پیام ویژه
ورود اصولگرایان به انتخابات با کلیدواژه «انقلابی»
پنجشنبه 23 آبان 1398 - 22:25:29
آخرین خبر تحلیل
پیام ویژه - ورود اصولگرایان به انتخابات با کلیدواژه «انقلابی»
k ١.١
١
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/5808514
-->
شرق / متن پیش رو در شرق منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
اسمش را «شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی» گذاشته‌اند و اصرار دارند نامی از اصولگرایی بر آن نباشد و به جایش از واژه انقلابی استفاده می‌کنند. این واژه را اخیرا حدادعادل به کار برده بود و به تازگی هم عضو شورای مرکزی جبهه پایداری یعنی سقای بی‌ریا بر آن تأکید کرده و گفته است اصولگرایی منسوخ شده است. مشخص است که این اشارات اخیر بی‌دلیل و علت نیست. اصولگرایان زمانی راست سنتی بودند که هم‌زمان با آغاز دوره اصلاحات نام اصولگرایی را بر خود نهادند. حالا در زمانه‌ای که ظاهرا شعار پایان اصلاح‌طلبی و اصولگرایی مد شده است و اصولگرایان هم بی‌تمایل بر سوارشدن بر این موج نیستند، به دنبال تغییر نام در اذهان هستند. البته مانند 20 سال پیش قرار نیست تغییری در محتوا رخ دهد. شاید هم به دنبال آرای بیشتر و ردگم‌کردن و گذشته‌زدایی‌اند که می‌خواهند کسی نداند این نیروهای انقلابی همان اصولگرایان 20 سال اخیر و راست دهه‌های 60 و 70 هستند. تا جایی که یکی از کاربران خبرگزاری فارس در واکنش به بیانیه اعلام موجودیت شورای ائتلاف نیروهای انقلاب نوشته است: «ما هر زمان اسم اصولگرا یا اصلاح‌طلب می‌شنویم، فورا چهره‌هایی یادمان می‌آید که از اول انقلاب تابه‌حال در مسئولیت‌های مختلف بودند و هیچ تغییری در سیاست‌های اقتصادی و... کشور داده نشده و جالب آنکه همچنان این رویه با ورود فرزندان این افراد ادامه یافته و متأسفانه وضع همان است که بوده. این باعث شده مدیریت کشور هیچ ابتکار و نوآوری و تحولی را تجربه نکند.».
آنها که پیش از این جبهه‌های رنگارنگ تشکیل داده بودند و در آستانه هر انتخاباتی با یک نام جدید اما همان شاکله و افراد وارد انتخابات می‌شدند، حالا دوباره با یک نام جدید آمده‌اند. این رسم این سال‌های اصولگرایی است. زمانی شورای هماهنگی نیروهای انقلاب بودند. بعد جبهه متحد اصولگرایی شدند. زمانی نامشان ائتلاف بزرگ اصولگرایان شد. بعد شورای ائتلاف اصولگرایان شدند. یک بار جبهه مردمی نیروهای انقلاب شدند. بعد شورای وحدت شدند و حالا هم باز نامی جدید برای خود برگزیده‌اند؛ آن هم با پس‌وپیش‌کردن برخی عبارت‌ها. سخنگویشان هم دبیر کل جبهه پیشرفت و عدالت ایران اسلامی، یار غار قالیباف است. رسانه‌های اصولگرا هم بدون اشاره به پایگاه جریان و جناح اصولگرایی آن و وابستگی فکری جریانی چهره‌های حاضر در آن، صرفا گفته‌اند این شورا با چهره‌های ملی، مسئولان احزاب و تشکل‌ها و چهره‌های انقلابی با تأکید بر حضور زنان و جوانان رسما اعلام موجودیت کرده است.
در حالی که مشکل ائتلاف‌های اصولگرایان در سال‌های اخیر مسئله سهم‌خواهی و سهمیه‌بندی بوده است تا جایی که به قهر برخی چهره‌های سنتی و قدیمی‌تر و باج‌خواهی جریان‌های نوظهور منجر شده اما در بیانیه این شورا آمده است: «یکی از اصول محوری، نفی سهمیه‌بندی برای تشکل‌ها و جریان‌های سیاسی و استفاده از مطالعات علمی در حوزه انتخابات و مطالبات مردم است. شورای ائتلاف نیروهای انقلاب، با ایجاد یک هیئت اجرائی کارآمد و و تشکیل کارگروه‌های فعال زیر نظر شورا، ضامن پیشبرد امور بر اساس شاخصه‌های پیش‌گفته است». چهار سال گذشته در آستانه انتخابات مجلس، چالش اصلی ائتلاف اصولگرایان با جبهه پایداری بر سر سهمشان بود تا جایی که به قهر برخی چهره‌های قدیمی‌تر مانند غفوری‌فرد منجر شد که از فهرست جا مانده بود تا سهم بیشتری به نوظهورها و جریان‌های تندتر برسد. دست آخر کل فهرست تهران از ورود به انتخابات بازماند اما همان جریانی که سهم بیشتری گرفته بود، باز هم مدعی شد علت باخت یکدست‌نبودن فهرست بوده است. صادق محصولی گلایه کرده بود موافق و مخالف برجام همگی با هم در آن فهرست بودند و برای همین هم رأی نیاورد.
