پیام ویژه
دستاوردهای اردوغان از سفر به واشنگتن
جمعه 24 آبان 1398 - 13:35:56
آخرین خبر تحلیل
پیام ویژه - دستاوردهای اردوغان از سفر به واشنگتن
٨٧
٠
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/5809850
-->
تسنیم / متن پیش رو در تسنیم منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
رسانه‌های وابسته به حزب عدالت و توسعه در ترکیه٬ دیدار رئیس جمهور این کشور با همتای آمریکایی‌اش دونالد ترامپ را همچون یک پیروزی دیپلماتیک نشان دادند. اما این فقط یک سوی ماجراست و نگرش‌های دیگری نیز در مورد این سفر وجود دراد. درست در شرایطی که رسانه‌های وابسته به حزب حاکم٬ نتایج دیدار اردوغان و ترامپ را بسیار مهم و ارزشمند تلقی می‌کنند٬ مخالفین بر این عقیده‌اند که این سفر٬ صرفاً در حد یک نمایش رسانه‌ای باقی ماند.
دو روایت متفاوت از حضور سناتورها در دیدار اردوغان ترامپ
رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه٬ در راه بازگشت به کشورش و در داخل هواپیما به رسم سالیان اخیر٬ با روزنامه‌نگاران همراه خود گفت‌وگو کرد.
اردوغان در این گفت‌وگوی نسبتاً طولانی٬ گفته است: «به جناب ترامپ گفتم: اجازه بدهید من با اعضای کنگره آمریکا صحبت کنم و آنها را اقناع کنم. ترامپ هم قبول کرد که چند سناتور را به آنجا بیاورد. من با آنها صحبت کردم و درس‌های لازم را گرفتند.»
اردوغان همچنین به شکل عینی و مستقیم از سناتور لیندزی گراهام نام برده و از این موضوع خبر داده که پس از شنیدن سخنان اردوغان٬ اعلام کرده که اصرار بر رویداد تاریخی ادعای کشتار ارامنه صحیح نیست و قرار نیست که سناتورها تاریخ‌نویس شوند.
اما دیروز گراهام٬ روایت دیگری در اختیار رسانه‌ها گذاشت.
او گفت: «وقتی که پرزیدنت ترامپ تصمیم گرفت 5 سناتور در این دیدار حضور داشته باشند٬ من واقعاً این تصمیم را ارزشمند تلقی کردم. ما به آنجا رفتیم و در دیدارشان حضور داشتیم. اردوغان گفت در سوریه داعش را شکست داده است. اما من به حرف‌هایش اعتراض کرده و گفتم نیرویی که داعش را شکست داد شما نبودید٬ نیروهای سوریه دموکراتیک یا قسد بودند که اغلب آنها کُرد هستند.»
لیندزی گراهام در ادامه و در محوطه ساختمان کنگره در گفت‌وگو با رسانه‌های آمریکا تهدید کرده که اگر ترکیه در خصوص سامانه موشکی اس 400 و سازماندهی معقول منطقه امن در شمال سوریه تصمیمات تازه‌ای نگیرد٬ همچنان که در مجلس نمایندگان علیه ترکیه تصمیم‌گیری شد٬ در سنا نیز اقدام مشابهی صورت خواهد گرفت.
رهبری که به همه خواسته‌هایش رسید؟
دیروز و امروز٬ بسیاری از روزنامه ها و رسانه‌های ترکیه٬ اعلام کردند که سفر اردوغان در رسانه‌های آمریکا بازتاب گسترده‌ای داشته و روزنامه‌های این کشور نشان می‌دهند که «هیچ رهبری به اندازه اردوغان٬ در دیدار با ترامپ به همه خواسته‌هایش نرسید.»
اما بررسی مرجع اصلی این خبر یعنی گزارش بی.بی.سی ترکی نشان می‌دهد که فقط یک روزنامه‌نگار آمریکایی یعنی کوین لیپتک خبرنگار سی.ان.ان این عبارت را به کار برده و نوشته است: «اردوغان برای حمله به شمال سوریه٬ از ترامپ چراغ سبز گرفت و در مورد اس 400 هم مشکل خاصی پیش نیامد. ترامپ با بسیاری از رهبران دنیا رفتار صمیمانه دارد اما هیچ رهبری به اندازه اردوغان٬ در دیدار با ترامپ به همه خواسته‌هایش نرسید. »
در مقابل٬ میشل کرولی خبرنگار نیویورک تایمز نیز نوشته است: «آخرش معلوم نشد که دیدار اردوغان و ترامپ٬ دقیقاً چه نتیجه‌ای داشت. بیانیه کاخ سفید حاکی از این است که توافق خاصی صورت نگرفته است.»
