پیام ویژه
تبرئه ترامپ و تشتت در اردوگاه دموکرات‌ها
شنبه 19 بهمن 1398 - 10:29:48 AM
پیام ویژه - هفته پرتنش سیاسی در داخل آمریکا، سرانجام با تبرئه شدن دونالد ترامپ از اتهاماتش و بسته شدن پرونده استیضاح او به پایان رسید. ماجرای استیضاح ترامپ از آنجا به صورت رسمی به وسیله قانون‌گذاران دموکرات کنگره آمریکا کلید خورد که پس از افزایش شکاف‌های سیاسی میان دموکرات‌ها و تیم ترامپ و بسته شدن پرونده روسیه گیت (موضوع دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری 2016)، افشای مکالمه تلفنی ترامپ با رئیس‌جمهوری اوکراین دستمایه تازه مخالفان رئیس‌جمهوری در جهت استیضاح او را فراهم کرد. همانطور که پیش‌بینی می‌شد به واسطه اکثریت جمهوری‌‫خواهان در سنای آمریکا، سرانجام روز چهارشنبه سناتورها رای به تبرئه ترامپ دادند. در این ارتباط سناتورها درخصوص بند اول اتهامات ترامپ که سوءاستفاده از قدرت باشد، با 52 رای مخالف در برای 48 رای موافق او را تبرئه کرده و در مورد بند دوم اتهاماتش مبنی بر اخلال در روند رسیدگی کنگره نیز با 53 رای مخالف در برابر 47 رای موافق وی را بی‌گناه دانستند.
بررسی روزنامه‌ها، تارنماها و خبرگزاری‌های داخلی نشان می‌دهد که رسانه‌های داخلی شکست دموکرات‌ها در مجلس سنای آمریکا در خصوص استیضاح دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا را مورد واکاوی قرار دادند.
رسانه‌های اصلاح‌طلب
روزنامه اعتماد: تبرئه دونالد ترامپ، رییس‌جمهور ایالات متحده امریکا که نقطه پایانی بر روند استیضاح او بود، کسی را متعجب نکرد. نه تنها دوسوم آرای سناتورها برای محکومیت او حاصل نشد، بلکه حتی اکثریت آرا (48- 52 و 47-53) نیز بر تبرئه شدن او تعلق گرفت. مروری بر اینکه چرا چنین شد، می‌تواند به درک بهتر زوایای کمتر روشن سیاست و حکومت در امریکا در شرایط کنونی کمک کند.
روزنامه اعتماد با درج یادداشتی به قلم کوروش احمدی نوشت: درک این تحول با توجه به اهمیت انتخابات پیش‌رو در امریکا و سرشاخ بودن ما با ترامپ حایز اهمیت بسیار است. خلاصه اهم نکات قابل ذکر در این مورد به شرح زیر است: در امریکا استیضاح رییس‌جمهور امری بسیار جدی است و بسیاری آن را کم از جنگ داخلی نمی‌دانند. اتهاماتی که علیه ترامپ مطرح بود شدت، حدت و تعدد اتهاماتی را که علیه نیکسون مطرح بود، نداشت. سه ماده استیضاح علیه نیکسون شامل 1- اشاره به قضیه واترگیت و نیز ممانعت از تحقیق در مورد آن و مجازات عاملان، 2- استفاده غیرقانونی از قدرت برای واداشتن دوایر فدرال مانند اف‌بی‌آی و ‌ای‌آراس (اداره مالیات) علیه مخالفان و ایجاد یک واحد بازرسی غیرقانونی در کاخ سفید برای برخورد غیرقانونی با افراد، 3- بی‌اعتنایی به کنگره و از جمله بی‌توجهی به احضار مقامات به کنگره بودند. وجود دلایل متقن برای اثبات هر یک از این مواد در برابر دلایل نه‌چندان قوی برای اثبات اتهام علیه ترامپ از دیگر عوامل مهم بود. این در حالی است که اتهام علیه ترامپ یعنی مشروط کردن کمک امنیتی به اوکراین به تحقیق در مورد پسر بایدن از اهمیت چندانی در سیاست داخلی و خارجی امریکا برخوردار نبود.
