پیام ویژه
قلع و قمع اصلاح‌طلبان
دوشنبه 23 دي 1398 - 15:52:08
آخرین خبر تحلیل
پیام ویژه - آرمان ملی / متن پیش رو در آرمان ملی منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
نتایج بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات مجلس یازدهم شورای اسلامی اعلام شد و همانطور که پیش‌بینی می‌شد بخش زیادی از اصلاح‌طلبان رد صلاحیت شدند. هر چند که رد صلاحیت چند چهره اصولگرا در میان ردصلاحیت شده‌ها وجود دارد. با این حال از آنجایی که به اذعان برخی نامزدها هنوز پیامک رد یا تایید برای آنها ارسال نشده برخی احزاب اصلاح‌طلب همچون اتحاد ملت، کارگزاران سازندگی، ندای ایرانیان، جمهوریت، پیشرو اصلاحات و جمعیت زنان نواندیش هنوز موضعی اتخاذ نکرده و در حال جمع بندی‌هستند. باید دید در نهایت رایزنی با شورای نگهبان برای تایید صلاحیت برخی چهره‌ها صورت خواهد گرفت یا انتخابات مجلس یازدهم با همین چهره‌های تایید شده برگزار خواهد شد. در این میان به نظر می‌رسد خوزستان، اصفهان، فارس و خراسان بیشترین رد صلاحیت‌های نامزدهای ‌اصلاح‌طلبان را دارد.
بازهم رد صلاحیت
بالاخره انتظارها به سر رسید و پس از 36 روز از ثبت نام داوطلبان انتخابات مجلس کار هیأت‌های نظارت شورای نگهبان به پایان رسید و نتایج بررسی صلاحیت‌ کاندیداها مشخص شد. گرچه انتظار می‌رفت که با وجود شرایط جامعه و وحدت حاصله از وداع تاریخی با پیکر سردار سلیمانی نهاد‌های نظارتی با نگاه بازتری نسبت به بررسی صلاحیت‌ها بنگرند، اما آنطور که برخی از فعالان سیاسی ماه‌ها پیش از این پیش‌بینی کرده بودند در این دور نیز مانند مقاطع گذشته عمل شد. جالب اینکه این بار نه فقط نامزدهای جریان اصلاح‌طلب بلکه عده‌ای از اصولگرایان نیز از فیلترهای نظارتی عبور نکردند. با این حال نقطه عطف رد صلاحیت‌ها در مورد نمایندگان فعلی حاضر در مجلس نمود پیدا کرده، جایی که حدود 80 نفر از نمایندگان مجلس دهم تایید صلاحیت نشدند. به نظر می‌رسد مجلس جدید با رویکرد و افراد جدید شکل بگیرد. با توجه به اتفاقات اخیر، انتظار این بود که حداقل شرایط جدیدی اعمال و امید جامعه برای مشارکت در انتخابات تقویت شود، اما با این رویکرد باید منتظر معجزه‌ای دیگر باشیم.
آنها که رد صلاحیت شدند
با اتمام کار شورای نگهبان همه رسانه‌ها درصدد یافتن نتایج بودند، اما آنچه که بیشتر به چشم می‌خورد موج رد صلاحیت‌ها بود که البته اصلاح‌طلبان نسبت بیشتری از رد صلاحیت شدگان را به خود اختصاص دادند و می‌توان از چهره‌‌های برجسته تایید صلاحیت نشده فراکسیون امید همچون محمود صادقی، علی مطهری، محمدرضا تابش، الیاس حضرتی، بهروز نعمتی، غلامرضا حیدری، عبدالکریم حسین‌زاده، محمدعلی وکیلی، غلامرضا تاجگردون، طیبه سیاوشی، فاطمه سعیدی، مهدی شیخ، قاسم میرزایی نیکو، ابوالفضل موسوی، سیده‌حمیده زرآبادی، معصومه آقاپور، سکینه الماسی، جلیل رحیمی جهان‌آبادی و محمد فیضی نام برد. گرچه برخی نمایندگان فراکسیون ولایی همچون سیدحسین نقوی حسینی، محمدعلی پورمختار، محسن کوهکن، نادر قاضی‌پور، محمد بیرانوندی، فرهاد تجری، محمدجواد کولیوند و غلامرضا کاتب نیز در فهرست رد صلاحیت شدگان دیده می‌شوند. محمد دامادی، علی کاظمی، جهانبخش محبی‌نیا و جلال محمودزاده از دیگر نمایندگان رد صلاحیت شده هستند. البته بجز نمایندگان فعلی مجلس برخی چهره‌های سیاسی اصلاح‌طلب نیز مثل حجت‌الاسلام قدرت‌ا... علیخانی رد صلاحیت شده‌اند. بااین حال برخی از چهر‌ه‌های مورد اشاره نیز تاکید کردند که هنوز پیامکی مبنی بر تایید یا رد نهایی صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان برای آنها ارسال نشده است.
