پیام ویژه
نگاهی تازه به ائتلاف امنیتی 70 ساله آمریکا و کره جنوبی
جمعه 24 آبان 1398 - 18:55:24
آخرین خبر تحلیل
پیام ویژه - نگاهی تازه به ائتلاف امنیتی 70 ساله آمریکا و کره جنوبی
١
٠
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/5810506
-->
ایسنا / متن پیش رو در ایسنا منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
همزمان با اینکه واشنگتن در تلاش است تا سئول به خاطر میزبانی از نیروهای آمریکایی به عنوان عاملی بازدارنده در برابر کره شمالی سهم بیشتری از هزینه‌ها را متقبل شود، ائتلاف نظامی 70 ساله میان آمریکا و کره جنوبی تحت بررسی‌های تازه قرار گرفته است.
به گزارش رویترز، در پایان جنگ کره در سال 1953 میلادی، آمریکا و کره جنوبی معاهده دفاع مشترکی امضا کردند که براساس آن هر دو کشور موافقت کردند که اگر دفاع شخصی هر یک از آنها در اقیانوس آرام تهدید شد، به صورت جمعی و مشترک به دفاع از آن بپردازند. این توافق اساس استقرار نیروهای مسلح آمریکا در کره جنوبی بود.
در سال 1966 میلادی این دو کشور توافق وضعیت نیروها (سوفا) را امضا کردند که قوانین مربوط به مدیریت و حفاظت نیروهای آمریکایی مستقر در کره جنوبی را مشخص می‌کرد.
ماده پنج این توافق‌نامه می‌گوید: آمریکا تمامی هزینه‌های حفظ حضور نیروهای آمریکایی در کره جنوبی را تقبل خواهد کرد به جز هزینه‌هایی که از سوی سئول تقبل شده که شامل مبلمان و جبران خسارت برای تمامی تاسیسات و حوزه‌هاست.
برای مشخص شدن سهم کره جنوبی از هزینه نیروهای آمریکایی، هر دو کشور از سال 1991، 10 بار توافق اقدامات ویژه را امضا کردند که معمولا هر یک از این توافقات چند ساله بوده است.
براساس آخرین توافقی که در فوریه سال 2019 میلادی به مدت یک سال امضا شد، کره جنوبی توافق کرد تا سهم خود از این هزینه‌ها را به مبلغ 927 میلیون دلار برساند؛ مبلغی که حاکی از افزایش 70.3 میلیون دلاری نسبت به توافق قبلی بوده است.
مذاکرات در خصوص سهم کره جنوبی از هزینه‌ها برای سال آتی میلادی در جریان است.
یکی از اعضای پارلمان کره جنوبی پس از گفت‌وگوهایش با مقامات ارشد آمریکا گفت: واشنگتن در ابتدا از کره جنوبی خواسته بود تا مبلغ پنج میلیارد دلار به عنوان سهم خود از هزینه‌ها بپزدارد؛ مبلغی که حاکی از یک جهش پنج برابری است.
دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا پیشتر فعالیت‌ها و حضور نیروهای آمریکایی در داخل و اطراف کره جنوبی را یک حفاظت پنج میلیارد دلاری توصیف کرده بود.
براساس گزارش وزارت دفاع ملی کره جنوبی، در حال حاضر نزدیک به 28 هزار و 500 نیروی آمریکایی در کره جنوبی مستقر هستند.
براساس گزارش مرکز آمار نیروی انسانی وزارت دفاع آمریکا، حضور نیروهای آمریکایی در کره جنوبی سومین حضور گسترده نیروهای آمریکایی در خارج از قاره آمریکا پس از ژاپن و آلمان است.
دولت کره جنوبی در دسامبر سال جاری میلادی در یک گزارش دفاعی گفته بود که نیروهای آمریکایی مستقر در کره جنوبی با 90 هواپیمای جنگی، 40 هلیکوپتر جنگی و 60 موشک انداز پاتریوت کار می‌کنند.
براساس آخرین آمار نیروهای آمریکایی مستقر در کره جنوبی، از این 28 هزار و 500 نیرو 19 هزار و 500 نیرو متعلق به ارتش ، 7800 نیرو متعلق به نیروی هوایی ، 350 نیرو متعلق به نیروی دریایی و 120 نیرو متعلق به تفنگداران دریایی آمریکا هستند.
کره جنوبی در توافقات قبلی تشریک هزینه‌ها، تنها هزینه سه بخش را متقبل شده بود و آن شامل هزینه شخصی کارگران کره جنوبی که توسط نیروهای آمریکایی استخدام شدند، هزینه ساخت و ساز نظامی از جمله ساخت تاسیسات در پایگاه‌های آمریکا و کمک‌های مالی نظامی برای خدمات و تجهیزات بود.
وزیر امور خارجه کره جنوبی بدون ارائه جزئیات گفته است که آمریکا در مذاکرات کنونی تلاش می‌کند کره جنوبی را متقاعد سازد تا هزینه بخش‌های دیگر را نیز متقبل شود.
ترجمه سپیده هاشمی

http://www.Yazd-Online.ir/fa/News/279574/نگاهی-تازه-به-ائتلاف-امنیتی-70-ساله-آمریکا-و-کره-جنوبی
بستن   چاپ