قدرت ترامپ بعد از استیضاح، عنوان یادداشتی در روزنامه آرمان ملی است، در گزیده ای از آن می خوانیم: استیضاح دونالد ترامپ بیشتر جنبه سیاسی داشت تا جنبه حقوقی. شاید برخلاف استیضاح‌های دیگر مثل استیضاح بیل کلینتون که بار حقوقی داشت به خاطر اینکه به دادگاه دروغ گفته بود و دروغ مخصوصا برای رئیس‌جمهور جرم بود ولی در مورد ترامپ بیشتر شاهد یک کشمکش سیاسی بودیم. در مجموع در طول تاریخ سیاسی آمریکا این چهارمین بار است که استیضاح شکل می‌گیرد و هیچ استیضاحی به این حد از سیاست انتقام جویانه کشیده نشد و غیر از این سیاست انتقام جویانه، چهره خیلی نامطلوبی از شرایط داخلی و هرم سیاسی آمریکا نشان داد که تا حدود زیادی اقدامات تلافی جویانه سیاسی، موجب نزول حیثیت سیاسی آمریکا شد. رفتارهای خیلی کودکانه‌ای که بین رئیس مجلس نمایندگان و رئیس‌جمهورآمریکا اتفاق افتاد به این شکل اصلا سابقه نداشته که اینقدر تحقیرآمیز باشد. این موضوع نشان می‌دهد که آمریکا از نظر سیاسی در یک مرحله‌ای از انحطاط اخلاقی قرار گرفته و این رویه برای کشوری که مدعی بالاترین قدرت اقتصادی و نظامی دنیاست، چندان پسندیده نیست. از طرف دیگر این استیضاح دو چهره داشت: یک چهره آن بخشی بود که ترامپ در صحبت‌هایش اشاره کرد که خود و خانواده و دوستانش و حزب جمهوریخواه تحت فشار بوده‌اند و برآنها این رفتار توهین‌آمیز سخت تمام شده است. نکته دوم اینکه او بعد از رها شدن از اتهامات به‌عنوان یک شخصیت پیروزمند دست به یک مانور سیاسی در آستانه انتخابات بزند و ظاهرا از آن استفاده مطلوب می‌کند و اصرار بر بیگناهی می‌تواند تا حدود زیادی باعث افزایش آرای او در میان طرفداران جمهوریخواه شود. نکته‌ای که باید در نظر بگیریم طبیعت و سرشت دو حزب جمهوریخواه و دموکرات است که با هم متفاوت هستند.
روزنامه ابتکار در گزارشی با عنوان حباب استیضاح ترامپ، می نویسد: به گفته کارشناسان از پیش مشخص بوده و برگ برنده دیگری برای ترامپ در انتخابات آینده ریاست‌جمهوری محسوب می‌شود، موجب شد تا او بلافاصله این پیروزی خود را در کاخ سفید جشن گرفته و به مخالفانش همچنان بتازد. او با در دست گرفتن تیتر روزنامه‫ای مبنی بر ترامپ تبرئه شد، اقدام مخالفانش را عملی شرورانه توصیف کرد و به میت رامنی سناتور جمهوری‌خواه و نیز نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به صورت لفظی حمله کرد. این اقدام ترامپ در حالی صورت گرفت که وی یک روز پیش از برگزاری جلسه نهایی سنا در نطق سالانه‌اش در میان قانون‌گذاران کنگره نیز یک جنگ نمادین با رئیس‌ کنگره داشت؛ به طوری که وقتی ترامپ کپی متن سخنرانی خود را به نانسی پلوسی می‌داد، از دست دادن با او سر باز زد و پلوسی نیز در اقدامی متقابل در جلوی چشم حاضران متن سخنرانی او را پاره کرد. خود نانسی پلوسی پس از پایان جلسه کنگره به خبرنگاران گفته بود که این مودبانه ترین کاری بوده که می‌توانسته در مقابل ترامپ انجام دهد و پس از آن نیز تاکید کرده بود که متن سخنرانی او را پاره کردم، چون آکنده از دروغ و فریب‌کاری بود. به گفته ناظران هرچند انتخابات درون‌حزبی ایالت آیووا قدم اول دموکرات‌ها برای معرفی نامزد نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری محسوب می‌شود، اما پیروزی یک نامزد گمنام به نام بودجج و نیز عدم اقبال رای دهندگان به جو بایدن در ایستگاه اول انتخابات دموکرات‌ها بیانگر دورنمای سبد رای آنها برای انتخابات 2020 محسوب شده و نشان می‌دهد که دموکرات‌ها برای مقابله با ترامپ تا آبان‌ماه سال آینده، دورانی پر فراز و نشیب و دشوار را پیش روی خود خواهند داشت.
