پیام ویژه
در کنفرانس توسعه نظام مالی در صنعت نفت
ظرفیت‌های بازار سرمایه برای تامین مالی صنعت نفت بررسی شد
يکشنبه 27 بهمن 1398 - 08:46:32
پیام ویژه - ظرفیت‌های بازار سرمایه برای تامین مالی صنعت نفت در نشست تخصصی نهادهای مالی بازار سرمایه تشریح شد.

به گزارش خبرنگار شانا، رضا غلامعلی‌پور، معاون پذیرش و بازار پژوهی فرابورس ایران، پیش از ظهر امروز (شنبه، 26 بهمن‌ماه) و در حاشیه کنفرانس توسعه نظام مالی در صنعت نفت در نشست تخصصی نهادهای مالی بازار سرمایه با بیان اینکه 83 درصد اوراق موجود در بازار سرمایه، اوراق دولتی است، گفت: در سال‌های اخیر فرآیند انتشار اوراق در استفاده از سازوکار توثیق سهام به جای رکن ضامن و انتشار اوراق سهام، تسهیل شده است.
وی به تامین مالی در بازار سهام اشاره کرد و افزود: این تامین مالی به روش‌هایی همچون عرضه عمومی بخشی از سهام شرکت‌های غیربورسی و افزایش سرمایه شرکت‌ها امکان‌پذیر است.
سیدعلی حسینی، مدیرعامل بورس انرژی ایران در ادامه این نشست تخصصی به بررسی سهم بازار سرمایه از تامین مالی پروژه‌های نفت، گاز و پتروشیمی پرداخت و گفت: هم‌اکنون بخش بالادستی نفت برای توسعه هرچه بیشتر به 29 درصد سرمایه‌گذاری نیاز دارد که این سرمایه برای بخش پتروشیمی 18 درصد، پالایشگاه 12 درصد، پایین‌دستی گاز 12 درصد و بالادستی گاز 29 درصد است.
مصطفی امید قائمی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری اهداف (صندوق بازنشستگی، پس‌انداز و رفاه کارکنان صنعت نفت) نیز در این نشست به سرمایه‌گذاری در بخش پتروشیمی اشاره و عنوان کرد: تأمین‌های مالی که در گذشته در صنعت پتروشیمی انجام شد از محل تأمین خارجی بوده و البته سایر پتروشیمی‌ها نظیر امیرکبیر، خارک، اصفهان، اراک، شیراز، تبریز و خراسان نیز با تأمین مالی دولتی به بهره‌برداری رسید.
وی، سرمایه‌گذاری در پروژه‌های دهلران، کنگان، میدان نفتی آذر و پروژه فراسکو را از پروژه‌هایی دانست که شرکت اهداف در آن سرمایه‌گذاری کرده است.
رضا محتشمی‌پور، معاون عملیات و نظارت بورس کالا نیز در این نشست به ظرفیت‌های بورس کالای ایران برای همکاری با صنعت نفت، گاز و پتروشیمی اشاره و تصریح کرد: باید از ظرفیت‌های بورس کالا برای حمایت هرچه بیشتر از صنعت نفت، گاز و پتروشیمی استفاده کرد، این بورس آماده همکاری با این صنعت در پروژه‌های مختلف است.

http://www.Yazd-Online.ir/fa/News/315000/ظرفیت‌های-بازار-سرمایه-برای-تامین-مالی-صنعت-نفت-بررسی-شد
بستن   چاپ