احمد کریمی‌اصفهانی یکی از چهره‌های اصولگرای نزدیک به بازار دیروز به خبرآنلاین درباره سهم‌خواهی در جریان اصولگرایی و اینکه این شورا در رد آن بیانیه داده، گفته است: «البته اگر چنین اتفاقی بیفتد و با این سازوکار پیش بروند که به جای سهم‌خواهی، شایسته‌سالاری را ملاک عمل قرار دهند، این بهترین کار خواهد بود، اما باید در عمل این گفته‌ها درک شود. اینکه در شعار بگویند این کار را می‌کنند و سهم‌خواهی نخواهند داشت، درست نیست. یکی از آفت‌های گروه‌های سیاسی همین سهم‌خواهی است. اگر در بیان بگویند خواهان سهم‌خواهی نیستند، اما در عمل این‌گونه نباشد، طبیعی است آن نتیجه‌ای که از وحدت می‌خواهند بگیرند، به دست نمی‌آید». او به شورای ائتلاف انتقاد کرده است که دغدغه واردکردن گزینه‌های اقتصادخوانده به مجلس ندارند و اگر این چنین باشد، به بیراهه رفته‌اند».
او گفته این شورا فقط در شرایطی موفق می‌شود که از مؤتلفه اسلامی و پایداری تا جلیلی‌ها و قالیباف‌ها تا جریان‌های شبه‌اصولگرا مثل لاریجانی در آن حضور داشته باشند. این گفته کریمی‌اصفهانی در شرایطی است که جبهه پایداری ظاهرا قصد ورود به ائتلاف را ندارد و حتی با آن سر ناسازگاری دارد. لاریجانی و نزدیکانش هم کاملا از شورا کنار گذاشته شده‌اند.
به نظر می‌رسد بدنه جریان اصولگرایی هم چندان به این ائتلاف‌های یک‌شبه و پشت درهای بسته خوش‌بین نیست. یکی از کاربران خبرگزاری فارس نوشته است: «قصد نداریم همین حالا فاز منفی بدهیم، ولی قبلا جمنا را تشکیل دادند و نتیجه‌اش را هم دیدیم و متأسفانه انتخابات ریاست‌جمهوری و مجلس واگذار شد. اصرار اصولگرایان قدیمی بر حضورشان در رأس مسئولیت‌ها و میدان‌ندادن به نیروهای جوان و انقلابی باعث شده است این وضع پیش بیاید. در ضمن شورای نیروهای انقلابی که ظاهرا محدود به یک‌سری افراد سرشناس اصولگراست، نخواهد توانست اقدام مهمی انجام دهد تا زمانی که این شورا آحاد مردم و جوانان انقلابی را به همکاری و عضویت در آن دعوت نکند. این قبیل کمپین‌ها و تشکل‌های حزبی زمانی می‌تواند مؤثر باشد که واقعا مردم را وارد میدان و خلاصه شریک کند؛ کاری که اصلاح‌طلب‌ها ظاهرا انجام دادند و موفق هم شدند».
یک کاربر دیگر هم نوشته است: «خدا رحم کند دوباره شروع شد الان یک لیست درست می‌کنند که هر گروه، جمعیت، حزب تمام تلاش‌شان را می‌کنند که نیروهای خودشان را داخل لیست قرار دهند و الا از ائتلاف خارج می‌شوند و در آخر هم به دلیل به‌هم‌نخوردن ائتلاف هر حزب و گروه حداقل یک نفر را در لیست قرار می‌دهند و لیستی می‌شود که محکوم به شکست است و خدا رحم کند که این لیست رأی نیاورد که اگر بیاورد، هر کدام در مجلس ساز خودش را می‌زند. نمونه محترمش هم آقای علی مطهری بود که به اصرار محمود احمدی‌نژاد در لیست قرار گرفت».

http://www.Yazd-Online.ir/fa/News/279437/ورود-اصولگرایان-به-انتخابات-با-کلیدواژه-«انقلابی»
بستن   چاپ