روزنامه ایران در یادداشتی با عنوان استیضاحی که زوال سیاسی امریکا را رقم زد، نوشت: به‌طور معمول استیضاح‌ها در تاریخ امریکا که استیضاح «دونالد ترامپ» چهارمین آنها بود، بیشتر بار سیاسی دارند تا حقوقی. این استیضاح نیز از این قاعده مستثنی نبود. اما آنچه از این رویداد و حواشی آن برای جهان به جا ماند، برملا شدن زوال سیاسی امریکاست. از روز نخست آغاز تحقیقات درباره استیضاح رئیس‌جمهوری امریکا مشخص بود این استیضاح منجر به برکناری «ترامپ» نمی‌شود. همان‌طور که تا پیش از این هیچ‌کدام از پرونده‌های استیضاح قبلی در تاریخ امریکا منجر به چنین نتیجه‌ای نشده‌ بود. بنابراین برخلاف آنچه دموکرات‌ها انتظار داشتند استیضاح نه تنها نتوانست به نتیجه مطلوب آنان منجر شود، که باعث افزایش نسبی محبوبیت آقای ترامپ شد. زیرا جمهوریخواهان به طور معمول و ثابت، آرایی حدود 35 تا 40 درصد از مجموع آرای به صندوق انداخته شده را به‌دست می‌آورند که اکثریت آن را سفیدپوستان سنتی تشکیل می‌دهند که خاستگاه آنان بیشتر در ایالات شمال شرقی امریکا است. این سفیدپوستان که اغلب بسیار ثروتمند و از نظر مذهبی بسیار متعصب هستند، با لابی یهودی ارتباط نزدیکی دارند و بنابراین بسیاری از سخنان و اقدامات افراطی ترامپ را نه تنها نفی نمی‌کنند که آنها را یک نوع سربلندی و افتخار برای هر رئیس‌جمهوری از جمله ترامپ قلمداد می‌کنند. بنابراین نمی‌توان انتظار داشت، آرای انتخاباتی رئیس‌جمهوری کنونی امریکا در انتخابات 2020 ریزش کند. حتی چه بسا با توجه به رفتارهای ناپسندی که بین ترامپ و نانسی پلوسی به طور متقابل به وجود آمد، افزایش هم پیدا کند و باعث توجه شمار بیشتری از آنان به رئیس‌جمهوری کنونی امریکا شود. بویژه که سفیدپوست‌های متعصب امریکا ارزشی برای رنگین پوست‌ها و مهاجران قائل نیستند و به افرادی مثل نانسی پلوسی که اصالتی ایتالیایی دارد، به چشم یک بیگانه نگاه می‌کنند.
