پیام ویژه
لیست‌های پراکنده اصلاحات
يکشنبه 27 بهمن 1398 - 08:47:17
آخرین خبر تحلیل
پیام ویژه - لیست‌های پراکنده اصلاحات
سایز متن الف الف
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/6070252
k ٢.١
٣
صبح نو / متن پیش رو در صبح نو منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
حسام رضایی / پس از کش‌و‌قوس‌های فراوان، بالاخره تاکتیک اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس یازدهم روشن شد. جبهه اصلاحات برای تهران لیست مشترک خواهد داد؛ لیستی با عنوانی که ما را به یاد انتخابات مجلس هفتم می‌اندازد.
اخبار اختصاصی «صبح‌نو»
پس از آنکه «شورای‌عالی سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان» مسوولیت ارائه لیست واحد در تهران را از دوش خود برداشت و این مسوولیت را به احزاب اصلاح‌طلب عضو «شورای هماهنگی جبهه اصلاحات» واگذار کرد، اخباری دست‌به‌دست شد که عنوان می‌داشت قرار است 11‌حزب اصلاح‌طلب در قالب ائتلافی تحت عنوان «ائتلاف برای ایران» به لیست واحد برای تهران دست یابند. خبرنگار «صبح‌نو» در گفت‌وگو با یک منبع مطلع، باخبر شد که 11‌حزب عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات به نام‌های مردم‌سالاری، ندای ایرانیان، مجمع نیروهای
خط امام، اسلامی کار، خانه کارگر، حزب آزادی، مجمع اسلامی فرهنگیان، همبستگی دانش آموختگان ایران(هدا)، وحدت و همکاری ملی، انجمن اسلامی معلمان و انجمن جامعه پزشکی که قصد شرکت در انتخابات را داشتند، قرار دارند تا در قالب یک ائتلاف، در تهران لیست مشترک بدهند. این ائتلاف در شرایطی است که در ابتدا قرار بود تک‌تک احزاب اصلاح‌طلب عضو شورای هماهنگی، با توجه به نامزدهای تاییدصلاحیت شده خود در حوزه تهران و حومه، به‌طور جداگانه به ارائه لیست مبادرت کنند. در این میان حتی برخی احزاب نظیر «حزب جمهوریت» متعلق به رسول منتجب‌نیا، «ندای ایرانیان» متعلق به صادق خرازی و «مردم‌سالاری» متعلق به مصطفی کواکبیان آمادگی خود را برای لیست جدا اعلام کرده بودند. از سوی دیگر اخبار رسیده به خبرنگار «صبح‌نو» حکایت از آن دارد که احتمال تغییر در تاکتیک ائتلاف 11‌حزب اصلاح‌طلب وجود دارد و تاکتیک مزبور هنوز در جبهه اصلاحات به‌طور قطعی نهایی نشده است.
قهر کارگزارانی‌ها؟
از احزاب تعیین‌کننده جبهه اصلاحات که ترجیح داد مستقلاً لیست بدهد، حزب همبستگی ایران اسلامی به قائم مقامی محمد سالاری، عضو شورای اسلامی شهر تهران بود. سالاری درباره این لیست مستقل گفت: «فهرست مورد نظر دارای اشتراکات فراوان و همپوشانی قابل قبولی با لیست‌های دیگر احزاب همسو خواهد بود.» در قالب این ائتلاف شرکت نکرده و لیست جداگانه خود را می‌دهد. علاوه بر حزب همبستگی، مجموعه دیگری که انتظار می‌رفت نامش در میان این 11‌حزب ائتلافی باشد، حزب کارگزاران سازندگی به دبیرکلی غلامحسین کرباسچی بود که روز گذشته تصمیم گرفت به‌طور مستقل لیست ارائه کند. در لیست 30‌نفره منتشرشده از سوی کارگزاران سازندگی، چهره‌های نام آشنایی مانند مجید انصاری، افشین علاء، محمدحسین مقیمی، سهیلا جلودارزاده و علیرضا محجوب به چشم می‌خورند.
همزمان با ارائه لیست مستقل، کارگزاران سازندگی در بیانیه‌ای انتخاباتی، انتقادات ترش و تندی را نسبت به عملکرد سال‌های اخیر اصلاح‌طلبان در مجلس و دولت و شوراهای شهر روا داشت. بیانیه‌ای که تا حد زیادی، علت رویکرد مجزای کارگزارانی‌ها و شرکت نکردن ایشان در ائتلاف فراگیر اصلاح‌طلبان برای ارائه لیست در تهران را بازگو می‌کرد. حزب کارگزاران در این بیانیه، با اشاره به تأثیر عملکرد ضعیف اصلاح‌طلبان روی تردید در امر مشارکت شهروندان در انتخابات پیش رو، تصریح کرد: «عملکرد اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان در دهه گذشته در نهادهای منتخب ملت چه دولت، چه مجلس، چه شوراها و شهرداری‌ها و در این مورد خاص، فراکسیون امیدِ مجلس دهم سبب شده است اصل بدیهی مشارکت در انتخابات و رأی دادن شهروندان اصلاح‌طلب(به صورت فهرست ائتلافی که اقدامی مترقی و مدرن است) و حتی
رأی دادن انفرادی مورد تردید ملت قرار گیرد و برخی از همفکران ما در احزاب اصلاح‌طلب ما نتوانند بدنه اجتماعی خود را قانع به تداوم مشارکت سیاسی و انتخاباتی کنند.»
