پیام ویژه
افزایش 50 درصدی صادرات به اوراسیا
پنجشنبه 24 بهمن 1398 - 12:25:03
پیام ویژه - وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: صادرات ما به اوراسیا در طول سه ماه گذشته 50 درصد افزایش یافته است.

به گزارش سرویس اقتصادی جام نیـوز ، رضا رحمانی در مراسم تجلیل از صادرکنندگان نمونه استانی و کشوری در محل اتاق بازرگانی خراسان رضوی در خصوص ارتباط صنعت و تجارت اظهار کرد: من صنعت، معدن و تجارت را در یک زنجیره می‌بینم، امسال بحث صادرات یکی از پیش‌ران‌های تولید است، ما باید صادرات را جدی بگیریم چرا که می‌گوییم تولید با دو بال پرواز می‌کند، یکی فناوری و دیگری صادرات. در کشورهایی که پیشرفت کرده‌اند صادرات جدی گرفته شده است.
افزایش 21 درصدی صادرات استان خراسان رضوی
وی ادامه داد: یکی از هفت محوری که وزارت صمت به عنوان راهبرد اساسی خود اعلام کرده، صادرات است. در ده ماهه اول سال صادرات افزایشی داشتیم و استان خراسان رضوی 21 درصد و کشور 18 درصد افزایش وزنی صادرات داشته است، البته چون گمرک مبنای محاسبات را عوض کرده و پایه را حدود 30 درصد کاهش داده است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: ما در سال جاری نه تنها افزایش صادرات داشتیم بلکه افزایش در تولید هم داشتیم. در ده ماهه سال 98 اکثر تولیدات ما نسبت به سال قبل افزایش داشته است. حدود 44 قلم کالا را به عنوان محصول منتخب در وزارت‌خانه رصد می‌کنیم و بیش از دو سوم آن‌ها در این ده افزایشی بوده است. علاوه بر این، صد قلم کالا را هم در بازار رصد می‌کنیم.
رشد منفی 12 درصدی تولید در پایان سال 97
رحمانی خاطرنشان کرد: بنابر گزارش بانک مرکزی رشد تولید در ابتدای سال 97 روند کاهشی داشته است و در انتهای سال 97 به منفی 12 درصد رسیده است در این‌جا است که تحریم‌کنندگان ما تحلیل می‌کردند که صنعت ما تعطیل می‌شود.
رشد مثبت تولید در سال 98
وی درخصوص روند صعودی صادرات در سال جاری افزود: رشد منفی دوازده درصدی انتهای سال 97 تولید صنعتی و 230 شرکت بورسی ما که نصف تولید را از نظر حجمی در اختیار دارد، در تیر امسال به منفی پنج، مرداد منفی 4.5، شهریور منفی 3.6، آبان منفی سه، آذر دو درصد مثبت و در دی‌ماه به 2.3 درصد مثبت رسیده است.وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: در عرصه تولید با وجود اینکه تولیدکنندگان استان خراسان رضوی مشکلات ناشی از تحریم و هزینه‌های انطباق پول و از این موارد داشتند هیچ‌گونه مشکلی ایجاد نکردند و نتیجه خروجی این است که می‌بینیم.
فعالیت مجدد 100 واحد در استان خراسان رضوی
رحمانی درخصوص راهبرد وزارت عنوان کرد: راهبرد اول ما حفظ تولید و به تبع آن حفظ اشتغال موجود است در کنار این چند برنامه دیگر هم داریم از جمله فعالسازی ظرفیتی از واحدها که فعال نیست، فعالسازی واحدهای راکد که طبق گزارش آقای رسولیان( معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار) فقط در استان خراسان رضوی 100 واحد دوباره فعال شده است و این آمار در کل کشور بیش از 1500 واحد است.
وی تصریح کرد: کار دیگری که ما امسال انجام داده‌ایم، خودکفایی بوده است چراکه ما در برخی زمینه‌ها به هر دلیلی وابستگی‌های بعضا خطرناکی داریم، مانند وابستگی که در الکترود گرافیتی داریم؛ الکترود گرافیتی دو، سه بار تحریم می‌شود که البته بخشی از تحریم‌های چندگانه عملیات روانی است تا فعالین را دلسرد کنند مگر فولاد ما تحریم نبود؟ اما امسال 6.5 درصد افزایش تولید داشتیم و در صادرات برخلاف میل باطنی برای تنظیم بازار داخلی و برای اینکه واحدهای داخلی با مشکل مواجه می‌شوند، مجبور شدیم محدودیت ایجاد کنیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: مهم‌ترین قسمت وابستگی ما همین الکترود بود که در صنعت فولاد بسیار مهم است و ما اکنون در صنعت فولاد به نسبت خودکفاییم، می‌توانیم بگوییم که فولادساز هستیم و از طراحی تا ساخت تجهیزات و قطعات را خودمان توان انجام آن‌را داریم که این یک مورد یعنی همین الکترود گرافیتی گلوگاه شده بود که ما برای این تحریم‌ها از قبل تدبیر داشتیم و این تحریم اثری ندارد چراکه بیش از دو سال مصرف واحدها تهیه شده بود.
آخرین خبر
2025

http://www.Yazd-Online.ir/fa/News/314304/افزایش--50--درصدی--صادرات--به--اوراسیا
بستن   چاپ