تایید صلاحیت شدگان
هر چند چهره‌های چشمگیر زیادی در میان رد صلاحیت شدگان انتخابات یازدهمی دوره مجلس به چشم می‌خورد، اما در این میان معدود چهره‌هایی نیز هستند که توانسته‌اند از فیلتر نظارتی عبور کنند و به مرحله بعدی برسند. در میان تایید صلاحیت شدگان می‌توان به چهره‌های شاخص رسید. افرادی که احتمال عدم تایید صلاحیت آنها وجود داشت، اما در جمع تاییدشدگان هستند. چهره‌هایی چون: حجت‌الاسلام مجید انصاری، مسعود پزشکیان، الهام امین‌زاده، مصطفی‌کواکبیان، سهیلا جلودارزاده، احمد مازنی، پروانه مافی، محمدرضا بادامچی، سیدفرید موسوی، فریده اولادقباد، ابوالفضل سروش، علیرضا رحیمی و علیرضا محجوب، از اصلاح‌طلبان و محمدباقر قالیباف، الیاس نادران، حمیدرضا حاجی‌بابایی، مجتبی ذوالنوری، الهه راستگو، محمدرضا رضایی کوچی و زهرا سعیدی، عبدالرضا مصری، حمید رسایی و علیرضا زاکانی از اصولگرایان تایید صلاحیت شده‌اند. البته برخی منابع خبر از عدم تایید صلاحیت رسایی و زاکانی می‌دهند و هنوز تکلیف این دو مشخص نشده است.
مهلت 5 روزه برای شکایت
بر اساس زمان‌بندی انتخاباتی تعیین شده، دیروز فرمانداری‌ها زمان داشتند تا آخر وقت اداری نتیجه تایید یا رد صلاحیت داوطلبین کاندیداتوری در رقابت‌های انتخاباتی مجلس را از طریق پیامک به آنها اعلام کنند. ایسنا نوشت؛ در همین راستا شورای نگهبان طی اطلاعیه‌ای خطاب به آن دسته از داوطلبان نمایندگی یازدهمین دوره مجلس که صلاحیت آنان مورد تأیید قرار نگرفته است اعلام کرد: بر اساس تبصرهای 2، 3 و 4 ماده 52 قانون انتخابات مجلس و ماده 34 آیین‌نامه اجرایی آن، داوطلبان مزبور می‌توانند جهت ارائه شکایت خود ظرف مدت 5 روز از تاریخ 22/10/98 الی 26/10/98 از ساعت 8:00 تا 16:00 به دفاتر نظارت و بازرسی بر انتخابات استان مربوطه و یا در تهران به نشانی بزرگراه بسیج، بلوار هجرت، مجموعه ورزشی جهان‌پهلوان تختی مراجعه نموده و پس از دریافت و تکمیل فرم شکایت، مدارک خود را تحویل داده و رسید آن را دریافت نمایند.
فرمانداران نظر هیأت نظارت را ابلاغ کنند
سخنگوی شورای نگهبان از پایان بررسی صلاحیت داوطلبان کاندیداتوری انتخابات مجلس خبر داد. عباسعلی کدخدایی در توئیتر خود نوشت، در ساعات پایانی شنبه 21دی‌ماه با تلاش شبانه‌روزی اعضای هیات‌های نظارت بر انتخابات در استان‌ها، کار بررسی صلاحیت‌ داوطلبان پایان یافت. گرچه زمان بررسی بسیار کم و تعداد پرونده‌ها بسیار زیاد بود، اما تلاش شد هیچ پرونده‌ای در این فرصت محدود، بررسی‌نشده باقی نماند. وی همچنین در توئیتی دیگر در واکنش به بی‌اطلاعی برخی از داوطلبان از وضعیت بررسی صلاحیت‌شان ظهر دیروز در توئیتر نوشت: بر اساس تبصره 2 ماده 52 قانون انتخابات، فرمانداران یا بخشداران موظفند نظر هیات مرکزی نظارت مبنی بر تایید یا رد صلاحیت داوطلبان را که از هیات نظارت استان دریافت نموده‌اند، به نامبردگان ابلاغ تا در صورت اعتراض به رد صلاحیت خود کتبا به شورای نگهبان شکایت نمایند.

http://www.Yazd-Online.ir/fa/News/301892/قلع-و-قمع-اصلاح‌طلبان
بستن   چاپ