پیام ویژه
تهدید ترامپ، اروپایی‌ها را به جان برجام انداخت
پنجشنبه 26 دي 1398 - 21:17:33
پیام ویژه - آلمان تأیید کرده که آمریکا، کشورهای اروپایی عضو برجام را تهدید کرده، در صورتی که به حمایت از این توافق ادامه دهند، با تعرفه‌های سنگین تجاری مواجه خواهند شد.

به گزارش جام نیوز ، آنگرت کرامپ کارنبائور، وزیر دفاع آلمان روز پنجشنبه گزارش‌هایی مبنی بر اینکه آمریکا، کشورهای اروپایی را تهدید کرده بود تا در صورت ادامه حمایت از توافق هسته‌ای ایران تعرفه 25 درصدی بر صادرات خودروهای اروپایی اعمال می‌کند تایید کرد.
وی در یک نشست خبری همزمان با دیدارش از لندن تایید کرد که این عبارت یا تهدید وجود داشته است.
بریتانیا، فرانسه و آلمان روز سه‌شنبه گذشته از فعال سازی ساز و کار حل اختلاف برجام خبر دادند. این سه کشور ادعا کردند که این تصمیم برای مقابله با کاهش تعهدات ایران به برجام و نجات این توافق گرفته شده است.
با این حال روز گذشته روزنامه واشنگتن پست آمریکا با انتشار گزارشی اعلام کرد که چند روز پیش از آنکه کشورهای اروپایی مکانیسم حل و فصل اختلافات را فعال کند، دونالد ترامپ به‌صورت محرمانه آن‌ها را به افزایش 25 درصدی تعرفه بر خودروهای وارداتی تهدید کرده بود.
مطابق گزارش یورواستات (اداره آمار کمیسیون اروپا)، مجموع ارزش صادرات خودرو توسط کشورهای عضو اتحادیه اروپا در سال 2018 میلادی 128 میلیارد یورو بوده که نزدیک به 3 درصد کمتر از سال 2017 بوده است.
بر پایه این گزارش آلمان، با صادرات 70 میلیارد یورو خودرو، 55 درصد صادرات خودروی اتحادیه اروپا را در تصاحب خود دارد.
همچنین گزارش یورواستات نشان می‌دهد، مقصد 37.3 میلیارد یورو، معادل 29 درصد خودروهای صادراتی اروپا در سال 2018 بازار آمریکا بوده که بزرگ‌ترین بازار خودروهای تولید اروپا به شمار می‌رود.
در چنین شرایطی وضع تعرفه 25 درصدی واردات خودروهای اروپایی به آمریکا هر چند به ظاهر می تواند، درآمد 9.3 میلیارد دلاری برای دولت ترامپ داشته باشد ولی در عمل با کاهش جذابیت قیمتی خودروهای اروپایی، سهم بازار آنها را در اختیار چین، ژاپن و کره جنوبی قرار خواهد داد.
106

http://www.Yazd-Online.ir/fa/News/303090/تهدید-ترامپ،-اروپایی‌ها-را-به-جان-برجام-انداخت
بستن   چاپ