روزنامه جهان صنعت با درج مطلبی با عنوان خودزنی دموکرات‌ها می‌نویسد: حزب دموکرات آمریکا روزهای کابوس‌واری را پشت‌سر می‌گذارد. در حالی که آنها استیضاح دونالد ترامپ را کلید زدند، اما در نهایت به هدف خود نرسیدند و رییس‌جمهوری آمریکا از اتهامات وارده تبرئه شد. از سوی دیگر پاره کردن منطق سخنرانی سالانه ترامپ در مجلس نمایندگان از سوی نانسی پلوسی نیز دیگر حاشیه‌ای است که برای دموکرات‌ها ایجاد شده. دست آخر نیز شکست سنگین جو بایدن در رقابت با سه نامزد جناح چپ این حزب و ظهور پدیده‌ای به نام پیت بوتجج به عنوان نامزد مدعی برای رقابت با ترامپ، همگی مسائلی است که کادر رهبری حزب دموکرات با آن روبه‌رو بوده. به نظر می‌رسد باید منتظر تحولات تازه‌ای در این حزب و پوست‌اندازی گسترده‌ای در بین دموکرات‌ها بود. برخی محافل سیاسی و رسانه‌ای هشدار می‌دهند که حتی بعد از استیضاح هم احتمال انتخاب دوباره ترامپ کم نیست. دستاورد دموکرات‌ها از استیضاح ترامپ ناچیز بود، چراکه دموکرات‌ها در کل روند استیضاح، به دو واقعیت مهم توجه نکردند؛ نخست اینکه فرآیند استیضاح یک فرآیند سیاسی است نه قانونی. اگر جمهوریخواهان با احضار شهود و مدارک جدید مخالفت می‌کردند هیچ شاهد و مدرکی ارائه نمی‌شد.
روزنامه دنیای اقتصاد با انتخاب گزارشی نوشت: انتخابات درون‌حزبی آمریکا در حالی نخستین مرحله رای‌گیری در آیووا را پشت‌سر گذاشت که شکاف عمیقی میان طیف رادیکال و نامزدهای اصلاح‌طلب (میانه‌رو) ایجاد شده است. اگرچه همگی نامزدها بر این باورند که دوران ترامپ باید به پایان برسد، اما پیشتازان این رقابت در حالی‌که برای رای‌گیری ایالت نیوهمشایر خود را آماده می‌کنند، بر سر اینکه چه چیزی را به جای ترامپ به آمریکایی‌ها پیشنهاد دهند، اختلاف شدیدی دارند. اکونومیست می‌گوید که رادیکال‌های چپ معتقدند سیستم آمریکا دیگر پاسخگوی نیازهای بسیاری از آمریکایی‌ها نیست و باید تغییرات بنیادین در آن اعمال شوند. میانه‌روها اما بر این باورند که باید اصلاحاتی در این سیستم صورت بگیرد. همه چیز بسته به آن است که کدام طرف پیروز می‌شود. با این حال در هر زمینه‌ای، اصلاح‌طلبان استدلال‌های قوی‌تری را مطرح می‌کنند و شانس آنها برای شکست ترامپ، عمل به وعده‌های انتخاباتی و پاسخ به نیازهای شهروندان آمریکایی بیشتر خواهد بود.