در همین حال٬ واشنگتن پست هم از این موضوع خبر داده که مساله اس 400 در روابط آمریکا و ترکیه به یک معضل جدی تبدیل شده و یک مشاور دفاعی به ترامپ گفته است: «اگر ترکیه قبول کند موشک‌های اس 400 را از جعبه بیرون نیاورند٬ مشکل حل می‌شود.»
اردوغان نیز در مسیر بازگشت به ترکیه به خبرنگاران گفته است: «به آنها گفتم: ما با روسیه تجارت 30 میلیارد دلاری داریم و نمی‌توانیم به خاطر پاتریوت٬ اس 400 را کنار بگذاریم.»
شباهت‌های اردوغان و ترامپ
مجله اقتصادی آمریکایی اکونومیست نیز در مورد دیدار اردوغان و ترامپ به ارائه تحلیل پرداخته است. در یکی از این تحلیل‌ها به این موضوع اشاره شده که بین اردوغان و ترامپ روابط دوستانه خوبی وجود دارد که ارتباط دقیقی با شباهت‌های شخصیتی ترامپ و اردوغان دارد:
1.هر دو٬ تلاش می‌کنند از حمایت محافظه‌کاران برخوردار باشند.
2.هر دو٬ کار و سیاست و زندگی خانوادگی را در هم آمیخته و به عنوان مثال٬ دامادهایشان را به دنیای سیاست آورده‌اند.
3.هر دو٬ در دنیای سیاست٬ از مشی پوپولیسم تبعیت می‌کنند.
4.هر دو٬ با دولت سایه داخل کشورشان در حال نزاع هستند و معتقدند که سودهای بانکی باید پایین بیایند.
مخالفین داخلی چه می‌گویند؟
کمال کلیچدار اوغلو رهبر حزب جمهوری خلق در مورد دستاوردهای سفر اردوغان به آمریکا و دیدار او با ترامپ گفته است: «همچنان که پیش بینی کرده بودیم٬ دست خالی از آمریکا بازگشتند و نتوانستند هیچکدام از مشکلات را حل کنند.»
دیروز نیز فایق اوزتراک از دیپلمات‌های قدیمی ترکیه که حالا به عنوان سخنگوی حزب جمهوری‌خلق فعالیت می‌کند٬ در مورد همین موضوع گفت: «مشکلات کشور و معضلاتی که در روابط ما و آمریکا وجود دارد٬ با گرفتن چهار عکس خانوادگی و ژست جلو دوربین‌ها به پایان نمی‌رسد.»
روزنامه ینی چاغ ارگان رسانه‌ای حزب خوب به رهبری خانم مرال آکشنر٬ در مورد دستاوردهای سفر اردوغان به آمریکا نوشته است: «این فقط یک شو تلویزیونی بود. نه مشکل اف 35 را حل کردند٬ نه اس 400 و نه اختلاف نظر در مورد شمال سوریه.»
این روزنامه همچنین در گزارشی ویژه به پیشنهاد شوکه کننده ترامپ به اردوغان اشاره کرده و نوشته است: «وقتی که اردوغان با آب و تاب در مورد جمعیت میلیونی آوارگان سوری در ترکیه صحبت می‌کند٬ ترامپ ناگهان از او می‌پرسد: راستی! نمی‌توانید این‌ها را به عنوان شهروند خودتان قبول کرده و به آنها شناسنامه بدهید؟»
حضور نماینده حزب باغچلی در هیات اردوغان
یکی از نکاتی که در مورد پوشش خبری سفر اردوغان به آمریکا٬ توجه رسانه‌ها را به سوی خود جلب کرد٬ این بود که برای اولین بار٬ اردوغان حاضر شد نماینده و سیاست‌مداری از یک حزب دیگر را در سفر با خود به همراه برده و او را در هیات اصلی بگنجاند.
اسماعیل فاروق آکسو٬ از نمایندگان حزب حرکت ملی است که در دیدار هیات‌های آمریکا و ترکیه٬ بین هاکان فیدان رئیس سرویس اطلاعاتی میت و خانم رخسار پک‌جان وزیر بازرگانی نشتسه است و این نشان می‌دهد که اردوغان قصد دارد به دولت باغچلی و ائتلاف با حزب حرکت ملی٬ بهای بیشتری بدهد.

http://www.Yazd-Online.ir/fa/News/279533/دستاوردهای-اردوغان-از-سفر-به-واشنگتن
بستن   چاپ