پیام ویژه
افزایش فشار نمایندگان آمریکایی به پمپئو درباره ترور سردار سلیمانی
شنبه 28 دي 1398 - 20:48:45
پیام ویژه - کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا هشدار داد که چنانچه مایک پمپئو همچنان از ارائه اطلاعات به این کمیته دربارۀ سیاستهای خارجی دولت ترامپ خودداری کند، این کمیته وزیر خارجه آمریکا را رسما احضار خواهد کرد.

به گزارش جام نیوز ، الیوت انگل، رئیس دموکرات این کمیته اعلام کرد که پمپئو موظف است آنها را در جریان جزئیات دستور دونالد ترامپ برای ترور سردار قاسم سلیمانی و سیاست های واشنگتن در قبال تهران بگذارد و بر همین اساس، برای چهارشنبه 29 ژانویه (9 بهمن) جلسه‌ای علنی با حضور مایک پمپئو برنامه‌ریزی شده است.
الیوت انگل خطاب به مایک پمپئو گفت: «جلسه دربارۀ جدی‌ترین موضوعاتی است که کشور و کنگره با آن سر و کار دارد؛ از جمله موضوع استفاده از زور توسط دولت آمریکا. شهادت شما اهمیت زیادی دارد و به همین دلیل من از همۀ ابزارهای قانونی استفاده می‌کنم تا مطمئن شوم شما در این جلسه شرکت می‌کنید.»
هنوز وزارت خارجه آمریکا به این درخواست کمیته واکنشی نشان نداده است.
نشست 29 ژانویه دومین نشستی است که کمیتۀ امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در ماه اخیر برای شنیدن سخنان پمپئو برنامه‌ریزی کرده است. اولین نشست در 14 ژانویه (24 دی) تشکیل شد که پمپئو در آن حضور نیافت.
بسیاری از نمایندگان کنگره آمریکا حتی شماری از نمایندگان جمهوریخواه، به دولت ترامپ برای کسب اطلاعات بیشتر دربارۀ حمله‌ای که منجر به شهادت سردار قاسم سلیمانی شد، فشار آورده‌اند.
این احتمال نیز وجود دارد که سنای آمریکا هفتۀ آینده همزمان با آغاز جلسات استیضاح دونالد ترامپ، طرحی را به تصویب برساند تا بر اساس آن اختیارات نظامی دونالد ترامپ محدود شود و اقدام نظامی او علیه ایران را بدون مجوز کنگره غیرممکن کند.
از دیگر سو، همزمان با ارائه موارد استیضاح رئیس جمهور آمریکا به مجلس سنا، نمایندگان دموکرات کنگره شواهد جدیدی ارائه کرده‌اند که می‌تواند کار دفاع از دونالد ترامپ توسط اکثریت سناتورهای جمهوری‌خواه را تا حدی دشوار کند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، نمایندگان دموکرات روز گذشته (جمعه 27 دی/ 17 ژانویه) متن پیام‌هایی از لو پارناس، بازرگان اوکراینی‌تبار آمریکایی را منتشر کرده‌اند که با رودی جولیانی، وکیل شخصی دونالد ترامپ، روابط خصوصی و تجارتی نزدیکی داشته است.
مطابق این اسناد پارناس با یکی از مشاوران دیوید نینس، نماینده جمهوری‌خواه و عضو کمیسیون امنیتی و اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا نیز در ارتباط و مراوده نزدیک بوده است.
پیام‌های واتس‌آپی پارناس و این مشاور مربوط به ماه‌های فوریه تا مه سال 2019 هستند و ظاهرا اتهام ترامپ مبنی بر تلاش برای تحت فشار قرار دادن رئیس جمهوری اوکراین، ولودیمیر زلنسکی برای انجام تحقیقات علیه جون بایدن، رقیب احتمالی او از حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری امسال را تائید می‌کنند.
روند استیضاح دونالد ترامپ پس از افشای اسنادی کلید خورد که ظن تلاش ترامپ برای تحت فشار قرار دادن زلنسکی از طریق جلوگیری از ارائه کمک‌های نظامی به اوکراین را تقویت می‌کردند.
مجلس نمایندگان که اکثریت کرسی‌های آن را دموکرات‌ها در اختیار دارند 25 دی با تصویب قطعنامه‌ای موارد استیضاح ترامپ را برای رسیدگی نهایی به مجلس سنا ارائه کرد. سوء استفاده از قدرت و مانع‌تراشی در مسیر تحقیقات کنگره درباره موضوع کمک‌های نظامی به اوکراین دو محور استیضاح هستند.
پارناس یک روز پس از ارائه موارد استیضاح به مجلس سنا گفت که دونالد ترامپ "دقیقا" در جریان تمام تحولات مربوط به اوکراین قرار داشته است.
روزنامه واشینگتن‌تایمز 24 دی ماه به نقل از آدام شیف، جری نادلر، کارولین مالونی و الیوت انگل رؤسای چهار کمیته مجلس نمایندگان که بر استیضاح ترامپ نظارت دارند، گزارش داد که آنها اسناد جدیدی از پارناس دریافت کرده‌اند.
روند استیضاح دونالد ترامپ به طور رسمی روز پنج‌شنبه با ارائه موارد استیضاح و ادای سوگند سناتورهای مسئول رسیدگی به این پرونده آغاز شد و پرسش و پاسخ در مورد اتهامات ترامپ از سه‌شنبه آینده شروع می‌شود.
106

http://www.Yazd-Online.ir/fa/News/303667/افزایش-فشار-نمایندگان-آمریکایی-به-پمپئو-درباره-ترور-سردار-سلیمانی
بستن   چاپ