تسویه حساب ترامپ با شاهدان استیضاح؛ دو مقام ارشد کاخ‌ سفید اخراج شدند، عنوان گزارشی در خبرگزاری ایسنا است، در گزیده ای از آن می خوانیم: سرهنگ ویندمن یکی از شاهدان کلیدی تحقیقات استیضاح ترامپ بود که با حضور در مجلس نمایندگان گفت دست کم دو بار درباره معطل نگه داشتن کمک نظامی به بهانه یک درخواست سیاسی را تذکر داده است. همزمان گوردون ساندلند، سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا هم گفته به واشنگتن فراخوانده شده است. همچنین گزارش شده که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در پی "خانه تکانی" در میان کارکنان کاخ‌سفید است. سرهنگ الکساندر ویندمن عالی رتبه‌ترین کارشناس امور اوکراین در کمیته امنیت ملی کاخ سفید بود که روز جمعه توسط ماموران حراست کاخ‌سفید به بیرون از این مجموعه هدایت شده است. او که به عنوان کارشناس وزارت دفاع آمریکا به کاخ‌ سفید مامور شده بود گفته قرار است به پست قبلی خود در پنتاگون بازگردد. وکیل این کارشناس کمیته امنیت ملی کاخ‌ سفید گفته سرهنگ ویندمن "به این علت اخراج شد که حقیقت را گفته بود. "
پروفسور «مایکل برکمن»، استاد علوم سیاسی در کالج پن استیت در گفت وگو با خبرگزاری ایلنا می گوید: راستش این فرآیند از همان آغاز بیشتر فرمالیته بود و کمتر کسی به برکناری ترامپ امید داشت. فرآیند استیضاح ترامپ را باید بخشی از کارزار فشار حداکثری دموکرات‌ها علیه وی دانست. فاز نخست این کارزار با تحقیقات درباره دخالت روسیه در انتخابات 2016 آغاز شد و افشای متن گفت‌وگوی ترامپ با «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس‌جمهوری اوکراین نیز بخش دوم آن بود که به جلسات تحقیق در مجلس نمایندگان انجامید. ایستگاه بعدی نیز ارائه بندهای استیضاح به سنا برای برگزاری دادگاه بود. با ارائه بندها فاز جدید آغاز و دادگاه استیضاح برگزار شد. درست است که دموکرات‌ها تلاش بسیاری برای حضور شاهدان در دادگاه کردند، اما به نظرم خودشان هم خبر داشتند که سناتورهای جمهوری‌خواه زیر بار این قضیه نمی‌روند. خب، پرسش اصلی اینجاست که با این اوصاف، دلیل ادامه این تلاش‌ها برای استیضاح ترامپ چه بود؟ پاسخ به نظر من در انتخابات 2020 نهفته است. تمامی اقدام‌های دموکرات‌ها در این زمینه و همچنین تقابل میان ‌آن‌ها با نمایندگان و سناتورهای جمهوری‌خواه ریشه در رقابت‌هایی دارد که در سال جاری میلادی شاهد آن خواهیم بود.
به گزارش انتخاب، هنگامی که تعدادی از نمایندگان دموکرات در مارس گذشته بر استیضاح ترامپ اصرار کردند، نانسی پلوسی به آنها پاسخ داد مادامی که دلیل قانع کننده ای ندارند یا احتمال نمی دهند دو حزب در این مورد به اتفاق نظر برسند، از استیضاح منصرف شوند. اما با گذشت چند ماه، بویژه با آشکار شدن فشارهای ترامپ بر رئیس جمهور اوکراین برای اجرای تحقیقی در مورد هانتر بایدن، پسر جو بایدن، نظر پلوسی تغییر کرده و موافق استیضاح شد. در واقع، هر چه استیضاح به مراحل آخر خود نزدیک می شد، واضح بود که دموکراتها حتی یک لحظه باور نداشتند که این استیضاح با اتکا به ارتباط ترامپ با اوکراین، بتواند منجر به برکناری رئیس جمهورشان شود؛ این در حالی است که هدف اصلی انها، جلوگیری از رسیدن ترامپ به دوره دوم ریاست بود. با تبرئه ترامپ، نبرد اصلی بین دو حزب دموکرات و جمهوری خواه، به صندوق های رأی گیری کشیده شد؛ انتخاباتی که حتما از نتایج محاکمه ترامپ، متاثّر می شود؛ چرا که: اولا، نظرسنجی ها، نشان دهنده بهبود موقعیت ترامپ طی هفته هایی است که استیضاح جریان داشت. همانطور که حکم تبرئه ترامپ به او فرصت خوبی برای حمله به دشمنانش در رقابت انتخاباتی می دهد. علاوه بر این، اقدامات مربوط به استیضاح ترامپ، به اتحاد جمهوری خواهان و قرار گرفتن انها پشت سر رئیس جمهور، انجامید و طبق یک نظرسنجی، 49 درصد از جمهوری خواهان از ریاست جمهوری دوباره ترامپ حمایت می کنند.
