پیام ویژه
سعید ملایی؛ از پناهندگی به آلمان تا پذیرش تابعیت مغولستان!
دوشنبه 11 آذر 1398 - 19:07:19
پیام ویژه - عضو سابق تیم ملی جودو ایران که به دنبال پناهندگی آلمان بود، عاقبت سر از مغولستان درآرود.

به گزارش جام نیوز ، وب سایت جودو اینساید نوشته که سعید ملایی، عضو سابق تیم ملی جودو ایران، اکنون شهروند کشور مغولستان شده و در مسابقات آتی جودو با پرچم این کشور مسابقه خواهد داد.
سایت "جودو اینساید " نوشته است که آقای ملایی پس از توافق با اولان باتور، نامش را به عنوان ورزشکار کشور مغولستان برای شرکت در مسابقات مسترز چینگ‌دائو در کشور چین ثبت کرده است.
به نوشته این سایت کشور مغولستان اخیرا برخی از ورزشکارانش را به خاطر پیوستن به آذربایجان از دست داده و نزدیک بوده که سه ورزشکار دیگر این کشور نیز به امارات بپیوندند که این اتفاق در نهایت نیفتاد. اولان باتور، رئیس جمهور مغلوستان بسیار مایل است تا روند کسب مدال برای این کشور در مسابقات المپیک را ادامه بدهد و یکی از دلایل جذب سعید ملایی نیز همین بوده است.
سعید ملایی با این ادعا که از سوی مسئولان ورزش ایران، در بازی‌های قهرمانی جهان در توکیو مجبور به شکست در مقابل حریف خود شده تا با رقیب اسرائیلی مواجه نشود، در 9 شهریور 1398 رسما از تیم ایران جدا شد و در سفر به آلمان، با جنجال رسانه ای سعی کرد تا از این کشور پناهندگی بگیرد؛ جنجال آقای ملایی برای دریافت پناهندگی از آلمان موجب شد تا فدراسیون بین‌المللی جودو، تمام فعالیت‌های جودوی ایران به حالت تعلیق در آورد.
سعید ملایی پس از جدایی از تیم ایران در آخرین مسابقات جودو با پرچم فدراسیون جهانی در جودو گرنداسلم- اوزاکا شرکت کرد که در این مسابقات ناکام ماند.
در حالی ملایی شهروندی مغولستان را پذیرفته که پیش از این، در 11 آبان فدراسیون بین‌المللی جودو اعلام کرده بود که دولت آلمان با پناهندگی سعید ملایی موافقت کرده است.
پیش از آن، ملایی درخواست پناهندگی از آلمان را رد کرده و به شبکه "ایران اینترنشنال" گفته بود: «من ویزای آلمان را دارم و در آلمان به سر می‌برم تا خود را از شایعات دور نگه دارم.»
پس از جنجال سازی آقای ملایی، فدراسیون جهانی جودو با ارسال نامه‌ای به مسوولان ورزش ایران و ارسال بخشی از چت‌های سعید ملایی با خانم "لیزا" مسوول برگزاری مسابقات فدراسیون جهانی جودو تاکید کرده که این جودوکار ایرانی از مدت‌ها پیش، به صورت جدی پیگیر پناهندگی‌اش در کشور‌های دیگر بوده است؛ مخصوصا جمهوری آذربایجان، کشوری که همسر ملایی تابعیت آن را دارد.
این چت‌ها به صورت اظهارات یکطرفه سعید ملایی (اظهارات "لیزا" از سوی فدراسیون جهانی حذف شده) و در ضمیمه مستندات و دفاعیات فدراسیون جهانی جودو در دلایل ورودش به موضوع ملایی برای مقامات ایرانی ارسال شده است.
ملایی در بخشی از این چت‌ها، مدعی شده بود " ... اگر اطاعت نکنم من و خانواده‌ام در ایران کشته می‌شویم!" ادعایی عجیب برای کسب ترحم و همراهی بیشتر مسئولان فدراسیون جهانی جودو جهت خروج از زیر پرچم ایران و زمینه سازی برای اخذ پناهنگی‌.


در همین زمینه، مجید زارعیان سرمربی تیم ملی جودو که به همراه مولایی در مسابقات ژاپن حاضر شده بود، در پاسخ به سوالی در مورد اتفاقات مربوط به سعید مولایی و ماجرای پناهندگی وی گفت: بنده به عنوان سرمربی تیم ملی کنار سعید ملایی در مسابقات جهانی جودو حضور پیدا کردیم اما یک سری برنامه‌های از پیش تعیین شده باعث شد حواشی برای جودو ایران رخ دهد. از مبارزه سوم به بعد ملایی با مامور امنیتی ویزر، رئیس فدراسیون جهانی جودو به روی تاتامی می رفت.
وی اضافه کرد: آنها اجازه نمی دادند حتی من برای هدایت سعید در کنار ورزشکارمان باشم. برنامه‌هایی از پیش تعیین شده بود که جودوکار ایران و رژیم اشغالگر قدس با هم مبارزه کنند، موضوع را کاملاً سیاسی کرده بودند، اما باخت ملایی به بلژیک که با تمام وجود در مقابلش ظاهر شد و به زعم کارشناسان تمام تلاشش را برای برد کرد همه معادلات فدراسیون جهانی را به هم ریخت.
سرمربی تیم ملی جودو در ادامه خاطرنشان کرد: طبق قانون هیچ‌گاه جدول مسابقات قهرمانی جهان تغییر نمی‌کند، طبق جدول، مسابقه رژیم صهیونیستی بعد از مبارزه ملایی بود، اما جدول را طوری جابه‌جا کردند که مبارزه ورزشکار رژیم صهیونیستی با جودوکار مصری و بازی ملایی جابه‌جا شود که خلاف قانون بود.
زارعیان در خصوص اینکه چه شد ملایی همراه او به ایران بازنگشت، گفت: بعد از پایان مسابقات با مامور امنیتی و با یک ون به همراه سعید آمدند هتل، ملایی را بدون اجازه من جابه جا کردند که این کار کاملاً غیرقانونی بود او برای برگشت به ایران بلیط داشت، اما ماموران امنیتی نگذاشتند همراه من بیاید و بلیت آلمان برایش تهیه کرده بودند.
106

http://www.Yazd-Online.ir/fa/News/284217/سعید-ملایی؛-از-پناهندگی-به-آلمان-تا-پذیرش-تابعیت-مغولستان!
بستن   چاپ