پیام ویژه
اقدام جدید آمریکا علیه مردم ایران
پنجشنبه 3 بهمن 1398 - 09:01:29
پیام ویژه - بنا بر تصمیم جدید دولت آمریکا، اتباع ایران دیگر مجاز به دریافت ویزای تجارت و سرمایه گذاری در ایالات متحده نخواهند بود.

به گزارش جام نیوز ،بنا بر تصمیم جدید دولت آمریکا، اتباع ایران دیگر مجاز به دریافت ویزای تجارت و سرمایه گذاری در ایالات متحده نخواهند بود.
محدودیت های جدید علیه مردم ایران در حالی از سوی کاخ سفید اعمال می شود که مقامات ارشد آمریکا بویژه رئیس جمهور و وزیرخارجه این کشور در ماه های اخیر بارها در اظهارات فریبکارانه خود را دوست مردم ایران معرف کرده و مدعی شده اند که همواره در کنار مردم ایران ایستاده اند. در روز های اخیر نیز با تصمیم مقامات کاخ سفید ورود دانشجویان ایران به این کشور محدود شده و برخی از دانشجویان ایرانی به محض ورود به ورودگاه های آمریکا بازداشت و به ایران برگردانده شده اند.
اداره تابعیت و مهاجرت ایالات متحده امروز چهارشنبه 22 ژانویه (2 بهمن) اعلام کرد که از این پس، ویزاهای E-1 و E-2 که مخصوص سرمایه گذاران و تجار هستند برای ایرانی ها صادر نمی شوند.
این اداره در بیانیه ای که به همین مناسبت منتشر کرده، دلیل تصمیم جدید را پایان عهدنامه مودت ایران و آمریکا در 3 اکتبر 2018 (11 مهر 1397) دانسته است.
اشاره بیانیه، به اعلام 3 اکتبر 2018 مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکاست که گفت این کشور از عهدنامه مودت ایران و ایالات متحده که بیش از 60 سال پیش امضا شده بود، خارج می‌شود.
برخی وکلای مهاجرت می گویند که مقررات تازه عملا بخشی از مقررات منع سفر بود که شامل شهروندان ایران می شد. به گفته آنها برخی دانشجویان ایرانی بعد از فارغ التحصیلی و درحالی که هنوز استخدام نشده اند سعی می کنند با استفاده از این نوع ویزا در آمریکا بمانند که دیگر قادر به این کار نخواهند بود.
اداره تابعیت و مهاجرت ایالات متحده اعلام کرده که مبنای صدور ویزاهای E-1 و E-2، معاهده های مرتبط با تجارت و سرمایه گذاری میان آمریکا و کشورهای دیگر، یا وجود قوانین خاص در آنها در ارتباط با شهروندان دو کشور است. شرایطی که در غیاب عهدنامه مودت ایران و آمریکا، دیگر وجود ندارند.
"عهدنامه مودت و روابط اقتصادی و حقوق کنسولی بین دولت در ٢٣ مرداد سال 1334 بین نمایندگان ایران و آمریکا امضا شد و همان سال به تصویب مجالس شورای ملی و سنا و بعدا به امضای محمدرضا پهلوی رسید و جنبه قانونی یافت.
عهدنامه مودت، تنها پیمان دیپلماتیک میان ایران و آمریکا محسوب می شد که بعد از قطع رابطه دو کشور، همچنان به جا مانده بود.
همزمان دونالد ترامپ گفته است که قصد دارد شهروندان کشورهای بیشتری را از ورود به آمریکا منع کند.
طرح منع سفر جاری که رئیس جمهور آمریکا دو سال پیش امضا کرد مرزهای آمریکا را به روی شهروندان هفت کشور عمدتا مسلمان بست.
شهروندان ایران، لیبی، سومالی، سوریه، یمن، کره شمالی و ونزوئلا تحت تاثیر آن مقررات هستند.
به گزارش رسانه های آمریکایی اکنون کشورهای دیگری از اروپا، آفریقا و آسیا ممکن است مشمول این طرح شوند.
نشریه پولیتیکو گزارش می دهد که بلاروس، میانمار، اریتره، قرقیزستان، نیجریه، سودان و تانزانیا ممکن است کشورهای تازه باشند.

http://www.Yazd-Online.ir/fa/News/305555/اقدام-جدید-آمریکا-علیه-مردم-ایران
بستن   چاپ