مهدی مطهرنیا کارشناس مسائل بین‌الملل درگفت وگو با پایگاه خبری فرارو می گوید: در حال حاضر این پوست‌اندازی را شما در انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها در اولین ایالت مشاهده کردید، در حالیکه جو بایدن به عنوان نامزد مورد حمایت کادر اصلی رهبری حزب دموکرات شناخته می‌شد، شکست سختی خورد و در رده چهارم قرار گرفت، در حالیکه پیت بوتجج به عنوان پدیده این دوره خود را معرفی کرد. حزب دموکرات آمریکا روزهای کابوس واری را پشت سر می‌گذارد، در حالیکه آن‌ها استیضاح دونالد ترامپ را کلید زدند، اما در نهایت به هدف خود نرسیدند و رئیس جمهوری آمریکا از اتهامات وارده تبرئه شد، از سوی دیگر پاره کردن منطق سخنرانی سالانه ترامپ در مجلس نمایندگان از سوی نانسی پلوسی نیز دیگر حاشیه‌ای است که برای دموکرات‌ها ایجاد شده، دست آخر نیز شکست سنگین جو بایدن در رقابت با سه نامزد جناح چپ این حزب و ظهور پدیده‌ای به نام پیت بوتجج به عنوان نامرد مدعی برای رقابت با ترامپ، همگی مسائلی است که کادر رهبری حزب دموکرات با آن روبرو بوده، به نظر می‌رسد، باید منتظر تحولات تازه‌ای در این حزب و پوست‌اندازی گسترده‌ای در بین دموکرات‌ها باشیم.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز، آنچه اخیرا در ایالت "آیووا" و در جریان برگزاری رقابتهای درون حزبی دموکراتها رخ داد، ذهن بسیاری از تحلیلگران مسائل سیاسی آمریکا به خود معطوف کرده است. بسیاری از تحلیلگران معتقدند که تاخیر سه روزه در اعلام نتایج انتخابات، بیش از آنکه نشان دهنده وسواس و دقت سران حزب دموکرات جهت صیانت از آرای رای دهندگان باشد، مصداق نوعی "مهندسی انتخابات" به ضرر برنی سندرز سناتور ایالت ورمونت است! صورت مسئله در این معادله کاملا مشخص است: سندرز علی رغم کسب آرای بیشتر نسبت به سایر نامزدهای حزب دموکرات، در این انتخابات مقام نخست را کسب نکرد! "برنی سندرز" به لحاظ تعداد آرای عمومی، با 45، 829 رأی در مقام نخست قرار گرفت، اما از آنجا که "اراده نمایندگان ویژه حزب دموکرات " به جای "تعداد آرای مردمی" تعیین کننده نتیجه نهایی انتخابات در آیووا و دیگر ایالات آمریکا می باشد، "پته بوته جج" با کسب 43، 195 رأی و به واسطه حمایت بیشتری که از سوی"وکلای انتخاباتی" تعیین شده از سوی حزب دموکرات کسب کرد، به عنوان پیروز انتخابات معرفی شد! این موضوع نشان دهنده عزم و اراده خاصی است که سران حزب دموکرات، برای جلوگیری از پیروزی نهایی برنی سندرز در رقابتهای درون حزبی خود دارند. با این حال شاید کمتر کسی تصور می کرد که این "مهندسی انتخاباتی" در همین نخستین مرحله از رقابتهای انتخاباتی در ایالت آیووا صورت گیرد! واقعیت امر این است که اکثر نامزدهای پیروز در ایالت آیووا، در نهایت فاتح رقابتهای درون حزبی انتخاباتی دموکراتها خواهند شد.
رسانه‌های اصولگرا
روزنامه کیهان: مجلس سنای آمریکا بامداد پنجشنبه سرانجام پس از ده‌ها ساعت مباحثه سناتورهای دموکرات و جمهوری خواه و در حالی که پیش از این هم کارشناسان به فرمایشی بودن آن اذعان داشتند «ترامپ» را از موارد اتهامی تبرئه و وی را بی‌گناه اعلام کرد. از ابتدا پیش‌بینی می‌شد که با توجه به اکثریت جمهوری‌خواهان در مجلس سنای آمریکا، استیضاح موفق نباشد.
