبختانه علیرغم شدت، از خسارات وسیع برخوردار نبود هرچند ویرانی‌های زیادی در مناطق روستایی به جا گذاشت و 6 کشته و 800 مجروح داشت ولی همت نیروهای امداد، دولتمردان و همبستگی عمومی می‌تواند از جراحت آلام وارده به هموطنان آذری بکاهد و قلب آنان را اندکی التیام بخشد. دستور دیروز رئیس‌جمهور برای اسکان زلزله‌زده‌ها در منازل استیجاری با هزینه دولت که قید فوریت داشت در صورتی که سریعاً اجرا شود، می‌تواند کمک خوبی به آنان باشد.
بررسی رویدادهای خبری خارجی را با مسائل عراق آغاز می‌کنیم. اعتراضات در عراق همچنان ادامه دارد. گزارش‌ها حاکی است اوضاع در بغداد نسبتاً آرام‌تر شده است ولی اغلب استان‌های جنوبی همچنان شاهد تظاهرات هستند. در این میان، اقدام مداخله‌جویانه دولت آمریکا خشم سیاستمداران عراقی را برانگیخت. دولت آمریکا با صدور بیانیه‌ای، خواستار برگزاری انتخابات در عراق و تغییر در قانون انتخابات شد.
اکثر ائتلاف‌ها و جریان‌های سیاسی، اقدام گستاخانه آمریکا را محکوم‌ کردند. برهم صالح رئیس‌جمهور، ائتلاف «سائرون» به رهبری مقتدی صدر، ائتلاف «الفتح»، نزدیک به حشدالشعبی، «عصائب اهل‌الحق» و جریان «حکمت ملی» به ریاست سید عمار حکیم ازجمله تشکل‌های سیاسی بودند که به مداخله‌جویی آمریکا اعتراض کردند. مداخله آمریکا در امور عراق درحالی صورت می‌گیرد که مرجعیت عراق، جمعه گذشته سرفصل‌های حل بحران عراق را تعیین کرد که محور اصلی بیانیه مرجعیت، عدم دخالت دولت‌های خارجی در مسائل عراق به‌ویژه موضوع ناآرامی‌های این کشور بود.
کودتا در بولیوی، رویداد مهم دیگری بود که این هفته بازتاب گسترده‌ای پیدا کرد. «اوو مورالس» رئیس‌جمهور بولیوی درپی چند روز اعتراضات و متعاقب آن، دخالت ارتش به‌نفع مخالفان، مجبور به کناره‌گیری شد و کشور را ترک کرد. مخالفان، دولت مورالس را متهم به تقلب در انتخابات اخیر کردند و درحالی که مورالس پیشنهاد تجدید انتخابات را داده بود، ارتش این مجال را به وی نداد. بلافاصله پس از کناره‌گیری مورالس، آمریکا از این رویداد استقبال کرد و کودتای ارتش بولیوی را، اقدامی دموکراتیک خواند.
درحالیکه مخالفان مورالس کارنامه او را زیر سوال برده‌اند ولی بسیاری از ناظران، نظری متفاوت دارند و کارنامه او را قابل‌قبول و درخشان توصیف کرده‌اند که توانست در مدت 13 سال زمامداری، در زمینه‌های مختلف در این کشور تحول مثبت ایجاد کند و به‌خصوص، کاهش تبعیض طبقاتی، عملکرد او را تحسین می‌کنند.
با استعفای مورالس، «جینین آنی‌یز» مخالف اصلی وی که معاون رئیس سنای بولیوی نیز بود روز گذشته قدرت را به دست گرفت که بلافاصله مورد استقبال آمریکا و دیگر کشورهای غربی قرار گرفت. این نحوه برخورد‌ها، دست داشتن قدرت‌های استعماری غرب به سرکردگی آمریکا در تحولات بولیوی را آشکارتر می‌کند.
این هفته بن‌بست سیاسی در لبنان تداوم یافت. درحالی که اعتراضات همچنان به‌صورت جسته و گریخته ادامه دارد و معترضین با مسدود کردن مسیرها و بستن اجباری ادارات و موسسات تلاش در مختل کردن روند اوضاع دارند. در این شرایط سعد حریری نخست‌وزیر مستعفی لبنان بار دیگر گفت که آماده است دولت «تکنو کرات» تشکیل دهد و این گزینه را تنها راه برون‌رفت از بحران جاری لبنان خواند. حریری در واقع قصد دارد با چنین اقدامی، جریان مقاومت را از دولت خارج کند و یا اینکه آن را منفعل سازد، موضوعی که جناح حریری با حمایت‌های آمریکا و عربستان، مدت‌هاست که در پی آن است ولی توفیق نداشته است.
حامیان حریری با این نسخه درصدد هستند بر موج اعتراضات سوار شوند و اهداف خود را محقق سازند که البته باتوجه به ساختار سیاسی لبنان و نقش بدون انکار مقاومت در معادله سیاسی لبنان، این توطئه‌ها مجال اجرا پیدا نخواهند کرد.

http://www.Yazd-Online.ir/fa/News/279271/سرمقاله-جمهوری-اسلامی--تحلیل-سیاسی-هفته
بستن   چاپ