پیام ویژه
با راه‌های درمان آلرژی غذایی آشنا شوید
پنجشنبه 24 بهمن 1398 - 08:02:35
مشرق نیوز
پیام ویژه - فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی گفت: آلرژی غذایی واکنش و عکس العمل سیستم دفاعی فرد نسبت به یک ماده غذایی است که باعث تظاهر بالینی می‌شود.
به گزارش مشرق ، محمد حسن بمانیان فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی گفت: آلرژی غذایی واکنش و عکس العمل سیستم دفاعی فرد نسبت به یک ماده غذایی است که باعث تظاهر بالینی می‌شود.
او افزود: فرد مبتلا به حساسیت غذایی می‌تواند یک واکنش خفیف و یا شدید را از خود نشان دهد برخی از علایم اولیه‌ای که یک فرد دچار یک واکنش آلرژیک می‌تواند ایجاد کند شامل آبریزش بینی، جوش‌های پوستی خارش دار مثل کهیر، یا احساس سوزن سوزن شدن در زبان و یا لب‌ها است.
بیشتر بخوانید:
خواص بی‌نظیر سماق؛ از کاهش چربی خون تا تقویت لثه!
بمانیان ادامه داد: علائم دستگاه گوارشی؛ مانند حفره دهان، نای، معده، روده‌ها و حتی راست روده را هم دچار این بیماری می‌کند.
فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی گفت: پیچیدگی تشخیص هنگامی است که واکنش آلرژی با تاخیر حتی چند روز و علائم غیراختصاصی که فرد ممکن است باخوردن غذا دچار تهوع، استفراغ، دل درد، دل پیچه و اسهال شود و این علائم در عفونت ها و التهاب‌های دستگاه گوارش هم دیده می شود.
علل آلرژی غذایی
آلرژی غذایی رایج‌ترین عارضه در بزرگسالان بعد از مصرف مواد غذایی از قبیل ماهی، آجیل، بادام زمینی، گردو، فندق و غیره است در کودکان نیز علائم آن بعد از مصرف موادی مانند شیر، تخم مرغ، بادام، آجیل ظاهر می‌شود.
دانشیار دانشگاه علوم پزشکی افزود: به دلیل اینکه علائم عدم تحمل غذایی شبیه به علائم آلرژی غذایی است، افراد اغلب این دو را با هم اشتباه می‌گیرند آلرژی غذایی باعث خارش دهان، کهیر، ورم کردن لب‌ها و صورت و زبان و گلو، سختی تنفس، سرگیجه یا غش می‌شود همچنین علائمی مانند استفراغ و تهوع، دل درد و اسهال دارد که در نداشتن تحمل غذایی نیز دیده می‌شوند.
او گفت: گاهی غذاهایی باعث آلرژی می‌شود که جز غذاهای اصلی برای رشد و سلامت انسان هستند مانند پروتئین‌هایی که در شیر گاو و سفیده و زرده تخم مرغ، گندم، غلات و مغزی جات است می‌تواند از عوامل شایع حساسیت در انسان باشد.
فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی ایران تهران ادامه داد: شیوع آلرژی غذایی در سنین پایین شایع تر است به طوری که شیوع آلرژی غذایی در هفته ها و ماه‌های اول زندگی 6 تا 8 درصد است این آمار نوید مطلب مهمی است که در اکثرموارد آلرژی غذایی که درماه‌های اول زندگی ایجاد شده با رشد فرد در سن بالاتر برطرف می‌شود.
او گفت: یکی از فرم‌های واکنش‌های غذایی شوک حساسیت است و همزمان دو ارگان بدن یعنی در پوست کهیر، آنژیوادم وخارش و در تنفس تنگی نفس، خس خس و خفگی و علائم گوارشی مانند تهوع و استفراغ و در قلب و عروق شامل افزایش ضربان قلب وکاهش یا افزایش فشارخون ایجادمی شود.
بمانیان تصریح کرد: شوک آلرژی غذایی، چون تهدید کننده حیات است نیازمند تشخیص و درمان فوری است.
اوافزود: اگربه دلیل آلرژی غذایی از خوردن تخم مرغ اجتناب شود در سنین رشد مواد مغذی که از طریق تخم مرغ تامین می‌شود به بدن نمی‌رسد و حذف ماده غذایی امروزه تنها درمان نیست شایع‌ترین آلرژی برای اطفال آلرژی به تخم مرغ و شیر و دربالغین به غذاهای دریایی مانندماهی و مغزیجات مانند گردو و بادام و غیره است.
او افزود: علاوه بر درمان حساسیت زدایی، درمان علائم آلرژی غذایی مانند کهیر، درماتیت، علائم گوارشی و تنفسی هم توصیه می‌شود و هرچه غذاها طبیعی باشد و افزودنی به عنوان طعم دهنده، رنگ دهنده و نگه دارنده مانند فسفودها کمتر استفاده شود کمتر دچارآلرژی غذایی می‌شوند.
پزشکان معتقدند که حساسیت‌ها می‌توانند ارثی باشند و این بدین معنا است که اگر پدر و مادر خود و یا دیگر خویشاوندان نزدیک آن‌ها دارای آلرژی‌های خاصی نظیر تب یونجه بودند، شما بیشتر احتمال ابتلا به آلرژی را دارید.

http://www.Yazd-Online.ir/fa/News/314235/با-راه‌های-درمان-آلرژی-غذایی-آشنا-شوید
بستن   چاپ