دلخوری از شورای عارف
کنش مجزای کارگزارانی‌ها در حالی است که نمایندگان این حزب در شورای‌عالی انتخاباتی اصلاح‌طلبان، برخلاف نمایندگان احزاب دیگر به‌خصوص حزب اتحاد ملت، قائل به ارائه لیست واحد از سوی این شورا در تهران بودند اما پس از برگزاری چندین جلسه و انجام بحث و بررسی‌های متعدد، شورای‌عالی به ریاست محمدرضا عارف تصمیم گرفت قید ارائه لیست در تهران را بزند و شورای هماهنگی جبهه اصلاحات را در این‌باره فعال کند. یدالله طاهرنژاد، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران در گفت‌وگو با مهر، درباره چرایی کنش مستقل این حزب برای انتخابات، با انتقاد تلویحی از پاپس کشیدن شورای عالی سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان برای ارائه لیست در تهران، گفت: «وقتی در قالب شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان لیست واحد ارائه نشود، دیگر انتظار نمی‌رود که بتوان با یک لیست قوی و یکدست وارد میدان انتخابات شد، از لیست ناقص هم ما به مقدار یک لیست ناقص انتظار داریم.» از سوی دیگر؛ علی جمالی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار «صبح‌نو»، درباره دلایل حضور مستقل این حزب در تهران و احتمال ادغام کارگزاران سازندگی به ائتلاف 11‌حزب اصلاح‌طلب، گفت: «خیلی بعید است این ادغام صورت بگیرد.
اگر حزب کارگزاران در ائتلاف شرکت می‌کرد، نوعی نقض مصوبه شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان می‌شد.» وی افزود: «شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان
بنا به دلایلی تصمیم گرفت در تهران لیست ائتلافی نداشته باشد و احزاب اصلاح‌طلب به‌طور مستقل، لیست انتخاباتی خود را ارائه کنند. ما هم همین کار را کردیم اما تلاش کردیم که افراد مؤثر و متخصص احزاب دیگر را نیز در لیست خود بگنجانیم.»
سابقه ائتلاف برای ایران
همانطور که گفته شد، 11‌حزب عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات می‌خواهند در قالب «ائتلاف برای ایران» در تهران لیست مشترک بدهند. پیش از این، نام «ائتلاف برای ایران» در کنش سیاسی اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس هفتم نیز تکرار شده بود. برخلاف قاطبه جبهه دوم خرداد که به تحریم گسترده انتخابات مجلس هفتم در سال‌82 دست زد، تعدادی از احزاب اصلاح‌طلب که به دو گروه عمده «راست مدرن» مانند حزب کارگزاران سازندگی و «چپ سنتی» مانند مجمع روحانیون مبارز و مجمع نیروهای خط امام تقسیم می‌شدند، تحت عنوان «ائتلاف برای ایران» در تهران لیست واحد ارائه کردند. ائتلافی که سرانجامی جز شکست برای اصلاح‌طلبان نداشت و عمده کرسی‌های این مجلس، به جریان تازه تشکل یافته «اصول‌گرایی» رسید.
سکوت رییس جبهه اصلاحات
نکته مهم دیگری که در این میان شایان توجه است، سکوت معنادار محمد خاتمی، رییس جبهه اصلاحات است. او که در دو-سه انتخابات سال‌های اخیر، با ارائه فراخوان‌های تصویری، پایگاه اجتماعی اصلاحات را به حضور پای صندوق‌ها و دادن رأی به لیست متبوع این جبهه واداشته بود، برای انتخابات پیش رو فعلاً واکنش خاصی از خود بروز نداده و بعید هم به نظر می‌رسد با «تکرار می‌کنم» او، اتفاق خاصی برای جریان اصلاح‌طلب رخ دهد. با این وجود، خاتمی در پشت صحنه فعال است و دیدار انتخاباتی او با حسن روحانی، رییس‌جمهوری در کاخ سعدآباد، موید موضع فعالانه او در قبال انتخابات است.

http://www.Yazd-Online.ir/fa/News/315019/لیست‌های-پراکنده-اصلاحات
بستن   چاپ