پیام ویژه
عراق | توافق نیروهای امنیتی و معترضان در بغداد؛ معرفی رئیس‌پلیس جدید «ذی‌قار»
دوشنبه 11 آذر 1398 - 17:30:57
پیام ویژه - در سایه تداوم تظاهرات‌ها در استانهای مختلف عراق، نیروهای امنیتی و معترضان در پایتخت توافق کردند تا ضمن پرهیز از هرگونه درگیری، مانع تخریب اموال عمومی و خصوصی شوند.
به گزارش گروه اخبار سیاسی پایگاه خبری رخ، پذیرش استعفای «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر عراق در پارلمان نیز نتوانست، موج اعتراض‌های مردمی این کشور را که در برخی مناطق به آشوب و هرج و مرج کشیده شده، آرام کند و استانهای مختلف عراق، همچنان شاهد تظاهرات‌ و نافرمانی مدنی است.
تکذیب شایعه سفر سردار سلیمانی به عراق
در سایه تلاش گروه‌های سیاسی برای انتخاب نخست‌وزیر جدید برای عراق، برخی منابع رسانه‌ای و کاربران شبکه‌های اجتماعی، سفر سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده سپاه قدس جمهوری اسلامی ایران به این کشور با هدف القای ذهنیت دخالت تهران در روند سیاسی اعراق را شایعه کرده‌اند.
اما «عدی عواد» نماینده فراکسیون پارلمانی «صادقون» وابسته به «عصائب اهل الحق» این شایعه را تکذیب کرد و گفت که این خبر صحت ندارد و هدف از آن، تخریب وجهه سیاستمداران در عراق و مزدور جلوه دادن آن، توطئه علیه روند سیاسی کشور و شعله‌ور کردن آتش اعتراض‌های خیابانی در عراق است.
وی افزود «برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی که برای سفارت‌خانه‌های کشورهای غربی و معاند عراق کار می‌کنند، همزمان با تلاشها برای تشکیل دولت در عراق، شایعه سفر قاسم سلیمانی را منتشر کردند. اگر این افراد راست‌ می‌گویند و تنها یک مدرک دارند که سفر سلیمانی به عراق را ثابت می‌کند، فاش کنند».
تداوم تظاهرات‌ها در استانهای عراق
تظاهرات‌ها در استانهای مختلف عراق همچنان ادامه دارد. در بغداد، معترضان با نیروهای امنیتی توافق کردند تا ضمن پرهیز از هرگونه درگیری، افراد نفوذی و خرابکاری که قصد آتش زدن و تخریب اموال عمومی و خصوصی را دارند، شناسایی کنند و تحویل دهند.
در استان ذی‌قار نیز، رئیس پلیس جدید پس از استعفای رئیس‌پلیس سابق، معرفی شد.
در نجف اشرف نیز، تدابیر شدید امنیتی برقرار است و شیوخ عشائر و افراد بانفوذ این استان، طی نشستی به بررسی راهکارهای برون‌رفت از بحران ایجاد شده در نجف پرداختند.
بیشتر بخوانید: صدور حکم اعدام افسر عراقی متهم به قتل تظاهرکنندگان
جزئیات اخبار مربوط به اعتراض‌های امروز عراق به تفکیک استان در ادامه می آید:
بغداد
* یک منبع امنیتی از توافق جدید میان نیروهای امنیتی و تظاهرات‌کنندگان حاضر در خیابان «الرشید» بغداد خبر داد و گفت: بر اساس این توافق، نیروهای امنیتی و تظاهرات‌کنندگان نباید با یکدیگر درگیر شوند و در عین حال، معترضان با نیروهای امنیتی برای دستگیری افراد نفوذی و خرابکاری که به دنبال فتنه‌انگیزی میان دو طرف هستند یا می‌خواهند ادارات دولتی را به آتش بکشند، همکاری کنند.
پایگاه خبری «المسله» تصاویری از اقدام تظاهرات‌کنندگان در حمایت از نیروهای امنیتی منتشر کرد:

در توضیح این تصاویر آمده است: تظاهرات‌کنندگان در خیابان الرشید با ایجاد سپری انسانی مانع هرگونه تعدی به نیروهای امنیتی شدند.
* از سوی دیگر؛ تیم‌های دفاع شهری عراق، امروز موفق شدن آتش‌سوزی در یکی از طبقات ساختمانی در نزدیکی اداره بازنشستگی در مرکز بغداد را مهار کنند. این ساختمان در منطقه «الشواکه» و نزدیک اداره کل بازنشستگی کشور قرار داشت که به دلایلی نامشخص آتش گرفته بود. این آتش‌سوزی هیچ خسارت جانی به همراه نداشت.