روزنامه کیهان در گزارشی می نویسد: سناتور «میت رامنی» تنها جمهوری خواهی بود که به گناهکار بودن ترامپ رای داد اما همه دموکرات‌ها علیه او رای دادند. «رامنی» پیش از آن رای گفته بود ترامپ «در سوءاستفاده هولناک از اعتماد عمومی گناهکار است. فاسد کردن انتخابات برای ماندن در قدرت احتمالا بدترین و ویرانگرترین نوع نقض سوگندی است که (صاحبان قدرت) یاد می‌کنند». تبرئه ترامپ در دادگاه فرمایشی سنا واکنش گسترده مردمی را هم به دنبال داشت. هزاران نفر از مردم آمریکا در اعتراض به این نمایش در 300 شهر این کشور تظاهرات کردند. طی این تظاهرات، معترضان شعارهایی از جمله «پنهان کاری را نپذیرید» و «با رای خود تو را بیرون خواهیم کرد» سر دادند. همچنین تظاهرکنندگان با تجمع مقابل برج ترامپ در نیویورک، شعار «او را حبس کنید» و «تو گناهکاری» سر دادند. بر اساس گزارش رسانه‌های آمریکایی پلیس تعدادی از معترضان که درون ساختمان کنگره اعتصاب کرده بودند را بازداشت کرده است. سناتور جف مرکلی، عضو کمیته روابط خارجی سنا در توئیتی ویدئوی سخنرانی خود در جمع معترضان مقابل ساختمان کنگره آمریکا را منتشر کرده و نوشت: «آنچه که امروز شاهدش بودیم پایان یک دادگاه نبود. یک پنهان‌کاری بود. سوءاستفاده رئیس‌جمهور از قدرت در سنا هم نفوذ کرده و پایه‌های این مجلس و قوانین ما را تهدید کرده است. محاکمه‌ای کامل و عادلانه بخواهید، هیچ عذری پذیرفته نیست»
روزنامه جوان با درج گزارشی با عنوان اگر تبرئه نمی‌شدم... آورده است: ترامپ بعد از نافرجام ماندن استیضاح، در قامت یک رئیس‌جمهور پیروز ظاهر شد و هرچه می‌توانست به دموکرات‌های شکست خورده تاخت. او با اشاره به دوره چند ماهه‌ای که پرونده استیضاح او روی میز کنگره بود، گفت: «این دوره برای ما جهنمی بود، منصفانه نبود. ما هیچ کار اشتباهی نکردیم. این کار آن‌ها شرورانه و آمیخته به فساد بود.»‌وی یک بار روزنامه «یواس‌ای تودی» را روی دست نشان داد که تیتر «تبرئه شده» را زده بود و یک بار هم روزنامه واشنگتن پست را بالای دست گرفت که تیتر «ترامپ تبرئه شد» را انتخاب کرده بود. او به طعنه گفت: «می‌توانید این روزنامه را به خانه ببرید و به دوستان‌تان نشان دهید، این تنها تیتر خوبی است که من از واشنگتن پست دیده‌ام، البته همه روزنامه‌ها همین را نوشتند.»‌رئیس‌جمهور امریکا گفت که اذعان می‌کند که در زندگی اشتباهاتی کرده، ولی به گفته او نتیجه نهایی این است. او بعد از گفتن این جمله روزنامه واشنگتن را به حاضران نشان داد: «ترامپ تبرئه شد.» ترامپ که در «اتاق شرقی» کاخ سفید که پر از هوادارانش و مقام‌های کابینه بود گفت: «حالا این کلمه خوشگل را داریم. هرگز فکر نمی‌کردم اینقدر خوب به نظر برسد... به آن می‌گویند تبرئه کامل!» ترامپ اضافه کرد: «همه ما واقعاً دچا رنج‌های زیادی بودیم. این تشویق شایسته همه ماست چرا که شرایط غیرمنصفانه‌ای بود. طی چندماه گذشت کار خارق‌العاده‌ای انجام شد، چند سال پیش و از روزی که از پله برقی (به هنگام سوگند ریاست جمهوری) پایین آمدم شروع کردند و هرگز تمام نشد.»
