پیام ویژه
سرمقاله آفرینش/ کشاورزی ما به حمایت و اراده و عزم جزم نیازمند است
يکشنبه 27 بهمن 1398 - 08:48:06
آخرین خبر تحلیل
پیام ویژه - سرمقاله آفرینش/ کشاورزی ما به حمایت و اراده و عزم جزم نیازمند است
سایز متن الف الف
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/6071393
٤
٠
آفرینش / « کشاورزی ما به حمایت و اراده و عزم جزم نیازمند است » عنوان سرمقاله روزنامه آفرینش به قلم آذر فخری است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
گزارش مرکز آمارایران در مورد تولید در بخش کشاورزی، نشان می‌دهد که در دوسال اخیر و با افزایش فشار تحریم، هزینه تولید در این بخش دوبرابر شده است. دوبرابر شدن این هزینه، تبعات خاص خود را دارد، که فقط یک نمونه از آن، گران شدن قیمت محصول برای مصرف‌کننده داخلی است که او هم به نحوی تحت فشار تحریم و تورم و تنگناهای معیشتی است. مصرف‌کننده درگیر چنین معضلاتی با گران‌شدن هر کالایی آن‌را از سبد معیشت خود حذف یا میزان مصرفش را کم می‌کند.
اما فشار تحریم در بخش صنایع مادر مرتبط با کشاورزی مانند تولید ماشین‌آلاتی چون تراکتورنیز تاثیر گذاشته و موجب افزایش انفجاری قیمت قطعات تولید شده است؛ قیمت این ماشین‌آلات با افزایش نرخ ارز روند صعودی به خود گرفته و با تصمیم دولت برای حذف آن‌ها از لیست دریافت ارز دولتی، به اوج رسیده است. موضوعی که به گفته فعالان این صنعت زمینه‌ساز توقف واردات و تولید در کارخانه‌های داخلی تا 6 ماه آینده خواهدشد.
وزیر جهادکشاورزی هم با تاکید بر تداوم حمایت دولت از تولیدکننده واقعی، گفته است هزینه تولید محصولات کشاورزی در ایران بالا است و افزوده یکی از مشکلات اغلب محصولات کشاورزی، نبود زنجیره تولید و برندسازی است؛ همان معضلی که موجب می‌شود برخی محصولات استراتژیک ما مانند برنج، خرما، زعفران و فرش، به دلیل عدم برندسازی، به بازار دیگران رونق ببخشد و کنترلش از دست ما خارج شود.
معاون امور زراعی وزارت جهاد کشاورزی نیز می‌گوید:«متأسفانه در کشور ما از بخش کشاورزی حمایت خوبی نمی‌شود؛ در حالی‌که در همه کشورها برای رسیدن به امنیت غذایی، یارانه را به بخش کشاورزی می‌دهند و هزینه آن‌را می‌پردازند و تمام تلاش دولت‌ها در جهت راضی نگه داشتن کشاورزان است. هیچ دولتی تولید گندم را فراموش نکرده‌است.»
متاسفانه در بخش کشاورزی، سرمایه‌گذاری‎های کمی اتفاق می‎افتد و این در حالیست که دولت این بخش را دریافت ارزدولتی هم خارج کرده است ودر عمل چاره‎ای برای کشاورز جز ترک زمین و زراعت و مهاجرت به شهر نگذاشته است؛ از همین روست که مدتی است برخی به واردات گندم فکر می‌کنند؛ در حالی‌که ما تا همین چندسال پیش در زمینه تولید گندم خودکفا بودیم.
با این که در کشور ما تقریبا 8 محصول استراتژیک می‌توان کاشت و برداشت کرد اما بسیاری از این زمین‌ها، برای کشت محصولی چون هندوانه اختصاص یافته که آب زیادی مصرف می‌کند. و همین موجب شده بخش خصوصی در وارد کردن آن محصولات استراتژیک، دست به کار شوند و به بازار خود رونق دهند و این یعنی عدم مدیریت بهینه و باز بودن دست کاسبان تحریم در بخش کشاورزی که دارد این بخش را رفته رفته ضعیف‌تر و ناتوان‌تر می‌کند. کاشت محصولاتی که آب زیادی مصرف می‌کنند و اساسا مصرفی جز صادرات به کشورهای منطقه ندارند هیچ توجیح علمی و اقتصادی و نیز هیچ منفعتی برای کشاورزی و مردم ندارد.
همچنان که معاون وزیر جهاد کشاورزی اذعان دارد می‌توان با تکیه بر محصولاتی که آب کمتری مصرف می‌کنند، کشاورزی را با وجود کمبود آب به وضعیت مطلوب رساند.
به نظر می‌رسد در بخش کشاورزی باید بیش از پیش از کارشناسان و خلاقیت‌های آنان در این زمینه کمک گرفت و به کمک و خلاقیت آنان اعتماد کرد و در عین حال بازار کشاورزی را از دست دلالان و کاسبان تحریم نجات داد و البته یارانه را به این بخش از تولید هم هدایت کرد.

http://www.Yazd-Online.ir/fa/News/315036/سرمقاله-آفرینش--کشاورزی-ما-به-حمایت-و-اراده-و-عزم-جزم-نیازمند-است
بستن   چاپ