ذی قار
* تظاهرات‌کنندگان در استان ذی‌قار بار دیگر، شرکت نفت این استان را بستند و مانع ورود کارمندان به این شرکت شدند.
* سرتیپ «ریسان الابراهیمی» رسما، پست فرماندهی پلیس استان ذی‌قار را برعهده گرفت. در پی تشدید اغتشاشات در استان ذی‌قار و کشته شدن شماری از معترضان، «محمد القریشی» عصر روز جمعه 29 نوامبر، پذیرفت که استعفاء دهد. وی به همه نیروهای تحت فرمانش دستور داده بود که از تیراندازی به سوی معترضان پرهیز کنند با این وجود بیش از 80 نفر در این استان از آغاز تظاهرات‌ها در اول اکتبر تا 29 نوامبر کشته و صدها نفر زخمی شدند.
المثنی
تظاهرات در جنوب المثنی نیز همچنان ادامه دارد و معترضان جاده اصلی منتهی به پالایشگاه نفت در المثنی را بسته‌اند.
البصره
امروز بصره، شاهد تظاهرات زنان این استان برای عزاداری کشته‌های تظاهرات‌های اخیر است. معترضان خواستار محاکمه و بازخواست قاتلان تظاهرات‌کنندگان هستند.
امروز همچنین، «باسم عبدالکریم ناصر» مدیرکل شرکت نفت بصره در دفترش با «صفاء عبدالحسین» مدیرکل شرکت بنادر عراق دیدار و دو طرف درباره همکاری مشترک میان دو شرکت رایزنی کردند.
بر اساس این گزارش در این دیدار، شرکت نفت بصره برای همکاری با شرکت بنادر عراق و تسهیل توافق میان دو طرف برای اجرای اقدامات لازم برای صیانت و اداره بنادر اعلام آمادگی کرد. باسم عبدالکریم ناصر در این دیدار یادآور شد که اولویت شرکت‌های دولتی اجرای پروژه‌های نفتی است.
بیشتر بخوانید: پاپ، پاسخ خشن نیروهای امنیتی و کشته شدن معترضان عراقی را محکوم کرد
نجف اشرف
* تدابیر امنیتی شدیدی در نجف اشرف از شب گذشته برقرار شده و کلیه سرویس‌های امنیتی در این استان به حالت آماده‌باش درآمده‌اند و جاده‌های منتهی به میدان «ثوره العشرین» در نجف به دست همین نیروهای امنیتی بسته شده است.
* شیوخ عشائر و چهره‌های بانفوذ در نجف اشرف، امروز در نشستی گرد هم آمدند تا راهی برای حل بحران ایجاد شده در استان بیابند.
* «زهیر الجبوری» عضو شورای استانداری نجف اشرف، امروز از توافق برای تحویل اداره امور مزار آیت‌الله محمد باقر الحکیم به نیروهای امنیتی و بازگشایی جاده‌ها در این استان خبر داد و گفت که توافق شده تا نیروهای محافظ این مرقد، عقب‌نشینی کنند و خیابان‌ها در استان نجف بازشوند و از ظهر امروز این توافق اجرایی خواهد شد.
* امروز در شبکه‌های اجتماعی تصاویری از حمله افراد ناشناس و نقابدار با قمه و سلاح‌های سبک و سنگین به تظاهرات‌کنندگان در نجف اشرف منتشر شد. «لؤی الیاسری» استاندار نجف، دیروز، از رئیس‌جمهور و وزیر دفاع کشور خواسته بود تا نیروهای امنیتی بیشتری به این استان اعزام کنند. به ویژه که دیروز برخی از آشوبگران تلاش کردند تا با حمله به مرقد آیت‌الله حکیم، آن را به آتش بکشند. آنها با نیروهای امنیتی و محافظان این مرقد، درگیر شدند و در این میان شماری از تظاهرات‌کنندگان با تیراندازی محافظان مرقد آیت‌الله حکیم کشته و زخمی شدند.
استانداری نجف تاکید کرد که نیروهای امنیتی این استان، از همان آغاز تظاهرات‌ها تا به امروز، هیچ گلوله‌ای به سوی معترضان شلیک نکرده‌اند و تنها از گاز اشک‌آور برای متفرق کردن معترضان استفاده کرده‌اند.
* فرماندهی تیپ هشتم عاشوراء در سازمان الحشد الشعبی عراق، از لؤی الیاسری استاندار نجف و «عدنان الزرفی» رئیس فراکسیون پارلمانی النصر خواست تا هویت عاملان حمله به مرقد آیت‌الله حکیم را شناسایی و اعلام کنند.
انتهای پیام

http://www.Yazd-Online.ir/fa/News/284185/عراق-|-توافق-نیروهای-امنیتی-و-معترضان-در-بغداد؛-معرفی-رئیس‌پلیس-جدید-«ذی‌قار»
بستن   چاپ