پیام ویژه
پاسخ صریح به انتقادات آیت‌ا... جنتی
پنجشنبه 23 آبان 1398 - 20:54:50
آخرین خبر تحلیل
پیام ویژه - پاسخ صریح به انتقادات آیت‌ا... جنتی
k ٢.٧
١
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/5808059
-->
آرمان ملی / متن پیش رو در آرمان ملی منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
دبیر شورای نگهبان از وزارت کشور انتقاد دارد و وزارت کشور نیز پاسخ او را داده است. آیت‌ا... جنتی اخیرا با گلایه از وزارت کشور گفت: «متاسفانه از مدت‌ها قبل تغییر گسترده استانداران و فرمانداران را شاهد هستیم و این احتمالا برای این است که خط آنها را پیگیری کنند و خیلی از این افراد جناحی هستند.» در مقابل عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور نیز در پاسخ دبیر شورای نگهبان اذعان داشت: «هر زمان که احساس کنم منافع مردم، اجرای قانون و انجام ماموریت‌ها و مسئولیت‌ها در جابه‌جایی استانداران و فرمانداران است در شب انتخابات هم این کار را انجام می‌دهم».
رابطه سینوسی
انتخابات مجلس یازدهم کمتر از 4 ماه دیگر از راه می‌رسد و همزمان با اشخاص و جریان‌های سیاسی مجریان و ناظران انتخابات نیز خود را برای برگزاری انتخاباتی باشکوه آماده می‌کنند. با این حال تجربه ثابت کرده هر زمان که رویکرد دولت مستقر و شورای نگهبان به هم نزدیک‌تر بوده شاهد اختلافات کمتری میان مجریان و ناظران انتخاباتی بوده‌ایم و در نتیجه مشکلات کمتری در راه برگزاری انتخابات پیش‌آمده است، اما هر زمان که دولت مستقر دیدگاه و نگرشی متفاوت از رویکرد حاکم بر شورای نگهبان داشته بعضا با اختلافات و اختلاف سلایقی روبه‌رو بوده‌ایم که گاها از سطح انتخابات نیز فرا‌تر رفته است. موید این مساله نیز انتخابات مجلس ششم بود که همزمان با روی کار ‌بودن دولت اصلاحات برگزار شد که طی آن شورای نگهبان با ستاد انتخابات وزارت کشور به اختلاف خورد و مدعی تخلفات گسترده در انتخابات گردید و پس از ابطال 534 صندوق رای از مصطفی تاجزاده رئیس ستاد انتخابات وقت کشور شکایت کرد. هر چند که وی نیز از دبیر شورای نگهبان شکایت کرد، اما پس از رسیدگی به شکایت دبیر شورای نگهبان از رئیس ستاد انتخابات کشور به حکم دادگاه؛ تاجزاده از خدمات دولتی منفصل شد و به شکایتش نیز رسیدگی نشد. با این حال در دوره‌های بعد این اتفاق نیفتاد و شورای نگهبان و ستاد انتخابات وزارت کشور در یک هماهنگی با هم انتخابات را برگزار کردند. البته این تمام ماجرا نبود و در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم در اردیبهشت 96 بازهم شورای نگهبان نسبت به برگزاری انتخابات از سوی وزارت کشور گلایه و انتقاداتی داشت که به دادگاهی شدن برخی استانداران و فرمانداران کشید. اکنون نیز با وجود اختلاف‌نظرها میان مجموعه دولت و وزارت کشور با شورای نگهبان این احتمال می‌رود که بازهم شاید اصطکاک‌هایی میان این دو نهاد باشیم که باید دید سرانجام آن به کجا خواهد رسید و شورای نگهبان و وزارت کشور تا کجا پیش خواهند رفت.
تغییرات جناحی
دبیر شورای نگهبان اظهار داشت: حاشیه‌سازی و دخالت دولت در انتخابات، محدود کردن حق انتخاب مردم و خلاف حق‌الناس است. ایسنا نوشت؛ آیت‌ا... احمد جنتی در همایش سراسری هیات‌های نظارت بر انتخابات یازدهمین دوره مجلس در مشهد ضمن تقدیر و تشکر از وزیر کشور بابت همکاری و تعامل با شورای نگهبان گفت: متاسفانه از مدت‌ها قبل تغییر گسترده استانداران و فرمانداران را شاهد هستیم و این احتمالا برای این است که خط آنها را پیگیری کنند و خیلی از این افراد جناحی هستند. وی یادآور شد: در دوره قبل انتخابات، تخلفاتی از برخی استانداران و فرمانداران وجود داشت که آنها را دادگاهی کردند، در این دوره از انتخابات باید مراقبت کرد تا چنین اتفاقاتی تکرار نشود که اگر خدایی نکرده تخلف و جرمی صورت بپذیرد، باید با آن برخورد جدی شود. رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات مجلس تاکید کرد: دخالت در انتخابات از طرف مجریان، جرم است و ناظران شورای نگهبان در صورت مشاهده با این موارد و مصادیق، باید به‌صورت مستند گزارش خود را تحویل ما بدهند تا آنها را جهت رسیدگی و صدور حکم به دستگاه قضا ارجاع بدهیم.
منافع مردم در اجرای قانون
وزیر کشور درباره انتقادات دبیر شورای نگهبان به تغییر استانداران و فرمانداران اظهار کرد: تغییر استانداران و فرمانداران به عهده وزیر کشور است و وزیر کشور براساس قانون و بنابر وظیفه‌ای که دارد هر زمان که احساس کند منافع مردم، اجرای قانون و انجام ماموریت‌ها و مسئولیت‌ها در جابه‌جایی استانداران و فرمانداران است حتما این کار را انجام می‌دهد. ایسنا نوشت؛ عبدالرضا رحمانی فضلی گفت: قبلا هم گفته‌ام که اگر لازم باشد در شب انتخابات هم این کار را انجام می‌دهم. وی ادامه داد: دبیر شورای نگهبان قبلا حضوری این مساله را از من پرسیده بودند و من توضیحات لازم را ارئه کرده بودم. ما با قانون بازنشستگان مواجه شدیم و پانزده استاندار را باید تغییر می‌دادیم و یکی دو استاندار هم چون سمت بالاتری گرفته بودند، جابه‌جا شدند. فرمانداران و معاونان فرمانداران هم این چنین بود. وزیر کشور ادامه داد: این تغییرات در جهت انجام صحیح، قانونی و سالم انتخابات است. اگر کسی خلاف این دید، شکایت شده و بررسی شود. اما اینکه پیشاپیش براساس یا حدس برخی گزارش‌های نادرست، به فرمانداران و استانداران مسائلی بدون اثبات نسبت داده شود، شبهه انداختن در امر مشارکت انتخابات است. رحمانی‌فضلی با اشاره به اینکه اگر القا شود که انتخابات سالم برگزار نمی‌شود، مردم دلسرد می‌شوند و این خلاف نظر مقام معظم رهبری است که بر مشارکت تاکید دارند، تصریح کرد: اگر هر موردی احساس کردند حتما رسیدگی کنند، اما خواهش من این است که در حوزه نظارت هم همین جدیت‌ها باشد تا انتخاباتی سالم، قانونی، باشکوه و در بستری امن برگزار شود. به‌عنوان وزیر کشور اطمینان می‌دهم محال است اجازه دهم حقوق رای‌دهندگان و نامزدهای انتخابات از بین برود. به همه اطمینان می‌دهم هیچ‌اتفاقی نمی‌افتد.

http://www.Yazd-Online.ir/fa/News/279425/پاسخ-صریح-به-انتقادات-آیت‌ا-جنتی
بستن   چاپ