پیام ویژه
توضیحات‌ دیپلمات عراقی درباره توافقنامه امنیتی با آمریکا
دوشنبه 16 دی 1398 - 9:09:22 AM
پیام ویژه - «درخواست ها برای لغو توافقنامه امنیتی و یا صدور قانونی برای اخراج نیروهای آمریکایی از عراق، هیچ وجاهت حقوقی ندارد. برای اینکه اساسا همانگونه که قبلا هم گفته شد توافق امنیتی وجود ندارد که بخواهیم آن را لغو کنیم.»

به گزارش جام نیوز ، دکتر «فاضل محمد جواد» دیپلمات عراقی و مشاور سابق حقوقی «نوری المالکی» نخست وزیر اسبق عراق توضیحاتی را در خصوص اخراج نیروهای آمریکایی و توافقنامه امنیتی این کشور با آمریکا بیان کرده است.
بنا بر گزارش پایگاه خبری «ناس نیوز»، این دیپلمات عراقی اظهار داشت من به عنوان کسی که با طرف آمریکایی برای امضای توافق نامه مذاکره کرده ام، تمایل دارم در این چند نکته توضیحاتی بدهم: اولا اینکه عراق در سال 2008 توافق نامه ای امنیتی با آمریکا امضا نکرده؛ بلکه تنها « توافق نامه عقب نشینی نیروهای آمریکایی و سازماندهی حضور موقت آنها در عراق» را امضا کرد. این توافق نامه در تاریخ 31 دسامبر 2011 و با خروج آخرین سرباز آمریکایی از عراق، به پایان رسید و در نتیجه عراق این روز را به عنوان روز حاکمیت ملی خود جشن گرفت. درنتیجه این عجیب است که برخی از سیاسیون، اعضای پارلمان و اصحاب رسانه خواستار لغو توافقنامه امنیتی هستند که وجود خارجی ندارد.
مشاور سابق نخست وزیر اسبق عراق در ادمه گفت: دوما عراق در همین زمان توافقنامه چارچوب استراتژیک را برای همکاری بین بغداد و واشنگتن امضا کرد. این از لحاظ حقوقی به معنای توافقنامه نیست؛ چرا که هیچ الزامی برای دو طرف ندارد. تنها اهداف و رویکردهای کلی برای همکاری در زمینه های مشخص است که این هم با درخواست هر کدام از دو طرف می تواند به پایان برسد. در این توافقنامه هیچ حکمی وجود ندارد که به ایالات متحده امریکا اجازه بدهد نیروهایی را به عراق اعزام کند و یا اینکه از خاک این کشور و حریم هوایی آن استفاده کند. دولت عراق می تواند پیش نویس قانونی را به مجلس نمایندگان ببرد تا اینکه عمل به این توافق نامه به پایان برسد و اجرای آن هم شش ماه پس از ابلاغ مصوبه به دولت ایالات متحده امریکا عملی می شود.
دیپلمات سابق عراقی افزود: سوما هرگونه حضور نیروهای امریکایی در عراق در دوره های بعدی، براساس درخواست دولت عراق از آمریکا و برای کمک به مبارزه با گروه داعش و با هماهنگی دولت عراق بوده است. بر این اساس امریکا اجازه نداشته است که سرباز و یا تجهیزات نظامی به عراق وارد کند و یا اینکه از خاک این کشور و حریم هوایی آن استفاده کرده و بدون هماهنگی دولت عراق اقدامی و یا تحرکی انجام دهد.
دکتر «فاضل محمد جواد» همچنین افزود که چهارما درخواست ها برای لغو توافق نامه امنیتی و یا صدور قانونی برای اخراج نیروهای آمریکایی از عراق، هیچ وجاهت حقوقی ندارد. برای اینکه اساسا همانگونه که قبلا هم گفته شد توافق امنیتی وجود ندارد که بخواهیم آن را لغو کنیم. همچنین در مجلس نمایندگان هم قانونی وضع نشده است که به نیروهای امریکایی اجازه دهد در خاک عراق حضور داشته باشند، در نتیجه الان هم نیازی به تصویب قانونی برای خروج نیروهای امریکایی از عراق وجود ندارد. تمام آنچه که وجود دارد عبارت است از ترتیبات دولتی عراق و هرگاه که دولت بخواهد می تواند به حضور نیروهای امریکایی و غیر امریکایی – که قبلا به آنها اجازه ورود به عراق داده شده است – در کشور پایان دهد.
وی در پایان توضیحات خود می گوید: پنجمذدرحال حاضر مجلس نمایندگان مصوبه ای را در حمایت از دولت عراق به تصویب رسانده و خواستار پایان حضور و ماموریت نیروهای خارجی در این کشور شده است. چرا که این موضوع اساسا جزو اختیارات دولت است.

http://www.Yazd-Online.ir/fa/News/299523/توضیحات‌-دیپلمات-عراقی-درباره-توافقنامه-امنیتی-با-آمریکا
بستن   چاپ