پیام ویژه
جوزپ بورل: ما هم تعهدات اقتصادی در قبال ایران داشتیم اما عمل نکردیم
يکشنبه 27 بهمن 1398 - 17:51:08
پیام ویژه - جوزپ بورل گفت برجام محدود به تعهدات هسته ای ایران در قبال امضاءکنندگان نیست و دیگر کشورهای طرف این توافق هم تعهدات اقتصادی در قبال ایران داشته اند.

به گزارش جام نیوز ، جوزپ بورل روز یکشنبه و در جریان کنفرانس امنیتی مونیخ گفت برجام محدود به تعهدات هسته ای ایران در قبال امضاءکنندگان نیست و دیگر کشورهای طرف این توافق هم تعهدات اقتصادی در قبال ایران داشته اند.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن اذعان به اینکه آمریکا بطور یک جانبه از برجام خارج شده تصریح کرد که وظیفه او قانع کردن آمریکایی ها نیست بلکه تلاش می کند تا اروپا که مایل به حفظ برجام است از طریق مکانیسم اینستکس که تا کنون نتیجه بخش نبوده این کار را به پیش ببرد.
بورل با اشاره به درخواست ایران از اروپایی ها در زمان خروج آمریکا از برجام گفت آنها از ما خواستند که به تعهداتمان پایبند بمانیم و خودشان دستکم برای چهارده ماه این کار را کردند. اکنون دیگر ادامه نمی دهند ولی ما اروپایی ها باید قبول کنیم که درایفای تعهدات برجامی خود موفق نبوده ایم.
جوزپ بورل همچنین تاکید کرد که اتحادیه اروپا توان استفاده از زبان قدرت را ندارد در حالی که آمریکا از زبان زور استفاده می کند چرا که قادر به انجام این کار است.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت اتحادیه اروپا نفوذ دارد اما قدرت ندارد.
به نوشته یورونیوز، بورل درباره بحران کنونی مرتبط با برجام و با اشاره به اینکه اروپا نتوانست تعهدات اقتصادی ‌اش را در قبال ایران انجام دهد، گفت: همانطور که درباره بحث قدرت و نفوذ گفتم، در بحث برجام نیز اگر ما می توانستیم با تصمیم خودمان تصمیم‌های طرف دیگر را محدود کنیم ما دارای قدرت بودیم اما اگر شما توان این کار را ندارید، شما فقط «نفوذ» دارید و رفتار اتحادیه اروپا با استناد به پیمان ها و حقوق بشر، در جهان امروز دیگر کافی نیست.
106

http://www.Yazd-Online.ir/fa/News/315226/جوزپ-بورل--ما-هم-تعهدات-اقتصادی-در-قبال-ایران-داشتیم-اما-عمل-نکردیم
بستن   چاپ