به گزارش خبرگزاری مهر، در شرایطی که «دونالد ترامپ» با رأی مجلس سنای آمریکا از اتهام‌های مطروحه در پرونده استیضاح تبرئه شد، با ادعای اینکه این اتهام‌ها کذب محض بوده‌اند، از لزوم امحای این پرونده در مجلس نمایندگان سخن گفت. در همین ارتباط، ترامپ در پاسخ به پرسش خبرنگاری که در مورد امحای این پرونده در مجلس نمایندگان از او سوال کرده بود، گفت: «این سوال بسیار خوبی است». وی در ادامه افزود که «آنها (دموکراتها) باید این کار را بکنند، چون این (استیضاح) یک حقه کاملاً سیاسی بود». ترامپ همچنین مخالفان دموکرات خود از جمله «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا را به اقدامات غیرمعقول متهم کرد و اقدام پلوسی در پاره کردن متن سخنرانی خود را یک «اقدام قانون شکنانه» و «بی احترامی به مجلس سنا و کشور آمریکا» خواند. گفتنی است که مجلس سنای آمریکا در رأی گیری روز چهارشنبه خود دونالد ترامپ را از دو اتهام مطروحه در پرونده استیضاح- سوءاستفاده از اختیارهای ریاست جمهوری در جهت منافع شخصی و کارشکنی در روند قانونی کنگره- تبرئه کرد؛ اقدامی که تلاش چندین ماهه دموکراتهای مجلس نمایندگان آمریکا برای محکومیت و در نهایت عزل ترامپ از قدرت را ناکام ساخت.
باشگاه خبرنگاران جوان در گزارشی آورده است، رئیس جمهور آمریکا یکی از اعضای شورای امنیت ملی را به دلیل شهادت علیه خود در پرونده رسوایی اوکراین برکنار کرد. بر این اساس، ترامپ بامداد امروز به وقت تهران سرهنگ الکساندر ویندمن، متخصص امور اوکراین در شورای امنیت ملی کاخ سفید را از سمتش برکنار کرد. دلیل این برکناری شهادت ویندمن علیه استیضاح ترامپ در جریان رسوایی اوکراین بوده است. ویندمن ساعاتی قبل از کاخ سفید به بیرون هدایت شد. به او گفته شده است دیگر نیازی به خدمات وی در کاخ سفید برای سمت نیست. ویندمن به عنوان یک افسر ارشد نظامی در شورای امنیت ملی کاخ سفید فعالیت می‌کرد. او فردی است که پس از گوش دادن به مکالمه تلفنی دونالد ترامپ با رئیس‌جمهور اوکراین، علیه رئیس‌جمهور آمریکا شهادت داد. سرهنگ الکساندر ویندمن در جریان تحقیقات استیضاح ترامپ که در کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا برگزار شد، به عنوان شاهد حضور یافت. مجلس سنای آمریکا بامداد روز پنجشنبه، 17 بهمن، رای‌گیری نهایی خود درباره پرونده استیضاح ترامپ را برگزار کرد و سناتورهای آمریکایی در نهایت رای به تبرئه او دادند. از آنجایی که اکثریت سنا (53 کرسی از 100 کرسی) را جمهوری‌خواهان به عنوان هم‌حزبی‌های ترامپ در اختیار دارند این رای دور از انتظار نبود.

http://www.Yazd-Online.ir/fa/News/312491/تبرئه-ترامپ-و-تشتت-در-اردوگاه-دموکرات‌ها
بستن   چاپ